Puzzel Puzzels
p__
Artikelen: 0

Re: Is creationisme wetenschap?

tsjok45 schreef:Hebt u alleen maar suggesties en speculaties die u verder  gaat  onderbouwen  met anekdotische  getuigenissen , ter uwer beschikking ?

Indien U  iets anders in uw bezit hebt  ;  Wilt u dat dan   op dat   bepaalde http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...?showtopic=7988

posten ....
Zie pagina 2 t/m 6 van dat topic.

Ik zie trouwens dat de termen ID en creationisme heel wat frustratie bij je teweeg brengen :shock:

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

p__

tsjok45 schreef:m.a.w.

hoeveel toeval is gemoeid  bij de verwezenlijking van het opzet ?

(het schilderij is ook het gevolg van handelen  niet alleen maar van denken maar ook van kunde en  lucky " hits " (  Je hebt  toch al gehoord van de "hitparade"  bijvoorbeeld ; in hoeverre kan men dat plannen )

hoe weet u dat allemaal ; hebt u al ooit een schilderij  gemaakt ?
Toon eens wetenschappelijk aan dat toeval bestaat?

Wat versta jij onder geluk? (lucky hits)
Alles wat " bewust en intelligent ontworpen lijkt " is het  daarom nog niet : Design kan ook  "blind ontwerp zijn"

LET OP

Iets wat ( volgens de  waarnemer )  bewust ontworpen is ( design ) moet men onderscheiden van iets wat natuurlijk en blind ontworpen is

maar bewust ontworpen lijkt ( designoid )

zie daarover  verder ;  

R. Dawkins  ; the blind Watchmaker
Wat is de definitie van natuurlijk?

Wat bedoel je hier met blind?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

Ik zie trouwens dat de termen ID en creationisme heel wat frustratie bij je teweeg brengen
Bespaar mij deze amateur -psychologie ....
Toon eens wetenschappelijk aan dat toeval bestaat?
Hangt ervan af wat jij als toeval wilt definieeren ....

het is NIET hetzelfde als niet -conform de natuurwetten

wel met het aantal keuzemogfelijkeden of oplossingen die binnen de

natuurwetten de verschillende " paden " afbakenen binnen oplossings-

rumten .

Wat vind er plaats binnen de black box van schrodinger ?

Wat versta jij onder geluk? (lucky hits)

ik had het over lucky hits omdat ik niet zo gauw op de nederlandse term kwam , sorry

lucky hits = Gelukstreffer

Uitkomsten van causale ketens die ik persoonlijk als intelligente designer niet heb voorzien , noch ontworpen maar toch mijn doel helpen verwezenliiken :

het zijn niet voorzienbare Kansen op voordeel

het winnende nummer in de loterij

( je moet natuurlijk WEL een lotje kopen )

( verborgen pathways en procedures die door samenloop van omstandigheden een bepaalde richting zijn ingezlagen )
p__

p schreef:1. Is er bewijs dat er een absoluut beginpunt is? Nee

2. Is er bewijs dat er een proces van (causale) ordening is? Ja

3. Is er bewijs dat dit proces gestuurd wordt door een bewustzijn? Hier zal ik eens diep over nadenken!
Bewijs voor punt 3:

-Het bestaan van het bewustzijn.

Als dit bewustzijn puur materialistisch is, dan is het dus onderdeel van het causale proces, en daarmee stuurt het dit proces.

Als dit bewustzijn niet materialistisch is, dan kan een niet materiële substantie blijkbaar materie ordenen. Immers, het lichaam reageert o.a. op sensaties waar het zich bewust van wordt.
Erik

Als dit bewustzijn puur materialistisch is, dan is het dus onderdeel van het causale proces, en daarmee stuurt het dit proces.
Als dit bewustzijn stoffelijk is en het stuurt het proces dan heeft de mens de creator dus gemaakt?
Als dit bewustzijn niet materialistisch is, dan kan een niet materiële substantie blijkbaar materie ordenen. Immers, het lichaam reageert o.a. op sensaties waar het zich bewust van wordt.
Eerst zul je daarvoor aan moeten kunnen tonen dat bewustzijn geen stoffelijke drager nodig heeft zoals al eerder in dit topic aangeven.

Kun je dat?

Verder volgt het 1 beslist niet uit het ander zolang je die niet materiële substantie niet kunt definiëren.

Kun je dat?

Blijkbaar is de vraag "Is creationisme wetenschap?" niet met ja of nee te beantwoorden of te moeilijk.

Als ik de vraag had gesteld met toevoeging van een poll met daarin 2 keuze's (ja en nee) was het dan makkelijker geweest?

Het ontbreken van empirisch wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van een creator blijkt een groot struikelblok te zijn, maar het is wel HET bewijs waarmee creationisme/ID mee valt of staat.

Aangezien het onmogelijk blijkt deze claim te verzilveren zijn we misschien genoodzaakt om het tweede gedeelte van deze topic te gaan behandelen.

Misschien moesten we dan maar eens de diverse creationistische/ID modellen bekijken en toetsen op hun wetenschappelijke inhoud teneinde misschien via die weg indirect tot het antwoord kunnen komen?

Hoe ziet het model er bijvoorbeeld uit vwb de evolutie van de soorten?
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."

Isaac Asimov
p__

p schreef:Als dit bewustzijn puur materialistisch is, dan is het dus onderdeel van het causale proces, en daarmee stuurt het dit proces.
Als dit bewustzijn stoffelijk is en het stuurt het proces dan heeft de mens de creator dus gemaakt?
De mens is dan zelf (onderdeel van) de creator.
Eerst zul je daarvoor aan moeten kunnen tonen dat bewustzijn geen stoffelijke drager nodig heeft zoals al eerder in dit topic aangeven.

Kun je dat?
Hier is empirisch bewijs voor, welke in in eht filosofie gedeelte, in dit topic heb geleverd:

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...der=asc&start=0

Zie op pagina 1 van dat topic mijn tweede bericht. Argumenten tegen dat bewijs kun je daar leveren.
Verder volgt het 1 beslist niet uit het ander zolang je die niet materiële substantie niet kunt definiëren.

Kun je dat?
Dan wil ik eerst graag weten wat materie is, anders kan ik ook niet weten wat een niet-materiele substantie is.
Blijkbaar is de vraag "Is creationisme wetenschap?" niet met ja of nee te beantwoorden of te moeilijk.
Wat is de definitie van wetenschap?

Wat is de definitie van creationisme?

Wat is 'intelligent' uit Intelligent Design?

Zolang hier geen heldere eenduidige antwoorden op zijn, is jouw vraag dus inderdaad niet zo snel met ja of nee te beantwoorden.
Aangezien het onmogelijk blijkt deze claim te verzilveren zijn we misschien genoodzaakt om het tweede gedeelte van deze topic te gaan behandelen.
De tijd lijkt me rijp om tot deel 2 over te gaan.
Misschien moesten we dan maar eens de diverse creationistische/ID modellen bekijken en toetsen op hun wetenschappelijke inhoud teneinde  misschien via die weg indirect tot het antwoord kunnen komen?
Ik vrees dat ik weinig kennis heb van dergelijke modellen. Ik heb echter op wikipedia gelezen dat de modellen die er zijn niet ondersteund worden door wetenschappelijke literatuur, dus ik neem aan dat dit zal kloppen.
Hoe ziet het model er bijvoorbeeld uit vwb de evolutie van de soorten?
vwb?
Erik

De mens is dan zelf (onderdeel van) de creator.
Nee, geen onderdeel van, maar gewoon de creator, en als deze stelling correct is dan vloeit daaruit voort dat de niet materiële substantie door de religie als schepper bestempeld door de mens is geschapen.
p schreef:Hier is empirisch bewijs voor, welke in in eht filosofie gedeelte, in dit topic heb geleverd:

Zie op pagina 1 van dat topic mijn tweede bericht. Argumenten tegen dat bewijs kun je daar leveren.
Ik heb de hele topic doorgeworsteld en het bewijs wat je als zijnde empirisch betiteld is niet zo empirisch maar meer een waarschijnlijkheid gebasseerd op een aantal aanname's.

Er worden in diezelfde topic door diverse mensen links aangedragen die veel resultaten van het onderzoek weerleggen, maar jij verkiest het om die niet serieus te nemen, logisch want ze passen niet in je verhaal.

Onder andere de links gegeven door knownothing geven een duidelijk andere kijk op de zaken.
Dan wil ik eerst graag weten wat materie is, anders kan ik ook niet weten wat een niet-materiele substantie is.
In een eerdere posting begin je zelf met het gebruik van de uitdrukking "niet materiële substantie".

Dus je verkiest zelf de uitdrukking niet-materiële substantie te gebruiken maar je weet niet wat het inhoud? ;)

Nu ga je aan mij vragen om jou dat uit te leggen? :shock:
Wetenschap (uit het Latijn: scientia, kennis) is het menselijk streven een model van zijn omgeving te scheppen door deze te bestuderen en in termen van waar en onwaar te beschrijven. Een feit dat voor waar wordt aangenomen zonder bewijs heet een axioma.
Creationisme is de opvatting dat de aarde, maar ook alle planten en dieren, alsook de mens hun ontstaan te danken hebben aan een scheppingsdaad, in de meest verregaande vorm zoals letterlijk beschreven in de eerste twee hoofdstukken van de Bijbel, Genesis 1 en 2.
Ik zou het niet weten, ik had gehoopt dat jij het me kon vertellen want ik zie er niets intelligents in.
Zolang hier geen heldere eenduidige antwoorden op zijn, is jouw vraag dus inderdaad niet zo snel met ja of nee te beantwoorden.
Is mijn vraag nu te beantwoorden?
Ik vrees dat ik weinig kennis heb van dergelijke modellen. Ik heb echter op wikipedia gelezen dat de modellen die er zijn niet ondersteund worden door wetenschappelijke literatuur, dus ik neem aan dat dit zal kloppen.
Dan ben ik helemaal benieuwd naar je model, maar als je aanneemt dat de wikipedia het bij rechte eind heeft en dat creationisme/ID niet ondersteund wordt door wetenschappelijke literatuur, dan luid het antwoord op de vraag dus: NEE.
vwb?
vwb=Voor Wat Betreft
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."

Isaac Asimov
p__

p schreef:De mens is dan zelf (onderdeel van) de creator.
Nee, geen onderdeel van, maar gewoon de creator, en als deze stelling correct is dan vloeit daaruit voort dat de niet materiële substantie door de religie als schepper bestempeld door de mens is geschapen.
De mens kan zowel zelf de creator zijn, als een onderdeel hiervan. Is alles immers niet 1 geheel? En als een stuk materie als de hersenen bewust kan zijn, dan kan al het andere dit ook zijn.

Tenzij jij aan kunt tonen dat de hersenen het bewustzijn produceren? Dacht het ook niet.
p schreef:Hier is empirisch bewijs voor, welke in in eht filosofie gedeelte, in dit topic heb geleverd:

Ik heb de hele topic doorgeworsteld en het bewijs wat je als zijnde empirisch betiteld is niet zo empirisch maar meer een waarschijnlijkheid gebasseerd op een aantal aanname's.

Er worden in diezelfde topic door diverse mensen links aangedragen die veel resultaten van het onderzoek weerleggen, maar jij verkiest het om die niet serieus te nemen, logisch want ze passen niet in je verhaal.

Onder andere de links gegeven door knownothing geven een duidelijk andere kijk op de zaken.
Wat ik toonde was wel degelijk empirisch wetenschappelijk bewijs, geleverd door wetenschappelijk onderzoek.

Dat er mensen op dat forum zijn die hier tegenargumenten tegenin proberen te brengen, doet hier niets aan af.

Overigens mag je deze discussie met mij voortzetten in dat topic, dus niet hier.
In een eerdere posting begin je zelf met het gebruik van de uitdrukking "niet materiële substantie".

Dus je verkiest zelf de uitdrukking niet-materiële substantie te gebruiken maar je weet niet wat het inhoud? :oops:

Nu ga je aan mij vragen om jou dat uit te leggen? ;)
Je weet het blijkbaar zelf ook niet, anders zou je niet om de vraag heendraaien :?:

Zal ik het maar verklappen? Niemand weet wat materie is.
Wetenschap (uit het Latijn: scientia, kennis) is het menselijk streven een model van zijn omgeving te scheppen door deze te bestuderen en in termen van waar en onwaar te beschrijven. Een feit dat voor waar wordt aangenomen zonder bewijs heet een axioma.
Creationisme is de opvatting dat de aarde, maar ook alle planten en dieren, alsook de mens hun ontstaan te danken hebben aan een scheppingsdaad, in de meest verregaande vorm zoals letterlijk beschreven in de eerste twee hoofdstukken van de Bijbel, Genesis 1 en 2.
Ik zou het niet weten, ik had gehoopt dat jij het me kon vertellen want ik zie er niets intelligents in.
Is mijn vraag nu te beantwoorden?
Volgens die definitie is creationisme inderdaad wetenschap ;)

Helaas heb je niet de definitie van intelligent gegeven, dus daar kan ik niet over oordelen.
Dan ben ik helemaal benieuwd naar je model, maar als je aanneemt dat de wikipedia het bij rechte eind heeft en dat creationisme/ID niet ondersteund wordt door wetenschappelijke literatuur, dan luid het antwoord op de vraag dus: NEE.
Mijn model heb ik reeds eerder geschetst. Wat is jouw model?

Laat me raden, je hebt er geen.

Overigens, er bestaat nog geen enkele wetenschappelijke theorie voor het 'onstaan' of 'ordenen' van 'alles'. (wellicht is creationisme een uitzondering volgens jouw genoemde definitie van wetenschappelijk, of ID)

Elke theorie die jij, ik of anderen hier dus op na mogen houden, is dus bij voorbaat onwetenschappelijk(tenzij creationistisch of ID (volgens bovenstaande definitie :shock: )).
Anonymous

p schreef:En als een stuk materie als de hersenen bewust kan zijn, dan kan al het andere dit ook zijn.

Tenzij jij aan kunt tonen dat de hersenen het bewustzijn produceren? Dacht het ook niet.
Er is intensief onderzoek gedaan naar de werking van het brein bij mensen met hersenbeschadiging. Je kunt het bewustzijn verliezen, dat komt door een hersenbeschadiging.

Dus de hersenen produceren het bewustzijn.

Geloof je in bijna dood ervaringen?

Moet je Susan Blackmore, Dying to Live maar eens lezen.
Anonymous

collegavanerik schreef:
p schreef: En als een stuk materie als de hersenen bewust kan zijn, dan kan al het andere dit ook zijn.

Er is intensief onderzoek gedaan naar de werking van het brein bij mensen met hersenbeschadiging. Je kunt het bewustzijn verliezen, dat komt door een hersenbeschadiging.

Hoe kan je nauw bepalen of iem. zijn bewustzijn kwijt is?

Hooguit dat iemand niet meer functioneerd en gevangen zit in zijn eigen hoofd.
p__

collegavanerik schreef:
p schreef: En als een stuk materie als de hersenen bewust kan zijn, dan kan al het andere dit ook zijn.

Helaas, het is nooit bewezen dat de hersenen het bewustzijn produceren.

Nog Blackmore, nog enige andere wetenschapper heeft NDEs kunnen verklaren.

Hier een OBE voorbeeld:
On the first three laboratory nights Miss Z reported that in spite of occasionally being “out,” she had not been able to control her experiences enough to be in position to see the target number (which was different each night). On the fourth night, at 5:57am, there was a seven minute period of somewhat ambiguous EEG activity, sometimes looking like stage 1, sometimes like brief wakings. Then Miss Z awakened and called out over the intercom that the target number was 25132, which I wrote on the EEG recording. After she slept a few more minutes I woke her so she could go to work and she reported on the previous awakening that:

I woke up; it was stifling in the room. Awake for about five minutes. I kept waking up and drifting off, having floating feelings over and over. I needed to go higher because the number was lying down. Between 5:50 and 6:00 A.M. that did it. . . I wanted to go read the number in the next room, but I couldn’t leave the room, open the door, or float through the door. . .. I couldn’t turn on the air conditioner!

The number 25132 was indeed the correct target number. I had learned something about designing experiments since my first OBE experiment and precise evaluation was possible here. The odds against guessing a 5digit number by chance alone are 100,000 to 1, so this is a remarkable event! Note also that Miss Z had apparently expected me to have propped the target number up against the wall behind the shelf, but she correctly reported that it was lying flat.

http://www.paradigm-sys.com/display/ctt_ar...cles2.cfm?ID=50
Anonymous

Hoe kan je nauw bepalen of iem. zijn bewustzijn kwijt is?

---Medici en paramedici moeten dat dagdagelijks doen aan

de hand van een checklist , van hersengolf-patronen die ze kunnen zien en interpreteren op monitoren .....etc ...

Hoe dacht je anders dat ze kunnen vaststellen dat er nog een zinnige

ingreep met kans op succes kan worden uitgevoerd ?

--- Overigens zullen medici ( zoals je allicht toch weet ) niet alles wat ze meemaken en weten openbaar maken ( er is "beroepsgeheim")

Ik ben trouwens zelf al tweemaal uit de dood teruggekeerd dank zij de inspanningen van een team chirurgen dat me tijdens de operatie

plots kwijt was .... ( Gelukkig waren deze mensen geen zieltjes-jagers )

en .... Ik heb geen NDE gehad zover ik me kan herinneren .... alleen maar een " Black out "

En als u het nog niet wist ; er zijn veel mensen die uit "de dood "

terugkeren MET HERSENSCHADE ----> dat zijn zeker wel prachtige getuigen die over allerlei speciale ervaringen kunnen vertellen ....

Nu misschien heb ik er ook hersenbeschadiging aan over gehouden

vandaar die black-out ? :shock:

Ik zeg niet dat er geen NDE bestaat , maar uw verklaring ervan dat

een persoonlijk bewustzijn ( om het prozaisch te zeggen

een ziel ) als een soort homunculus in de bovenkamer aan de touwtjes trekt is slechts een aanname ,gestoeld op het bestaan van het

bovennatuurlijke : het voorstel dat de geest slachts een emergentie is van zeer ingewikkelde neuronen-netwerken en cybernetische stuurinrichtingen netwerken ....

Bewijs voor de teede optie is zich misschien aan het verzamelen op dit moment ... Bewijs voor het eerste is nog steeds zwak ....

afwachten maar wat de neurobiologie binnen afzienbare tijd onder de neus van de "spirituelen " gaat schuiven ...

m.a.w.

uw " mind over matter " is een geloofskwestie ....
tsjok45

sorry alweer vergeten inloggen

Het vorige bericht was van mij ....

en mijn kreupele zinnetje
.....is slechts een aanname ,gestoeld op het bestaan van het

bovennatuurlijke : het voorstel dat de geest slachts een emergentie is van zeer ingewikkelde neuronen-netwerken en cybernetische stuurinrichtingen netwerken ....  
moet zijn ;

" .....is slechts een aanname ,gestoeld op het bestaan van het

bovennatuurlijke : Net zoals het nog niet " beyond reasonable

doubt " aangetoonde
voorstel dat de geest slechts een emergentie is van zeer ingewikkelde neuronen-netwerken en cybernetische stuurinrichtingen , ook nog steeds een speculatieve werkhypothese l is ...

wat ik hierbij graag toegeef

Inhoeverre dat is gebaseerd op mijn ( en hoogstwaarschijnlijk ook jpuw )

persoonlijke onwetenheid aangaande de huidige stand van zaken in dat kennisgebied .... weet ik niet ....

Daarom nodig ik iedereen die daar meer vanaf weet en dit hier leest ,

een eventuieel steentje bij te dragen ....

m.a.w.

uw " mind over matter " is nog steeds een geloofskwestie gebaseerd op een dualistisch wereldbeeld ; met zwakke ( en weinig ) empirische onderbouwingen (die worden geleend bij de natuurwetenschap )en her-geinterpreteerd binnen een axiomatisch en dogmatisch kader ....

de konklusies die uit dit materiaal worden gebrouwen zijn op zijn minst

voorbarig ; ..... althans zo komt het bij mij toch over

De wetenschap weet het (nog ) niet ... jullie blijkbaar wél ? l ...

en ---oh ja

Kunt u me eens uitleggen hoe bewustzijn bestaat zonder stoffelijke drager ?

of

bedoelt u gewoon dat bewustzijn een eigenschap is van bepaalde

soorten stofopstellingen ... net zoals bijvoorbeeld de kleur rood ook niet los kan bestaan van de "rode" dingen ? ...

indien dat het geval is , is

uw soort " onafhankelijk bewustzijn" bekend sinds de ideenleer van plato .... toch ?

Wat doet u met het aangetoonde zelfbewustzijn van bijvoorbeeld chimpansees ... of hoeft dat geen probleem te zijn in uw optie ?

P/S.

Met dank voor uw verwijzingen naar artikels en referenties ... ;)

Staat u mij toe ook een paar links te plaatsen

http://nl.msnusers.com/bijnadoodervaringen...wwebpagina.msnw

http://amsterdam.rkstudentenpastoraat.nl/?n=88#a9

Wanneer je dit onder ogen krijgt zult u misschien beter begrijpen waarom ik niet echt het " Bijna-dood-ervaren " serieus kan blijven nemen ;) :?: :shock:
Playing Mantis

Hmmm creationisme is geen zuivere wetenschap naar mijn mening. Zuivere wetenschap is echter zeldzaam, it's all about the benjamins, ook veel zogeheten "wetenschappelijk" onderzoek is geen zuivere wetenschap.

Onder zuivere wetenschap versta ik het pogen de waarheid te achterhalen of er zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen door modellen te ontwikkelen die de realiteit zo nauwkeurig mogelijk beschrijven.

Heeft de wetenschap een alternatief voor creationisme? Volgens mij niet.

Of is generatio spontanae een wetenschappelijke theorie?

Wat zegt dat eigenlijk, of een theorie wetenschappelijk is of niet, hechten we niet te veel waarde aan dat etiketje?

Sommige zaken zijn niet wetenschappelijk te benaderen/onderzoeken, dat maakt ze niet meer of minder "waar" imo.

ads

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

p__

De wetenschap  weet het (nog ) niet ... jullie blijkbaar wél ? l ...
Dit is een mooie samenvatting.

De wetenschap weet het niet en heeft geen theorie voor het 'onstaan' of 'ordenen' van 'alles'.

Voor theorieën moet je dus bij de filosofie zijn.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!