Is een verdeling van de wereld in afzonderlijke soevereine natiën nog wel van deze tijd?
Wat zou hierna komen?
Welke structuur zal de samenleving hebben over 500 of 1000 jaar?
Moderator: Rhiannon
In het engels is het woord government op te delen in govern en mind (waar de verbastering ment vandaan komt): mind control. Een zeer belangrijke vraag in dit topic, welke tot nog toe onaangeroerd is gebleven is: "Is Karl Popper een vijand van de vrije samenleving en de vrijheid an sich of niet?"over den uitgang –ing schreef:uitgang ing, Oudd. unga, unge, unc, schijnt mede in zijnen oorsprong eene participiale terminatie te zijn, en, wel te verstaan, tot het verleden deelwoord naar de zwakke declinatie, welks vorm dan ook op sterke stammen toegepast zijn enz.
Bilderdijk eindelijk, zegt van de woorden op ing uitgaande, dat zij tot de Participia Activa behooren, en verwijst naar het Engelsch, waarin het tegenwoordig deelwoord der werkwoorden met toevoeging van ing gevormd worden.
Bron
Die homogenisering is veel sterker dan je misschien vermoedt. En hij neemt nog steeds toe. Daarom heb ik moeite met individualisering als een ideologisch begrip. Ik denk niet dat wij vrijer zijn dan ons voorgeslacht. Wij hebben veel meer keuzes, maar dat is wat anders dan vrijheid. En ik vermoed dat mensen die helemaal los zijn van traditionele ankers weleens veel kwetsbaarder kunnen zijn voor nieuwe homogenisering en collectivering dan wij voor mogelijk houden. Zo is in Nederland sprake van een sterke collectieve waardencultuur (zelfbeschikking bijv.).Benedict Broere schreef:Crossword,
Natuurlijk is de opkomst van de moderne samenleving gepaard gegaan met een bepaalde homogenisering, speciaal als je kijkt naar de rol van economie en overheid daarin. Maar daarnaast denk ik dat er wat betreft politieke voorkeur en wereldbeschouwing een enorm pluralisme is aan te wijzen.
Dat mensenrechten westers zijn lijkt me evident. Dat is gewoon een historische kwestie: het hele spreken over 'rechten' (die rare meervoudsvorm!), die je kunt 'hebben', is ontstaan in het Middeleeuwse Europa in de context van het eigendomsrecht ('subjective right'). Het is verder uitgewerkt in zijn moderne betekenis door o.a. John Locke en moderne mensenrechten zijn voor het eerst opgesteld in Frankrijk en de USA. De vraag is of deze rechten ook universele waarde hebben. Ik denk het wel, maar niet omdat ze zijn ontstaan in 'open societies' of in het westen. Ik denk dat ze universele waarde hebben omdat ze geworteld zijn in een erkenning van de gelijkheid van mensen - niet als objectief of empirisch gegeven (want dan zijn mensen duidelijk niet gelijk), maar in de zin van gelijkheid 'voor God'. 'Rechten' zijn geworteld in (objectief) 'recht', zouden middeleeuwse juristen zeggen.En natuurlijk zijn die lijstjes niet puur objectief te noemen, al was het maar omdat er vanuit de diversiteit van cultuur heel verschillend gedacht wordt over praktisch alles wat maar in die lijstjes vermeld wordt. Neem bijvoorbeeld mensenrechten. Heel veel cultuur noemt dat een westerse vinding. En waarom? Ja, men doet niet aan mensenrechten. Zozeer als er ook heel veel cultuur is aan te wijzen, waarin the powers that be maar weinig bekommerd zijn wat betreft het vervullen van ook maar de meest basale behoeften voor hun onderdanen. Zie hiervoor vooral de landen en culturen onder in die lijstjes.
Waarom zou het geen rol moeten spelen? Als een open samenleving ook betekent dat er bijv. geen echte grenzen te stellen zijn aan economische groei, dan zit de open samenleving met een groot probleem.En wat betreft die enorme belasting van het milieu, je kunt je daarbij afvragen in hoeverre dat eigenlijk een rol moet spelen in een discussie over open samenlevingen en haar dreigingen. Het is trouwens opvallend dat de belangrijkste innovatie om dat probleem beheersbaar te maken, juist in die open samenlevingen te vinden is.
Tja, we zullen het zien. Koninkrijken komen en gaan, zo is het altijd al geweest. Ik denk overigens dat de westerse geschiedenis de wereld blijvend heeft geïnfecteerd met verlangen naar openheid en vrijheid van spreken, denken en religie. Ik kan me moeilijk voorstellen dat deze verschijnselen geheel zouden verdwijnen. Zelfs China kan dat niet buiten de deur houden.Maar ondertussen denk ik dat er wel degelijk reële dreigingen op ons af komen, zowel in de vorm van een technocratische Brave New World, als in de vorm van pogingen tot vestiging van een theocratie, en eventueel de inlijving in een Aziatische Empire. En dan denk ik dat daarbij de georganiseerde misdaad ook niet onderschat moet worden. En dat alles zullen we in toenemende mate meemaken. En het is maar de vraag of datgene dat er nu is aan open samenleving, zich daarin staande kan houden.
De geboortecijfers liggen het hoogst, volgens mij, in Uganda (christelijk) en Jemen (islamitisch). Maar wat is er tegen een open migratiebeleid, zodat de Europese bevolking op peil blijft? Hadden we allang mee moeten beginnen, volgens mij. En natuurlijk hadden de landbouwsubsidies ook allang opgeheven moeten zijn. We hadden er al veel eerder alles aan moeten doen dat mensen in deze landen een menswaardig bestaan kunnen opbouwen.Belangrijk is het daarbij op te merken dat Europa vergrijst, waarnaast de bevolkingsexplosie vooral elders plaats vindt, zeker ook in de islamitische wereld.
Het is cynisch om het opraken van grondstoffen te wijten aan de bevolkingsgroei van de Derde Wereld. Dat lijkt op iemand die zelf driekwart van de taart heeft opgegeten en vervolgens tegen iedereen die ook een stukje wil, zegt: pas op, de taart moet nog langer mee.En dat belangrijke grondstoffen opraken. En dat het economisch zwaartepunt steeds meer richting Azie verschuift. En dat er vanwege de klimaatverandering enorme aantallen mensen zullen migreren, juist ook richting de open samenlevingen.
Precies mijn punt. Mensenrechten zijn gefundeerd in een specifieke joods-christelijke traditie. Ik geloof dat in die traditie universele waarheden zijn geformuleerd. Maar mensenrechten zijn niet cultureel neutraal.Benedict Broere schreef:Crosswords,
Gelijkheid voor God is een joodse vinding. Niemand elders Egypte, Mesopotamie, Perzie kende iets dergelijks.
Dat begreep ik wel. En mijn antwoord bevestigde dat. Er is een nauwe verbinding tussen de westerse staatsvorm en het idee van mensenrechten. Beide zijn ontstaan in een specifiek cultuurgebied, onder invloed van de joods-christelijke traditie.Ik noemde het woord mensenrechten niet om dat de post-koloniale dictatoren in de wereld verwijtend onder de neus te houden, maar enkel om verschil in cultuur helder te krijgen.
Zo was het niet bedoeld.Je hebt het over geïnfecteerd. Ik vind dat eigenaardige connotaties geven. Vrijheid is nauwelijks te associëren met ziekte, en het suggereert een moreel defect als je dat toch zou doen.
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe open je het wilt hebben. Het woord 'immgratiebeleid' bevat ook bij mij nog altijd het woord 'beleid'. Uiteraard zijn er restricties, maar die zouden ruimer moeten zijn.Een open immigratiebeleid zou een snelle suïcide van de Europese open samenleving betekenen. Het is beslist niet zo dat immigranten blanco zijn, geen cultuur hebben. Zij hebben die cultuur namelijk wel, en zij nemen die cultuur vaak zeer serieus. Hoeveel moslims bijvoorbeeld, kan Europa huisvesten voordat het ophoudt een open democratische samenleving te zijn? 50 miljoen? 100 miljoen? En hoeveel Scientologen, Chinezen, enzovoort?
Ik geef in overweging dat het grootste deel van alle controle, striktere wetgeving e.d. die we de laatste jaren over ons heen hebben gekregen, voortkomt uit het streven om de open samenleving te beschermen. Misschien moet je wat concreter worden: bedoel je dat pluraliteit niet kan samengaan met een open samenleving? Of bedoel je dat weinig wetten en weinig publieke controle alleen kan bestaan in een land waarin een grote levensbeschouwelijke overeenstemming bestaat en waar sterke instituties (gezinnen, scholen) de opvoeding voor hun rekening nemen? Als je dat bedoelt, lijkt het me goed om minder juichend te zijn over individualisering bijv.Bovendien, radicalismen van allerlei aard, dus radicalismen die zich opwerpen als strijders voor een of andere vorm van closed society en dictatuur en totalitarisme, leiden vooral tot meer staat, meer geheime dienst, meer speciale militaire eenheden, onderzoek en monitoring, enzovoort, met in het verlengde daarvan het verschijnen van de Glazen Mens en inderdaad de afname van de open samenleving.
Nou, ik reageerde op de volgende zinnen in een andere post van jou:Het is verder nogal vals om te zeggen dat ik het opraken van de grondstoffen koppel aan de bevolkingsexplosie in de zin zoals jij dat suggereert. Want ik doe dat namelijk helemaal niet.
Je zet hier op z'n minst 'bevolkingsexplosie' (en dan vooral in de islamitische wereld) direct naast het opraken van grondstoffen. En je vervolgt met het verschuiven van het economisch zwaartepunt naar Azië (wat uiteraard druk zet op grondstoffen). Als je geen verbanden bedoelt te leggen tussen deze drie zinnen, is het misschien handiger om ze niet zo naast elkaar te zetten. Maar goed, blijkbaar bedoelde je het niet zo en daarom excuus als mijn opmerking vals overkwam.Belangrijk is het daarbij op te merken dat Europa vergrijst, waarnaast de bevolkingsexplosie vooral elders plaats vindt, zeker ook in de islamitische wereld. En dat belangrijke grondstoffen opraken. En dat het economisch zwaartepunt steeds meer richting Azie verschuift.
Begrijp ik goed dat je uitgaat van een doelgerichte geschiedenis van de mensheid? Zo ja, hoe valt dat te rijmen met een open samenleving? Ik ga er zelf namelijk vanuit dat deze open samenleving geen geschiedenis met een gesloten einde zal kennen.Als mij gevraagd zou worden, om te wedden, te investeren in, in uiteindelijk de meest diepe idee van wat wereld is, en dat zal invloed hebben op het toekomstig veroveren van de Melkweg, en die eindeloze industrie die daarmee samengaat, dan is dat India en China in combinatie met de diepste mythen van de westerse wereld. En de voorwaarden daarvoor, zijn reeds duizenden jaren geleden geleverd.
Ik zet eveneens vraagtekens bij het idee van de maakbare samenleving.Begrijp ik goed dat je uitgaat van een doelgerichte geschiedenis van de mensheid? Zo ja, hoe valt dat te rijmen met een open samenleving? Ik ga er zelf namelijk vanuit dat deze open samenleving geen geschiedenis met een gesloten einde zal kennen.
Wat opvalt is dat erin Nederland steeds minder tolerantie is voor bepaalde cultuuruitingen. Vooral omdat men bang is zelf in het keurslijf van een bepaalde cultuur te worden ingelijfd wat niet zo gek is gezien de overheersingen in het verleden. Ik vind dat wij ons niet moeten laten leiden door enkele zeer uitzonderlijke gevallen van cultuuruitingen en ervanuit gaan dat de meeste mensen slechts gematigd zijn in bv hun geloofsbeleving, want dit zijn nu eenmaal niet de problemen van een multiculturele samenleving.Een aantal voorbeelden van multicultureel beleid zijn:
Dubbele nationaliteit;
Overheidssteun voor kranten, televisie en radio-omroepen in minderheidstalen;
Acceptatie van traditionele en religieuze kleding, zoals de hoofddoek, op scholen, in het leger en bij overheidsdiensten;
Programma's die de representatie van minderheden in de politiek, het onderwijs en de arbeidsmarkt verbeteren;
Het instellen van feestdagen voor minderheden, desnoods door inlevering van eigen feestdagen die onderdeel zijn van de hoofdcultuur;
Bouwen van religieuze gebouwen, bijvoorbeeld een moskee.
Daarnaast wordt minderheden de mogelijkheid geboden maatschappelijk te participeren door de taal van het gastland te leren en middels het vergaren van algemene kennis de kans op werk te vergroten
De mate van tolerantie is een belangrijke factor voor het uiteindelijke resultaat. Kunnen wij tolerant zijn naar intolerantie zonder dat wij de controle verliezen? Daar ligt denk ik de kracht van ons multi-culturele land, een open samenleving te blijven zonder andere mensen te dwingen te leven zoals wij en onze visie te laten bepalen door enkele uitzonderingen.Vier drijvende krachten
Nederland is een open samenleving, die dus voortdurend invloeden van buitenaf ondergaat. Dit bepaalt ook de ontwikkeling van de multiculturele samenleving. Om de belangrijkste invloeden in beeld te krijgen, zijn vier drijvende krachten aangewezen, te weten:
demografische ontwikkelingen
economische ontwikkelingen
culturele ontwikkelingen, en
institutionele veranderingen.
Het is niet perse een voorstel als wel een gedachten experiment.Ik denk dat het soort anarchide samenleving dat jij voorstelt stuit op het praktische bezwaar van hoe mensen in elkaar steken enerzijds, en de complexiteit van de moderne samenleving anderzijds.
Het punt is juist dat macht niet gedelegeerd wordt maar geconcentreerd. De hele functie van een verkiezing is juist om de macht te concentreren in een beperkt aantal mensen, die vervolgens een nog kleinere groep uitkiest waar nog meer macht in is geconcentreerd. En zo komt een parlementaire democratie aan een centrale overheid.Macht wordt gedelegeerd bijvoorbeeld op basis van expertise. Macht wordt ook gedelegeerd omdat mensen nu eenmaal de tijd niet hebben om na te denken over problemen die grotere delen en het geheel van een samenleving betreffen.
Vooral de ontwikkeling van AI technologie kan hier toe bijdragen. Maar ook andere sociaal/culturele of economische factoren kunnen deze ontwikkeling beinvloeden. In de meeste gevallen zijn het echter technologisch ontwikkelingen die voor reorganisatie in samenlevingen leiden: Alleen de introductie van nieuwe technologie kan vreedzame transformaties veroorzaken.Het kan zijn dat toekomstig met de inzet van informatietechnologie meer directe vormen van democratie mogelijk zijn.
Je bedoeld zoals nu het geval is?Maar dan nog is dat maar de vraag of dat tot verbetering leidt. Het kan ook zijn dat dan de waan van de dag nogal hinderlijk manifest wordt. Wat er nu is aan open samenleving is een voortdurend schipperen tussen ieders individuele wensen en de bredere belangen van het samenleven van al die individuen.