Vlees eten vraagt veel water, energie, en land. Water is niet zo schaars in Nederland, energie en land wel.Daarin zie ik 2 problemen: Op welke manier ondervinden anderen aantoonbare, gedefinieerde, schade van vleesconsumptie? En als je het over democratie en stemverhoudingen hebt, verwacht je dan werkelijk een electorale steun voor belasting op dierlijk eiwit?
Varkensvlees eten veroorzaakt stank van varkensschuren, bij mij in de omgeving. Waarom moet iemand die geen vlees eet, die lucht in zijn omgeving hebben. Laat vlees eters zelf in die lucht gaan wonen. (Toen ik een paar jaar geleden voor mijn werk in China was, vroeg het hoofd van de ontwerpafdeling daar of het werkelijk zo is dat Nederland naar varkenspoep ruikt. Dat had een vriend hem verteld die tijdelijk in Eindhoven studeerde.) Nog een manier hoe anderen schade ondervinden van vleesconsumptie is dat het een rechtvaardigheidsgevoel kwetst als mensen dieren geboren laten worden, voeden, waardoor die dieren vertrouwen hebben, dieren opsluiten, en uiteindelijk zeer jong doden.
Ik verwacht dat er een moment komt dat de samenleving het gebruik van dieren wil afremmen.
Hoeveel jaren gaan we terug in de tijd, om te bepalen wat het originele dieet van mensen is?Ligt eraan. Als je naar ons originele dieet kijkt is dat niet het geval, daar is het zeker een noodzakelijke aanvulling (eieren zijn er niet in overvloed, en probeer jij maar eens een wild rund te melken) en een zeer handige voedingsbron voor verschillende redenen.
En op welke manier wil je dit originele dieet inbrengen als argument? Als verworven recht? Vanwege de veronderstelde gezondheid van dit originele dieet?
Puzzels