Puzzel Puzzels
Johan2
Artikelen: 0

Re: Wetenschap en godsbewijs

Ja, het blijft moeilijk discussieren met fundamentalisten. Ik heb CVE trouwens naast liefde, mysterie, uitdaging, of verzin maar wat ook nog deze, mij zeer dierbare definitie gegeven: oorsprong en doel en zin. Uiteraard geen reactie op gekregen.

Niet vragen als: "wat doet HIJ, wat heeft HIJ gedaan" ,

maar vragen als: "wat doe JIJ, wat heb JIJ gedaan".

De essentie van de bijbel kan worden samengevat in één enkel regel, de slotvraag uit het scheppingsverhaal: Adam [= mens] waar ben je (Gen. 3: 9).

Vrijwel alle bijbelverhalen zijn tot die vraag te herleiden.

(Eerder het ik hier ook al eens gezang 83 aangehaald).

Velen slaan echter op tilt als je het hebt over God die spreekt, maar als je het hebt over God die appelleert, dan is het opeens al minder eng. Toch is dat hetzelfde woord. Wij hebben de taal zo verarmd dat spreken in symbolen en in beeldtaal - iets dat essentieel is voor b.v. de taal van de bijbel - ons vreemd is.

Daarom: of je het nu i]God/i] of Geweten, of God als verbeelding van het Geweten noemt maakt mij niet uit.

CVE, je hebt het over illusie, ik heb het over inspiratie.

Weet je wat dat is, inspiratie? Weet je wat het is om je geraakt te voelen, in het diepst van je ziel?

Probeer anders deze eens:

Afbeelding

Olga Rozanova, Untitled (Green Stripe), 1917-18
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Menheffrin

Johan2 geeft het idee als door een horzel te zijn gestoken als het woord ‘God’ ten tonele wordt gevoerd, althans in die verhouding dat een poging wordt gedaan tot begripsverklaring. Op grond van de mening dat elk godsbeeld een menselijke vinding is, bestaat er buiten de dagelijkse werkelijkheid, aldus Johan2, geen persoonlijke God, geest, kracht etc. Dat wil zeggen; hij gelooft dit laatste. Op basis daarvan kan hij nochtans over ‘God’ spreken in de derde persoon enkelvoud. Voor wat betreft ‘God’ binnen de dagelijkse werkelijkheid worden wij aandachtig gewezen op de verwoordingen van Jan Wit en Etty van Hillesum.

Mooi, dat was het dan.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

EvilBro

begrijp je dan niet dat Johan2 zijn God niet WIL beschrijven?
En dat is dus precies het probleem...

Ik heb het gevoel dat Johan2 'gelooft' in een persoonlijk universum. Hij beleeft zijn wereld op een bepaalde manier en hij stelt zijn beleving als enige maatstaf. Als hij dit gewoon zou zeggen dan was daarmee de kous af. Echter Johan2 gaat in discussie met anderen. Op het moment dat je dat doet zal je aan mensen buiten je persoonlijke wereld duidelijk moeten maken hoe jouw wereld er uit ziet. Dit kan niet met vaagheden ('Er is iets' is niet echt verhelderend). Je zal anderen duidelijk moeten maken wat en hoe jij ervaart anders zullen die andere zich nooit in jou kunnen verplaatsen. Heeft Johan2 bijvoorbeeld ooit duidelijk gemaakt waarom hij 'ervaart' dat de sinteklaas/god vergelijking niet opgaat? (Als dat zo is, dan heb ik het gemist...)

Johan2 dient dus, als hij aan deze 'discussie' zinnig mee wil doen, een definitie (in de ruimste zin van het woord) te geven van hetgeen waar hij het over heeft. Zonder deze definitie kan hij net zo goed ('beter' mijn inziens) gewoon niet mee doen. Anders kan ik net zo goed een topic openen met de titel "Kan het bestaan van Rondar, de mega-wuppie, wetenschappelijk bewezen worden?", deze vraag positief beantwoorden en vervolgens alle vraag naar bewijs/een definitie van wat/wie Rondar is negeren (of af te doen met 'Rondar is wijsheid/liefde/de essentie van de kleur blauw'). Net zo zinnig...
collegavanerik

Veertje schreef:begrijp je dan niet dat Johan2 zijn God niet WIL beschrijven?

Ik heb het gevoel dat Johan2 'gelooft' in een persoonlijk universum. Hij beleeft zijn wereld op een bepaalde manier en hij stelt zijn beleving als enige maatstaf. Als hij dit gewoon zou zeggen dan was daarmee de kous af. Echter Johan2 gaat in discussie met anderen. Op het moment dat je dat doet zal je aan mensen buiten je persoonlijke wereld duidelijk moeten maken hoe jouw wereld er uit ziet. Dit kan niet met vaagheden ('Er is iets' is niet echt verhelderend). Je zal anderen duidelijk moeten maken wat en hoe jij ervaart anders zullen die andere zich nooit in jou kunnen verplaatsen. Heeft Johan2 bijvoorbeeld ooit duidelijk gemaakt waarom hij 'ervaart' dat de sinteklaas/god vergelijking niet opgaat? (Als dat zo is, dan heb ik het gemist...)

Johan2 dient dus, als hij aan deze 'discussie' zinnig mee wil doen, een definitie (in de ruimste zin van het woord) te geven van hetgeen waar hij het over heeft. Zonder deze definitie kan hij net zo goed ('beter' mijn inziens) gewoon niet mee doen. Anders kan ik net zo goed een topic openen met de titel "Kan het bestaan van Rondar, de mega-wuppie, wetenschappelijk bewezen worden?", deze vraag positief beantwoorden en vervolgens alle vraag naar bewijs/een definitie van wat/wie Rondar is negeren (of af te doen met 'Rondar is wijsheid/liefde/de essentie van de kleur blauw'). Net zo zinnig...
:roll: precies, ik wil heel graag discussieren met mensen die god willen definieren.
Karamelk

Aangezien een definitie per definitie altijd een zekere begrenzing inhoudt, is het goddelijker om ongedefinieerd te blijven dan gedefinieerd te zijn. :wink:
collegavanerik

Aangezien een definitie per definitie altijd een zekere begrenzing inhoudt, is het goddelijker om ongedefinieerd te blijven dan gedefinieerd te zijn.  :wink:

ja, laat ik het maar vaag houden, dan vallen de logische tegenstrijdigheden niet zo op. :wink:
EelcoStorm

Om het even voor Johan2 op te nemen in deze buitengewoon boeiende discussie (ik volg 'm alweer een tijdje nu), ik denk dat karamelk gelijk heeft met zijn constatering dat Johan2, door geen vastomlijnd godsbeeld te hebben, een betere keus maakt.

De begrenzing die een vastomlijnd godsbeeld oplevert zie je duidelijk in de rechtlijnigheid die CVE hier bijvoorbeeld tentoon spreidt.

Tot slot: God is mijns inziens niet te definiëren, tenzij je accepteert dat er 6miljard definities van God zijn...

Eelco
Veertje

Veertje schreef:begrijp je dan niet dat Johan2 zijn God niet WIL beschrijven?
Ik bedoelde "beschrijven" hier in de zin van een concreet Godsbeeld formuleren, waarbij concreet staat voor het toedichten van eigenschappen aan een God op een manier dat er een soort godsbeeld ontstaat dat voor iedereen zou moeten gelden. Als je zelf de mening bent toegedaan dat iedere visie op God persoonlijk is, heeft het concretiseren geen zin, behalve als je antwoord op een vraag geeft dit uit interesse wordt gesteld.
Ik heb het gevoel dat Johan2 'gelooft' in een persoonlijk universum. Hij beleeft zijn wereld op een bepaalde manier en hij stelt zijn beleving als enige maatstaf.
Is dat zo Johan?
Als hij dit gewoon zou zeggen dan was daarmee de kous af. Echter Johan2 gaat in discussie met anderen.
Nee, men gaat in discussie met hem. Waarbij men er in de vraagstelling impliciet ervan uitgaat dat hij een bepaald godsbeeld heeft, terwijl hij al gezegd heeft dat dat specifieke godsbeeld niet voor hem niet opgaat. Daar komt tevens ook de horzel vandaan die Menheffrin noemt.
Op het moment dat je dat doet zal je aan mensen buiten je persoonlijke wereld duidelijk moeten maken hoe jouw wereld er uit ziet. Dit kan niet met vaagheden ('Er is iets' is niet echt verhelderend). Je zal anderen duidelijk moeten maken wat en hoe jij ervaart anders zullen die andere zich nooit in jou kunnen verplaatsen. Heeft Johan2 bijvoorbeeld ooit duidelijk gemaakt waarom hij 'ervaart' dat de sinteklaas/god vergelijking niet opgaat? (Als dat zo is, dan heb ik het gemist...)
Hij heeft niet gezegd dat de sinterklaas/god vergelijking niet opgaat, hij heeft gezegd dat die vergelijking voor hemzelf niet opgaat en dat die vraag dus niet aan hem gesteld moet worden. Hij wil niet over 1 kam gescheerd worden. Daar is hij errrrrug gevoelig voor (horzel).
Johan2 dient dus, als hij aan deze 'discussie' zinnig mee wil doen, een definitie (in de ruimste zin van het woord) te geven van hetgeen waar hij het over heeft.
En dit dan?:
Ik heb CVE trouwens naast liefde, mysterie, uitdaging, of verzin maar wat ook nog deze, mij zeer dierbare definitie gegeven: oorsprong en doel en zin.
Is dat geen definitie?
Zonder deze definitie kan hij net zo goed ('beter' mijn inziens) gewoon niet mee doen. Anders kan ik net zo goed een topic openen met de titel "Kan het bestaan van Rondar, de mega-wuppie, wetenschappelijk bewezen worden?", deze vraag positief beantwoorden en vervolgens alle vraag naar bewijs/een definitie van wat/wie Rondar is negeren (of af te doen met 'Rondar is wijsheid/liefde/de essentie van de kleur blauw'). Net zo zinnig...
De vraag van deze topic is kan God bewezen worden? Deze is door Johan2 niet positief en ook niet negatief beantwoord, die vraag is beantwoord door te zeggen dat voor hemzelf deze vraag een non-issue is.

Waarom dan toch meedoen? Die vraag moet hij zelf maar beantwoorden.

Tenslotte: Waarom ik antwoord geef voordat Johan2 zelf de kans daartoe krijgt? Omdat ik
  • Zelf ben begonnen met proberen het wederzijdse onbegrip te verkleinen en de reactie van Menheffrin en vooral EvilBro een reactie op mijn post zijn
  • Omdat ik bang ben dat Johan2's antwoorden niet dezelfde toon zullen hebben als mijn antwoord en ik geen zin heb om hier actief de moderatorrol op me te moeten nemen. Als ik dat moet doen kan ik zelf niet meer zo goed aan deze discussie deelnemen Johan. Zou ik jammer vinden.
  • Omdat ik van mening ben dat ieders levensbeschouwing hier (die van Johan2 en ook die van collegavanerik dus!) in zijn waarde moet worden gelaten en we elkaar dus geen woorden in de mond moeten leggen. Dat heb ik al eerder geprobeerd aan te geven. Dat wil ik hier nog maar eens benadrukken, niet als moderator maar als gemodereerde atheïst.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Menheffrin

EelcoStorm schreef:Om het even voor Johan2 op te nemen in deze buitengewoon boeiende discussie (ik volg 'm alweer een tijdje nu), ik denk dat karamelk gelijk heeft met zijn constatering dat Johan2, door geen vastomlijnd godsbeeld te hebben, een betere keus maakt.

De begrenzing die een vastomlijnd godsbeeld oplevert zie je duidelijk in de rechtlijnigheid die CVE hier bijvoorbeeld tentoon spreidt.
Dat kan, maar niet in een discussie die dat wel verlangt. Als de vraag is of ‘God’ wetenschappelijk bewezen kan worden, dan ontkom je niet aan begripsverklaring. Wie daar niet aan wil en stelselmatig het begrip ‘God’ laat zeven tussen Jan, Etty en de eigen bezieling, heeft daarmee het begrip ‘God’ geroofd uit de discussie. Zeg er dan helemaal niets over en laat het ‘klootjesvolk’ zich dan maar druk maken over de discussie.
Tot slot: God is mijns inziens niet te definiëren, tenzij je accepteert dat er 6miljard definities van God zijn...
‘God’ bestaat alleen bij de gratie hem niet te hebben gedefinieerd is een gedachte die net zo laf is om in de derde persoon enkelvoud de ‘God’ van de ander weg te bonjouren als zijnde een menselijke tekortkoming om dan vervolgens Jan en Etty (dus niet Johan2 zelf!) weer op te voeren als zij die het wél 'begrepen' hebben.
EvilBro

Nee, men gaat in discussie met hem.
Dat, maar andersom ook.
Hij heeft niet gezegd dat de sinterklaas/god vergelijking niet opgaat, hij heeft gezegd dat die vergelijking voor hemzelf niet opgaat
Is het punt van die vergelijking nu juist niet dat diegene die nog in sinterklaas/god geloven beweren dat de vergelijking niet voor hun opgaat? Zou het niet verhelderend zijn als Johan2 aangeeft waarom de vergelijking niet voor hem opgaat.
en dat die vraag dus niet aan hem gesteld moet worden.
Als dat zo is dan wenst hij zijn levensbeschouwing dus niet inzichtelijk te maken voor anderen en in dat geval is zijn bijdrage aan deze thread niet echt zinnig...
Hij wil niet over 1 kam gescheerd worden.
Zoals iedereen dus. :roll:
Ik heb CVE trouwens naast liefde, mysterie, uitdaging, of verzin maar wat ook nog deze, mij zeer dierbare definitie gegeven: oorsprong en doel en zin.
Is dat geen definitie?
Niet echt. Het is de ene vaagheid vervangen door een andere. Niet echt verhelderend.
De vraag van deze topic is kan God bewezen worden?
En om dat te beantwoorden zal je een concept van 'God' moeten hebben (het antwoord is trouwens 'nee' als we de meer conventionele definities van 'God' gebruiken).
Deze is door Johan2 niet positief en ook niet negatief beantwoord, die vraag is beantwoord door te zeggen dat voor hemzelf deze vraag een non-issue is.  

Waarom dan toch meedoen? Die vraag moet hij zelf maar beantwoorden.
Dat is dus o.a. mijn punt. Johan2 doet mee aan deze thread. Als hij dat doet, wil hij kennelijk iets overbrengen naar anderen en dan is het handig als hij duidelijk is (en dus een definitie geeft waar geintereseerden ook daadwerkelijk iets mee kunnen). Als hij niet wenst mee te doen aan deze thread, dan moet hij dat ook gewoon niet doen. Ik ga ook niet in een thread waar gevraagd wordt wat de integraal van x is zeggen dat dat voor mij niet relevant is...
Zelf ben begonnen met proberen het wederzijdse onbegrip te verkleinen
En dat is op zich prijzenswaardig. Zoals ik al eerder heb gezegd, denk ik echter dat je methode onjuist is. Om onbegrip te verkleinen is het juist belangrijk dat mensen duidelijk zijn.
Omdat ik van mening ben dat ieders levensbeschouwing hier (die van Johan2 en ook die van collegavanerik dus!) in zijn waarde moet worden gelaten
En ik heb al eerder gezegd dat dat niet zo is. Sommige meningen zijn gewoon onzin. Hoe concreter de mening, hoe makkelijker dat is vast te stellen (Hierin zit voor sommige ook de angst om te concretiseren mijn inziens). Iemand die denkt dat mensen 10 armen hebben zit er gewoon naast (mits ze de gebruikelijke definities gebruiken voor arm en mens). Niet iedere levensbeschouwing heeft dezelfde waarde.

Begrijp me a.u.b. niet verkeerd, van mij mag je denken wat je wilt. Dit betekent echter niet dat alle ideeen daardoor ook gelijkwaardig zijn.
Veertje

Zelf ben begonnen met proberen het wederzijdse onbegrip te verkleinen
En dat is op zich prijzenswaardig. Zoals ik al eerder heb gezegd, denk ik echter dat je methode onjuist is. Om onbegrip te verkleinen is het juist belangrijk dat mensen duidelijk zijn.
Ik denk dat we het niet eens worden. Kijk, ik vind dat hij duidelijk is geweest, jij vindt van niet. Laten we maar even afwachten wat hij zelf te melden heeft. :roll:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Karamelk

Een gemodereerde atheist, goh dat had ik nou niet achter jou gezocht Veertje! Hoe weet jij nou zo zeker dat God niet bestaat? Er zijn zoveel vormen van atheisme, maakt het voor mij zo ondertussen een beetje ongeloofwaardig... ik bedoel ze kunnen moeilijk *allemaal* gelijk hebben, Freud, Nietzsche, Sartre et les autres...

Waarom nou weer Epicurus collega van erik? Waarom niet bij jezelf te rade gegaan? Ik denk dat ik wel weet wat jou daartoe zet, waarschijnlijk wantrouw je jezelf op een bepaalde manier... en gelijk heb je! Want als je na de holocaust al weinig vertrouwen meer in God kan hebben, dan toch zeker al helemaal geen vertrouwen meer in de mens als bron van goedheid. En dan is zo'n zachtaardige Griek uit vervolgen, onschuldigere tijden natuurlijk een welkome afgod.

Voor de liefhebbers hier nog een wat concreter beeld van God:

"En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren; En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel; En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs; En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren. En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht."

Ik zou zeggen, verrekijkers uit de kast en zoeken maar! En vergeet geen controlegroep een placebo toe te dienen.
Assassinator

dat beeld beschrijft niet wat hij kan doen en waarom. ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de beschrijving van het godsbeeld van Johan2, ik zou zegge bring it on :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
EvilBro

ik vind dat hij duidelijk is geweest
Goed, dus dan kun je uitleggen wat hij bedoelt met: "Ik heb CVE trouwens naast liefde, mysterie, uitdaging, of verzin maar wat ook nog deze, mij zeer dierbare definitie gegeven: oorsprong en doel en zin."

Of misschien nog beter: kun je mij uitleggen wat er verduidelijkend is aan de uitspraak "God is liefde"? (of "God is mysterie", "God is uitdaging", "God is verzin maar wat ook" danwel "God is oorsprong, doel en zin").

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Karamelk

zoals ik het zie is god allereerst niet, tenminste is god niet zoals jij en ik zijn. dat ten eerste dus. juist om het wonder van ons zijnde te verklaren, te duiden, wordt dan de naam van god genoemd, god als oorsprong. maar als god onze oorsprong is, als zijn invloed over al het zijnde ligt, dan kan dus ook alleen god ons doel zijn en ons zin geven. zonder god is de mens doelloos en zinloos. dit laatste is ook een manier van tegen de wereld aankijken, het wonder van het zijnde open laten en aldus de mens als wezenlijk doelloos en zinloos zien, dwz totaal vrij om te maken van zichzelf, de mens, wat hij wil, en ik zou daarbij willen zeggen: een wezenlijke andere dan die uitgaat van een god. en zo zie je dat het noemen van de naam god dus wel degelijk betekenis heeft.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!