Omwille van tijdgebrek kan ik niet meer voldoende reageren in topics als deze (die vaak het lezen van lange posts en het schrijven van al even lange posts vragen), maar het volgende moet ik toch echt kwijt:
Tja, dat is al een probleem. Mijn vraag is dan hoe je iets kunt zeggen over wel/niet bestaan van God (de Joods/christelijke) wanneer je niet de bronnen leest ??
Ikzelf heb niet de hele Bijbel gelezen, maar toch verschillende passages (en neen, niet alleen degene die vaak gebruikt worden om de Bijbel en bij uitbreiding het christendom onderuit te halen
En overigens niet alleen lezen, maar ook nog goed interpreteren.
Wie bepaalt wat de correcte interpretatie is?
Gabriël schreef:Da's een cliché waarmee zo'n beetje elke atheïst keer op keer mee op de proppen komt.
Dat mag. Gelijk oversteken dan; want dan is het ook terecht om Lenin, Stalin en consorten als voorbeeld te nemen om te laten zien waarvoor atheïsme ge(mis)bruikt kan worden.
Lenin, Stalin en (het verbaast me dat je hem niet noemt) Hitler zijn ook de clichénamen waarmee elke theïst keer op keer op de proppen komt. Voor de goede orde: dat slaat nergens op. Stalin en Lenin (ik gebruik hen als voorbeeld omdat zij inderdaad atheïsten waren, terwijl dat van Hitler erg twijfelachtig is) pleegden hun daden niet
omdat ze atheïsten waren. Het betreft hier de daden van individuele atheïsten en die daden stonden los van hun overtuiging. Er zijn genoeg voorbeelden van individuele theïsten die even slechte en slechtere daden hebben gepleegd, maar die noem ik hier niet, omdat dat net zo nutteloos zou zijn als het opsommen van 'slechte' atheïsten. Een ideologie afrekenen op de daden van individuen kan niet.
Wat de vervolgingen in de middeleeuwen betreft: dat gaat niet over de daden van individuen, maar over een volledig systeem dat rechtstreeks gelinkt kan worden aan geloof.
Gabriël schreef:In het scheppingsverhaal van Gen 1 wordt de mens het beeld Gods genoemd, of voluit: 'En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen'(Gen 1, 27).
Genesis 1, 27 wil dus zeggen: de mens is door God zó geschapen dat hij min of meer op God lijkt
(ook het woord "gelijkenis" duidt daarop.)
(...)
Een mooi stukje, maar wat wil je hier eigenlijk mee? Het bewijst in niets dat er een God bestaat of dat zgn. 'goddeloos' gedrag slecht is.
Weerspiegelen we God eigenlijk?. Deze God van de Bijbel, JHWH ? Zijn wij bondgenoot-mens, zowel tegenover de naaste als tegenover God? Dat is de vraag waarover het gaat !
En die vraag beantwoord ik met een volmondig 'neen'. Waarom? Omdat - en meestal zeg ik het niet zo ronduit - er
geen goden bestaan.*
Dus wat is de clou van ons mens-zijn; waarvoor zijn we er nu? God weerspiegelen, deze Bondgenoot-God, Bondgenoot van Israël. Het beeld van God zijn betekent dus eenvoudig dat wij er als mensen zijn om met God en met onze medemensen bondgenoodschappelijk (naastenliefde, zorg voor anderen....etc) te leven.
Je hebt geen God nodig om goed te handelen. En wat "Heb uw naaste lief." betreft: die 'naaste' heeft enkel betrekking op medegelovigen. Christenen hebben andersdenkenden werkelijk niet zo 'lief'.
* Meestal zet ik er 'hoogstwaarschijnlijk' en 'volgens mij' bij, maar ik ben het zo moe dat ik het één keertje cru wil stellen (op het gevaar af dat ik als dogmatisch wordt beschouwd, denk die 'hoogstwaarschijnlijk' er dus maar bij).