Puzzel Puzzels
Jan van de Velde
Artikelen: 0

Re: Handleiding van Google: op- en aanmerkingen!

trucje wat voor betas weinig praktische waarde heeft
Niet alleen beta's gebruiken google hoor :)

Maar ook hier kom ik niet helemaal uit. Dat getaltruukje werkt inderdaad, maar niet alleen gekoppeld aan adres, en als je het met een straatnaam tussen aanhalingstekens plaatst krijg je evengoed hits op dat getal zónder dat die straatnaam erbij staat, of op de straatnaam maar met het getal ergens anders op de site. Ik zie nog niet precies hoe het werkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Fred F.
Pluimdrager

Die puntjes geven alleen een range, meer niet. Dus 1...100 is voor google hetzelfde als 1 2 3 enzovoort t/m 100 allemaal tegelijk invoeren. Dit heeft alleen praktisch nut in context met andere zoektermen (niet noodzakelijk een adres of datum).

Ik heb eens even google gebruikt om zijn eigen tutorial te vinden:

http://www.googleguide.com/

Vreemd genoeg staat het wel degelijk bestaande music: hier niet in (maar movie: wel).

Nu blijkt ook dat die drie puntjes officieel eigenlijk twee puntjes zijn.

Heb nu ook eens vier puntjes geprobeerd: dat geeft voor 1....100 hits met de cijfers 1 en 100 gescheiden door een spatie, komma, punt, / , : , -

Overigens: dit schijnt google niet leuk te vinden want toen ik nog meer puntjes gebruikte gaf google een scherm dat mijn server waarschijnlijk een virus bevat dat automatische verzoeken verstuurt.......

Het grote aantal hits met die tilde voor sulfur kan eigenlijk alleen maar betekenen dat google meer synoniemen gebruikt voor sulfur dan alleen sulphur (en omgekeerd).

EDIT: wellicht ten overvloede: googleguide.com is geen officiële google website.
Hydrogen economy is a Hype.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan van de Velde

Fred F. schreef:Ik heb eens even google gebruikt om zijn eigen tutorial te vinden:

http://www.googleguide.com/

wellicht ten overvloede: googleguide.com is geen officiële google website.
:) Hoe kóm je op het idee.....

(en waarom vond ik dat niet. :) Ik heb kennelijk grote behoefte aan een microcursus googlen :?: )

(en: waarom heeft google zelf niet zoiets ?????? :) ???????????????)

PS hier staat deboel kort en overzichtelijk op een rijtje:

http://www.googleguide.com/advanced_operat..._reference.html

Dit scheelt me een berg puzzel- en uitprobeerwerk (en daar heb ik al wat uren in zitten, trachtend te doorgronden wat Google nou precies deed).

Terug naar de tekentafel. Zo op het eerste gezicht hadden we het belangrijkste al wel op een rijtje. Een paar stukjes herschrijven, een tiental paragrafen erbij (over die tilde, cache functie etc), en verder de link opnemen als verwijzing naar de volledige cursus tot in alle details.

Nogmaals, Fred F, als je aub een paar paragraafjes kan meeschrijven :) , graag, dan is de cursus binnen een week wel klaar, en het was toch wel mijn streven om dat in deze kerstvakantie af te hebben.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Cycloon

Google op zich als bedrijf is qua info 1 wanordelijke boeltje hoor, je moet maar eens zoeken naar info over al hun beta's die ze hebben lopen etc. Vreselijk :) Het bedrijf begint, als je het mij vraagt, stillaan uit z'n voegen te barsten en is goed op weg om zich bij microsoft te voegen (ook op alle markten willen thuiszijn, en slechts op een paar markten echt iets kunnen betekenen)
Fred F.
Pluimdrager

De komende 3 - 4 weken zal ik erg druk zijn met mijn werk. Dat zul je ook merken aan mijn geringe aantal komende reacties, een enkeling in het weekend wellicht.

Het lijkt me in eerste instantie het beste om die link van googleguide.com als een sticky in ieder "forumhoofdstuk" (huiswerk, natuurkunde, ......) te plaatsen. Maar zonder de mogelijkheid tot reacties want anders ontstaan te veel parallelle discussies. Die moeten dan maar in dit draadje plaatsvinden.

Afgezien van het juiste gebruik van aanhalingstekens is het belangrijkste google-advies dat ik aan anderen geef gewoonlijk niks anders dan: google in Engels. Probleem is dan natuurlijk wel dat men de Engelse namen en vaktermen moet kennen want die leert men niet met dat vakantie-Engels op school. Een goed wetenschappelijk/technisch Nederlands-Engels woordenboek is daarom net zo belangrijk. Of dat voor iedereen vrij beschikbaar on-line bestaat? Ik weet het (nog) niet.
Hydrogen economy is a Hype.
ironeye

De wereld zit tegenwoordig vol met afkortingen, wat betekenen die allemaal.

Zoek het op met Google.

tik in:

Define HTML

je krijgt:

HyperText Markup Language (afgekort HTML) is een taal voor de opmaak van documenten. HTML wordt vooral gebruikt op het World Wide Web, om webpagina's te tonen

werkt soms heel handig
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.
Jan van de Velde

http://www.google.com/help/cheatsheet.html
date:   Search only a range of months   Olympics date: 3  

(Search for Olympics references within past 3 months; 6 and 12-month date-restrict options also available)
Uit Google's eigen spiekbriefje, en ik krijg alleen maar hits waarin ook de tekst "date" voorkomt. Heel andere resultatenlijst dan wanneer ik de versheidsfunctie uit "geavanceerd zoeken" gebruik.

Iemand ideeën??
Jan van de Velde

Wat mij betreft is íe er wel.

iemand nog ideeën, tips, op- of aanmerkingen??
Arn0

Ik heb nog een paar uitbreidingen:

1.2 Google vindt ook wat je níet zoekt:

enkelvoud en meervoud

Google probeert met je mee te denken en draait wel eens door. Zo zal je zien dat Google bij het zoeken naar "sugars", dit ijskoud interpreteerd als "sugars OR sugar". Simpele Engelse meervoudsvormen worden herkent en de resultaten van het enkelvoud krijg je er (ongevraagd) als bonus bij. Dit kan natuurlijk ook in je voordeel werken.

2.3 Functie "in cache"

reis terug in de tijd

Met de functie "in cache" kunnen pagina's en soms hele websites bezocht worden, die niet meer online staan. Zo is deze functie ook uitermate geschikt om informatie terug te vinden op database-gestuurde websites. Bij o.a. blogs verandert de hoofdpagina vaker dan Google ze indexeert. Bij het openen van de link, zal je vaak merken dat je zoekresultaat nergens terug te vinden is, omdat de gevonden pagina al weer 2 weken verouderd is. Met de "in cache"-functie kom je dan direct op de pagina zoals deze eruitzag op het moment van indexering.

3.2 " "

Hele zinnen zoeken (exacte woordcombinatie.......)

Een alternatief is het gebruiken van de punt tussen woorden.

Zo levert: suiker.is.slecht.voor.je.tanden

hetzelfde resultaat op als: "suiker is slecht voor je tanden"

Handig om snelle aanpassingen te maken (suiker.is.slecht voor.je.tanden) om het aantal resultaten te beïnvloeden en om trema's te voorkomen als je woordcombinatie begint met een klinker.
Het antwoord is 4
Arn0

En nog meer:

1.4 Ken je gereedschap

De volgorde van je zoektermen maakt WEL uit.

Zo levert - suiker is slecht voor je tanden - 68.000 hits op

en - suiker tanden slecht voor is je - levert 88.700 hits op.

Bovendien bepaalt de volgorde van je zoekwoorden ook de volgorde van je resultaten

Herhaling van zoektermen leidt tot een verschillend resultaat.

suiker : 2.760.000 hits

suiker suiker : 1.660.000 hits
Het antwoord is 4
Phys

Arn0 schreef:1.2 Google vindt ook wat je níet zoekt:

enkelvoud en meervoud

Google probeert met je mee te denken en draait wel eens door. Zo zal je zien dat Google bij het zoeken naar "sugars", dit ijskoud interpreteerd als "sugars OR sugar". Simpele Engelse meervoudsvormen worden herkent en de resultaten van het enkelvoud krijg je er (ongevraagd) als bonus bij. Dit kan natuurlijk ook in je voordeel werken.
Ik blijf het allemaal onlogisch vinden:

sugar -> 127.000.000 resultaten

sugar OR sugars -> 131.000.000 resultaten

sugars -> 12.200.000 resultaten (dus niet hetzelfde als sugar OR sugars maar ook niet exact hetzelfde als ALLEEN sugar, wel vergelijkbaar)

"sugars" -> 12.300.000 resultaten

sugars -sugar -> 1.610.000 resultaten

Stel je wilt alleen op het meervoud sugars zoeken, kun je waarschijnlijk het beste sugars -sugar gebruiken. Maar dan zou "sugars" ofwel hetzelfde resultaat moeten geven, ofwel hetzelfde als sugar OR sugars.

Ik bedoel, er zijn slechts drie mogelijkheden:

1) louter het enkelvoud sugar wordt gezocht;

2) louter het meervoud sugars wordt gezocht;

3) zowel enkel- als meervoud wordt gezocht.

Toch kun je op vijf verschillende manieren zoeken :)
Arn0

Vreemd ja. Dan klopt mijn uitleg i.i.g. niet. Ik vraag me wel of hoe het nu precies zit.

Zou het iets te maken hebben met de meta-gegevens van een pagina?
Het antwoord is 4
Jan van de Velde

Arn0 schreef:Ik heb nog een paar uitbreidingen:

1.2 Google vindt ook wat je níet zoekt:

enkelvoud en meervoud

of ik nou Engels of Nederlands google (google.com of google.nl), met suikers of sugars krijg ik echt maar een 10% van de hits die ik haal met suikers OR suiker of sugars OR sugar. Als je alleen op suikers of sugar zoekt, dan komt in sommige hits het gezochte meervoud niet voor in de aangehaalde tekst op de resultatenpagina, maar als je dan die pagina oproept vind je daarin wel degelijk het meervoud óók terug.
2.3 Functie "in cache"

reis terug in de tijd

Met de functie "in cache" kunnen pagina's en soms hele websites bezocht worden, die niet meer online staan. Zo is deze functie ook uitermate geschikt om informatie terug te vinden op database-gestuurde websites. Bij o.a. blogs verandert de hoofdpagina vaker dan Google ze indexeert. Bij het openen van de link, zal je vaak merken dat je zoekresultaat nergens terug te vinden is, omdat de gevonden pagina al weer 2 weken verouderd is. Met de "in cache"-functie kom je dan direct op de pagina zoals deze eruitzag op het moment van indexering.
m.a.w. google zoekt in zijn cache, als hij het daar vindt is het volgens google aanwezig. Mogelijk is het in de tussentijd echter al van het net verdwenen. Vraag is, hoe vaak ververst google zijn cache voor een bepaalde (soort) site ??
3.2 " "

Hele zinnen zoeken (exacte woordcombinatie.......)  

Een alternatief is het gebruiken van de punt tussen woorden.  

Zo levert: suiker.is.slecht.voor.je.tanden  

hetzelfde resultaat op als: "suiker is slecht voor je tanden"

Handig om snelle aanpassingen te maken (suiker.is.slecht voor.je.tanden) om het aantal resultaten te beïnvloeden en om trema's te voorkomen als je woordcombinatie begint met een klinker
Die werkt inderdaad, dus die ga ik verwerken
Jan van de Velde

Arn0 schreef:En nog meer:

1.4 Ken je gereedschap

De volgorde van je zoektermen maakt WEL uit.

Zo levert - suiker is slecht voor je tanden - 68.000 hits op  

en - suiker tanden slecht voor is je - levert 88.700 hits op.

Bovendien bepaalt de volgorde van je zoekwoorden ook de volgorde van je resultaten
Sterker, als ik het zinnetje (ingegeven als losse woorden, dus niet als zin) OMGEKEERD ingeef, tanden je voor slecht is suiker krijg ik 790 000 hits. :) ineens ruim 10 x zoveel!!! (maar veel minder relevant natuurlijk)

Verder heb ik eens geprobeerd suiker klontje of klontje suiker. Een miniem verschil, maar klontje wordt natuurlijk héél vaak in verband met suiker gebruikt. Overigens gaat als ik zoek met suiker klontje de eerste hit over klontje suiker......

Maar we moeten er inderdaad wel bij vermelden dat de resultaten wel gepresenteerd worden op een manier waarbij de afstand tussen de zoekwoorden een rol speelt, en dat ook de volgorde van ingave verschillen kan geven. Aleen zien we blijkbaar geen van allen op basis van wát dat dan verschillen geeft.
Herhaling van zoektermen leidt tot een verschillend resultaat.

suiker : 2.760.000 hits

suiker suiker : 1.660.000 hits
Ik heb dat eens in het engels gedaan, met oplopend tot 25 x suiker. hele vreemde resultaten. Lyrics van zangnummers als "sugar sugar" komen dan wél hoog in de resultaten, dat zal dan wel zijn omdat de "twee" zoektermen zo dicht bij elkaar staan.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Jan van de Velde

Iemand nog ideeën, aanvullingen, opmerkingen, aanmerkingen ??

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!