V., ik had nog een reactie beloofd.
Veertje schreef:Doet me denken aan deze post (al komen jouw post en deze in essentie niet overeen):
smile1 schreef:Kunnen we God niet gewoon met rust laten?
Het is onmogelijk om God vanuit de wetenschap te benaderen omdat de wetenschap alleen maar werkt in termen van oorzaken en gevolgen vanuit waarneembare feiten.
En dat is per definitie mensenwerk.
Een beetje God lacht daarom. Mocht Hij al bestaan, dan zal Hij met genoegen hebben gezien dat de wetenschap die door Zijn schepselen wordt beoefend, noodgedwongen de weg van de waarschijnlijkheid is ingeslagen. Neem de quantum-fysica. Het 'In den Beginne' van de wetenschap is gebaseerd op toeval.
Dat neemt niet weg dat God zich een plaats heeft verworven in een wereld die, om met Max Weber te spreken, nog niet 'Entzaubert' oftewel 'onttoverd' is en voor iedereen die daar bevattelijk voor is een bron is van inspiratie, hoop, liefde en toewijding.
Daarom moeten we Hem koesteren: als eenzame held die de vernietigende werking van de wetenschap door de eeuwen heen heeft getrotseerd en ons de vertroosting geeft die de wetenschap ons niet kan bieden.
Nou, het komt anders aardig bij de essentie van wat ik wil zeggen, al zou ik het middengedeelte (cursief) hebben weggelaten.
De vernietigende werking van de wetenschap bestaat voor mij niet. Het is niet de wetenschap die vernietigt maar de mens die zich afsluit van inspiratie, hoop, liefde en toewijding.
Tuurlijk, maar ik denk dat Sm. het ook zo bedoeld heeft als in jouw aanvulling. Zelf heb ik hier Mengele genoemd als icoon van dat soort wetenschap.
Ik kan me er wel in vinden om God met rust te laten. Omdat ik persoonlijk het geloof van God zie als een onderdeel van verschillende levensbeschouwingen, valt God ook voor mij niet te concretiseren en daarmee niet te bewijzen. Daarnaast is God voor degene die hem voelt, persoonlijk.
Prima toch? Daarom snap ik je vervolg niet:
En hier loop ik vast want: ... Als ik nu eens zeg dat ik denk dat Johan2 gelijk heeft als hij zegt dat het voornamelijk de fundamentalisten en atheïsten (de fundamentalistische atheïsten dan

) zijn die God willen concretiseren omdat dat de enige "tool" is die zij hebben om hun levensbeschouwing door te drukken. En als ik nu eens zeg dat die weg, het concretiseren van God, nergens toe leidt, onrecht doet aan de eigenschappen van de mens, die op zijn zoektocht naar het begrijpen van zijn wereld verschillende wegen inslaat omdat hij nu eenmaal behalve zijn vermogen om te denken ook het vermogen heeft om te
voelen. ...Een discussie over de "bewijsbaarheid" van God is dus volgens mij al bij voorbaat gedoemd om te verzanden in gedetailleerde welles-nietes sub-discussies, die uiteindelijk alleen maar zullen afleiden van de hoofdzaak.
Als je dat nu inderdaad eens allemaal zegt, dan heb je niks miszegd en bent evenmin vastgelopen. Of verlang je, net als collegavanerik of zpidermen, rotsvaste zekerheden in dit leven?
Met name dat vermogen om te
voelen daar ontbreekt het m.i. bij velen aan. Neem CVE: hij heeft de ene granieten zekerheid ingeruild voor een andere granieten zekerheid.
De meesten vallen van hun geloof als ze tot de logische ontdekking komen dat bijbelverhalen niet kunnen kloppen, dat er velen op deze aardkloot er andere interpretaties van god of goden op na houden, dat er eigenlijk geen reden is om aan te nemen dat de ene visie meer validiteit zou hebben dan de andere, enz. enz.
Als er dan niemand is die je kan vertellen dat je ook op een andere manier met godsbeelden en bijbelverhalen om kunt gaan, dat je verhalen niet moet beoordelen op basis van huidige kennis en gewoonten, dat je bovendien te maken hebt met een vorm van beeldtaal die ver af staat van onze rationalistische manier van omgaan met taal, enz. enz., ja dan is er weinig reden om je veel langer met dit soort zaken bezig te houden.
Bij de meesten voltrekt een dergelijk proces zich ergens in de pubertijd, met als resultaat totale onverschilligheid, al dan niet voorafgegaan door een doorgaans kortstondige periode van een je vreselijk afzetten tegen alles wat maar met (reguliere) religie te maken heeft (à la 1207 en assassinator). Voor een beperkt aantal mensen schijnt dit echter een soort levenstaak te worden. CVE lijkt mij zo iemand en het feit dat hij de voorspelbare conclusies niet al in zijn pubertijd trok, maar pas op zijn 25ste, lijkt mij daarbij van essentieel belang.
Goed, ik begrijp inmiddels dat het niet verstandig is om zulke dingen zo boud te poneren en dat ik beter zaken in de vragende vorm kan stellen, dus bij deze:
Collegavanerik, waarom ben jij zo fanatiek? Voel je je zo bekocht, zo genaaid, enkel omdat je daar braaf tot je 25ste voor *** in de mis hebt gezeten? Toch niet een
beetje gefrustreerd?
Als jij [CVE] zegt dat je je in de gelovige kunt verplaatsen, heb je het dan over de gelovige die "nadenkt", die kritische vragen t.o.v. zijn eigen geloof stelt?
Nee dat heeft hij dus duidelijk niet. Hij heeft, net als Vermeersch, één bepaald godsbeeld tot
het godsbeeld gemaakt en daarop wordt verder iedere gelovige afgerekend. Net als de gelovigen die inderdaad dat godsbeeld aanhangen, bespaart hem dat verdere twijfels, verdere vragen. Lekker makkelijk; de gelovige en ongelovige in dit voorbeeld leven in feite met dezelfde soort zekerheden.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)