Het zal wel geen gruwelijke taalzonde zijn, want iedereen doet het tegenwoordig. Maar toch erger ik me eraan.
Dat is geen reden. Iedereen zegt tegenwoordig ook 'noemen' i.p.v. 'heten' en dat is met voorsprong de gruwelijkste taalzonde die er bestaat (naar mijn bescheiden mening).
prospector schreef:Maar de laatste jaren wordt de t vaak helemaal weggelaten. De nieuwslezers spreken over on-dekken. En deze regel wordt zowat overal doorgetrokken: gisteren hoorde ik op het nieuws: 'De Boerebond betwiz dat'. Lelijk toch? Of ben ik fout? 'Hij voorspel de gevolgen', 'Dan zie de toekomst er beter uit', 'het begin dus'.
N.B. Nu ik dan toch toch bezig ben: op het nieuws spreekt men van 'Het Sporpaleis', 'De Boerebond', 'Grobbedonk' en 'Massehove, 'Wolkevelde'... ook dat hoor ik niet graag.
Dit verschijnsel heet - zoals Grytolle reeds zei - assimilatie en is een natuurlijk taalkundig verschijnsel (wat niet betekent dat het altijd juist is).
Ook niet mooi vind ik trouwens: "trem" (tram), "kemper" (camper), "kerreven" (caravan)
Helemaal mee eens.
Geloof niet alles wat je leest.
Heb jij verstand van PHP?
Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!