Moderator: Rhiannon
ik bedoelde dit artikelJanMeut schreef:Wat bedoel je met "de theologie is afgesloten". Ook nu zijn er meerdere stromingen binnen de Islam met een afwijkende theologie die bovendien vaak dynamisch is.
Op geloofsafval staat misschien in bepaalde streng islamitische landen de doodstraf, maar dat is geen algemeen gebruik.
Bij gebrek aan officiele vertegenwoordiger is er niemand die een officieel standpunt namens de islam kan verwoorden
Maar de bronnen van de islam, de Koran en de overleveringen, gelden voor alle stromingen van de islam in een zeer letterlijke vorm. Alleen een paar kleine afsplitsingen zoals de soefis, de alevieten, de Ahmadiyya en de korannieten trekken dat enigszins in twijfel. Maar hun aanhang is marginaal en ze worden door de meeste geestelijken niet eens als moslims erkend.
Een moskee, kortom, uit welke richting dan ook, is per definitie orthodox en hanteert de letterlijke interpretatie.
Onder geestelijken en imams tref je weinig hervormers aan. De progressieve moslims die wel bestaan, zijn vooral te vinden onder intellectuelen, filosofen en schrijvers die zich, uit een gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid, bezighouden met een nieuwe interpretatie van de islam. De vraag is evenwel hoeveel deze intelligentsia in de melk te brokkelen heeft zeker omdat ze vaak bestreden, verketterd en zelfs bedreigd wordt. En dat vooral door geestelijken en imams die hun grip op de gelovigen niet willen verliezen.
Het bestaan van verlichte of liberale moslims is dus geen bewijs voor het bestaan van een verlichte of liberale islam. Dat moet daarom ook niet als excuus worden gebruikt om ruim baan te geven aan de stichting en de financiering van allerlei islamitische organisaties.
...
Hervormers kunnen koranteksten of geloofsopvattingen niet openlijk en rechtstreeks bekritiseren. Willen ze niet uit de gratie vallen dan moeten ze vaak op eieren lopen om gevrijwaard te blijven van bedreiging en uitsluiting. Altijd heerst de angst voor beschuldiging van afvalligheid en blasfemie zo niet hier, dan in het land van herkomst. Altijd is er het gevaar voor de eventuele familieleden die daar nog wonen.
Iemand die zegt dat de Koran niet volledig en helemaal het letterlijke woord van God is, telt bovendien niet mee en kan daarom geen enkel gezag uitoefenen.
Ik weet waar je op doelt, maar dat zegt niets, wie zegt dat de Koran dat toch niet rechtvaardigt? Waarom hebben die sites die jij geeft gelijk, en waarom heeft hij niet gelijk? Uiteraard zijn er veel meer interpretaties dan alleen die van Osama, of die van jouw, welke is dan juist?De daden van Osama bin Laden geven een hint of hij het wel bij het rechte eind heeft..
...en langer. Van de scholastiek wordt immers dikwijls gezegd dat er vooral gediscussieerd werd over de vraag "hoeveel engelen kunnen dansen op de punt van een naald".Wij westerlingen zullen heel behoedzaam met die ontwikkelingen moeten omgaan en onze eigen geschiedenis op religiegebied niet moeten vergeten;het duurde bij ons ca.vier eeuwen voordat wij in onze eigen moderne filosofieen zijn beland!![]()
Als de Islam daadwerkelijk slecht zou zijn zou ik geen Moslim meer zijn. Als de Koran ( en hadith) dat zou rechtvaardigen zou ik mijn heil bij een andere leefovertuiging zoeken.Ik weet waar je op doelt, maar dat zegt niets, wie zegt dat de Koran dat toch niet rechtvaardigt? Waarom hebben die sites die jij geeft gelijk, en waarom heeft hij niet gelijk? Uiteraard zijn er veel meer interpretaties dan alleen die van Osama, of die van jouw, welke is dan juist?
Ik heb het artikel in Trouw gelezen. Het is geschreven door Nahed Selim, een journaliste met een sterk negatieve kijk en mening op/over de Islam. Van een journaliste met een uitgesproken mening mag je geen wetenschappelijke of zelfs maar neutrale feiten verwachten.
Ik heb geen zin om te discussieren of het doden van onschuldige mensen goed of slecht is..In hun ogen is het niet slecht.
Houd je neerbuigende opmerkingen maar voor jezelf. Uit je reactie blijkt dat je het niet begrijpt. Alleen al de opmering 'dat je niet het recht hebt om er iets tegen te zeggen omdat de omstandigheden er voor gezorgd hebben dat we die mening hebben.'Volgens mij heb je soms moeite om iets te snappen.. Ik snap waarom jullie deze mening hebben en ik besef dat ik niet het recht heb om iets ertegen te zeggen aangezien de omstandigheden ervoor gezorgd hebben dat jij die mening hebt.. Niettemin, nodig ik jullie uit om te snappen dat we het op een andere manier doen en dat jullie hier enig begrip voor tonen.. Niet omdat het goddelijk is, persee.. Ik zei niet arrogant tegen je mening, ik zei dat het arrogant was dat je zo neerbuigend neerkijkt op mijn (onze) mening..
Je begint zelf met te vragen naar mijn persoonlijke visie en neemt meteen aan dat'ik 'een hekel heb aan de osmanen'. Net alsof die mensen iets voor me betekenen. Ik heb respect voor jouw mening in zoverre dat het je recht op een andere mening betreft, maar ik heb geen respect voor de inhoud van die mening, omdat die niet te verenigen is met mijn eigen waarden en normen. Als ik anders zou handelen, zou dat niet consistent zijn. Ook hier faal je weer in het maken van het onderscheid. Die opmerking over denkvermogen....kijk eerst naar wat je zelf doet.Je blijft me persoonlijk aanvallen.. Ik vind het niet arrogant omdat jij een andere mening hebt, in vind het arrogant dat je maar niet respect kan tonen voor andermans meningen.. Maar waarschijnlijk eisde dit teveel van je denkvermogen.
Ik heb het volste recht om met de islam te bemoeien. De islam is niet jouw persoonlijk bezit. Zet maar snel uit je hoofd dat je andere mensen kunt verbieden om zich ergens een vrije mening over te vormen. We zijn hier niet in een kalifaat, maar in een westers land.En als je dit belachelijk vindt, prima, maar je hebt het recht niet je met de Islam te bemoeien.
In de negende eeuw is de exegese al afgesloten, maar Gazali maakte dat eigenlijk pas definitief door te verklaren dat alleen letterlijke uitleg van teksten nog toegestaan was en gefilosofeer nergens toe leidde. Vandaar dat de twee naturen leer van Averroes een buitenbeentje vormde en voor Averroes tot een soort veroordeling leidde.JanMeut schreef:Wat bedoel je met "de theologie is afgesloten". Ook nu zijn er meerdere stromingen binnen de Islam met een afwijkende theologie die bovendien vaak dynamisch is.
Op geloofsafval staat misschien in bepaalde streng islamitische landen de doodstraf, maar dat is geen algemeen gebruik.
Bij gebrek aan officiele vertegenwoordiger is er niemand die een officieel standpunt namens de islam kan verwoorden
Dit is een cirkelredenering. Iedereen vindt zijn eigen geloof of mening de beste, omdat hij anders wel een andere zou nemen.Als de Islam daadwerkelijk slecht zou zijn zou ik geen Moslim meer zijn. Als de Koran ( en hadith) dat zou rechtvaardigen zou ik mijn heil bij een andere leefovertuiging zoeken.
Exegese betekent dat je een nieuwe uitleg geeft aan de bestaande woorden en traditie.In de negende eeuw is de exegese al afgesloten, maar Gazali maakte dat eigenlijk pas definitief door te verklaren dat alleen letterlijke uitleg van teksten nog toegestaan was en gefilosofeer nergens toe leidde. Vandaar dat de twee naturen leer van Averroes een buitenbeentje vormde en voor Averroes tot een soort veroordeling leidde.
Mahmoud Taha gaf deze mogelijkheid aan:Zo staat de geloofsbelijdenis, waarin de eenheid van God benadrukt wordt, voor gelijkheid, de sociale armenbelasting afdragen voor broederschap, het bidden voor zelfreflectie en het vasten van de ramadan voor spiritualiteit. De laatste zuil, bedevaart naar Mekka, staat voor de aansporing om buiten je vertrouwde omgeving kennis te maken met andersdenkenden.
Misschien minder hoopgevend, maar wel een duidelijk voorbeeld dat in de Islam niet alles zomaar vaststaat en er wel degelijk discussie is over de uitleg is de oproep van Tariq Ramadan:Volgens Taha bevatte de koran een Tweede Boodschap die de diepere en eeuwige religieuze waarheden van de islam vertegenwoordigde en in overeenstemming was met moderne wetenschappelijke inzichten en moderne democratische waarden en mensenrechten. Deze Tweede Boodschap van de islam was verborgen gebleven in de tekst van de koran tot het moment dat de mensheid de graad van ontwikkeling bereikt had waarop ze kon worden toegepast. Dat moment was volgens Taha nu gekomen.
Dan nog maar een hoopgevend voorbeeldje van Abu Zayd:In maart 2005 riep hij in een aantal westerse media de moslimgemeenschap op tot een 'moratorium op de sharia'. De koranische lijfstraffen, redeneert hij, zijn onverteerbaar voor het westen terwijl moslims het onderling niet eens zijn of en onder welke omstandigheden ze moeten worden toegepast. De toepassing van deze voorschriften moet daarom worden opgeschort tot het moment dat de moslimgeleerden een consensus over deze kwestie hebben bereikt.
Geen direct anwoord op je vraag, maar wel relevant:Als voorbeeld noemt Abu Zayd het koranvers dat aan de vrouw slechts een half zo groot erfdeel toewijst als aan de man. Aangezien de vrouw voor de komst van de islam helemaal niets kreeg, was dit voorschrift in zijn historische context in feite een revolutionaire stap voorwaarts. Als we de onderliggende intentie van dit vers in het heden toepassen, dan is de boodschap dat we mannen en vrouwen als gelijk voor de wet moeten beschouwen.
Samengevat: zowel in orthodoxe als in progressieve moslimkringen staat de uitleg ter discussie, dit is iets van alle tijden.Professor Frank Buijs legt uit waarom zoveel mensen het idee hebben dat er geen modernistische islam is:
De zoektocht van moslimjongeren naar alternatieve visies op het geloof vindt vooral plaats op het internet. Daar treffen die jongeren bijna uitsluitend orthodoxe en salafi boeken en geschriften aan. De modernistische denkers manifesteren zich nauwelijks op internet.