Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Grytolle
Artikelen: 0
Berichten: 119
Lid geworden op: di 06 mei 2008, 02:46

Re: Gruwelijke taalzonden

Toen ik in het 2de leerjaar van de lagere school zat mocht je van de juffrouw niet "patatten" (= aardappelen) zeggen, dat vond ze te plat, patatjes daarentegen mocht wel, dat gebruikte ze trouwens zelf ook. Ze hadden het op school ook nooit over frieten, maar over frietjes.
Belachelijk. :D ..En dat geldt ook voor het hele niet-standaard-verbod op school

ads

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

prospector
Artikelen: 0
Berichten: 329
Lid geworden op: di 31 jan 2006, 17:44

Re: Gruwelijke taalzonden

Het zal wel geen gruwelijke taalzonde zijn, want iedereen doet het tegenwoordig. Maar toch erger ik me eraan.

Vroeger leerden we op school, dat we het woord 'ontdekken' moesten uitspreken als ont-dekken, en niet ont-tekken. Tot zover geen probleem.

Maar de laatste jaren wordt de t vaak helemaal weggelaten. De nieuwslezers spreken over on-dekken. En deze regel wordt zowat overal doorgetrokken: gisteren hoorde ik op het nieuws: 'De Boerebond betwiz dat'. Lelijk toch? Of ben ik fout? 'Hij voorspel de gevolgen', 'Dan zie de toekomst er beter uit', 'het begin dus'.

N.B. Nu ik dan toch toch bezig ben: op het nieuws spreekt men van 'Het Sporpaleis', 'De Boerebond', 'Grobbedonk' en 'Massehove, 'Wolkevelde'... ook dat hoor ik niet graag.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: Gruwelijke taalzonden

N.B. Nu ik dan toch toch bezig ben: op het nieuws spreekt men van 'Het Sporpaleis', 'De Boerebond', 'Grobbedonk' en 'Massehove, 'Wolkevelde'... ook dat hoor ik niet graag.
Tja, de tussen-n hoef je niet uit te spreken. Maar op de VRT overcorrigeren ze af en toe een beetje. Ook niet mooi vind ik trouwens: "trem" (tram), "kemper" (camper), "kerreven" (caravan), ... Geen idee wat ze tegen de letters "t" en "a" hebben bij de VRT 8-)
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Gruwelijke taalzonden

Als je het hebt over een "broertje", "neefje", "zusje", enz. neem ik toch aan dat het nog een baby, peuter, kleuter of jong kind is, in ieder geval zeker jonger dan 10 jaar.
Als het gaat om broertje of zusje heb je gelijk. Maar neefje wordt gebruikt ter onderscheiding van een volle neef. Een (volle) neef is een kind van je oom of tante, dus iemand van dezelfde generatie als jij. Een neefje is een kind van b.v. je broer of zus, dus iemand die tegen jou oom of tante zegt.
Gebruikersavatar
Hurm
Artikelen: 0
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 dec 2007, 16:32

Re: Gruwelijke taalzonden

Ook niet mooi vind ik trouwens: "trem" (tram), "kemper" (camper), "kerreven" (caravan), ... Geen idee wat ze tegen de letters "t" en "a" hebben bij de VRT 8-)


Dit zal verschillen tussen Belgen en Nederlanders. In het Nederlands is 'trem', 'kemper' en 'kerreven' de goede uitspraak. Dat lijkt me overigens logisch, aangezien het woorden uit het Engels zijn en de uitspraak behouden blijft. 'Tram' vind ik dan weer lelijk, en je zal het in Nederland niet snel tegenkomen, terwijl het in Belgie misschien wel normaal is.
prospector
Artikelen: 0
Berichten: 329
Lid geworden op: di 31 jan 2006, 17:44

Re: Gruwelijke taalzonden

en je zal het in Nederland niet snel tegenkomen,
Jaja, juist daarom horen we hier in het zuiden liever 'tram' en 'caravan'...

Neem me niet kwalijk Hurm, 't is maar als vriendschappelijke plagerij bedoeld. In werkelijkheid heb je helemaal gelijk hoor 8-)
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: Gruwelijke taalzonden

In het Nederlands is 'trem', 'kemper' en 'kerreven' de goede uitspraak.
Beide (zowel "trem" als "tram") zijn correct denk ik, maar ik vind het gewoon niet mooi.
Dat lijkt me overigens logisch, aangezien het woorden uit het Engels zijn en de uitspraak behouden blijft.
Probleem is dat "kerreven" echt wordt uitgesproken zoals het hier staat, niet zoals men in het Engels "caravan" zou zeggen.

Enfin, smaken en kleuren hé 8-)
Grytolle
Artikelen: 0
Berichten: 119
Lid geworden op: di 06 mei 2008, 02:46

Re: Gruwelijke taalzonden

Ik herinner het mij niet zeker, maar aangaande die assimilatie-voorbeelden, denk ik dat ze toegestaan zijn: http://www.dbnl.org/tekst/paar001abnu01_01/ (het was een tijdje geleden dat ik die tekst las)

Trouwens vind ik het altijd zo grappig klinken wanneer Nederlanders(en Engelssprekende Vlamingen ook trouwens) bijvoorbeeld "caravan" uitspreken met korte e's terwijl het eigenlijk een geheel andere klank is
Klintersaas
Artikelen: 0
Berichten: 8.605
Lid geworden op: za 14 apr 2007, 20:04
Social:

Re: Gruwelijke taalzonden

Het zal wel geen gruwelijke taalzonde zijn, want iedereen doet het tegenwoordig. Maar toch erger ik me eraan.
Dat is geen reden. Iedereen zegt tegenwoordig ook 'noemen' i.p.v. 'heten' en dat is met voorsprong de gruwelijkste taalzonde die er bestaat (naar mijn bescheiden mening).
prospector schreef:Maar de laatste jaren wordt de t vaak helemaal weggelaten. De nieuwslezers spreken over on-dekken. En deze regel wordt zowat overal doorgetrokken: gisteren hoorde ik op het nieuws: 'De Boerebond betwiz dat'. Lelijk toch? Of ben ik fout? 'Hij voorspel de gevolgen', 'Dan zie de toekomst er beter uit', 'het begin dus'.

N.B. Nu ik dan toch toch bezig ben: op het nieuws spreekt men van 'Het Sporpaleis', 'De Boerebond', 'Grobbedonk' en 'Massehove, 'Wolkevelde'... ook dat hoor ik niet graag.
Dit verschijnsel heet - zoals Grytolle reeds zei - assimilatie en is een natuurlijk taalkundig verschijnsel (wat niet betekent dat het altijd juist is).
Ook niet mooi vind ik trouwens: "trem" (tram), "kemper" (camper), "kerreven" (caravan)
Helemaal mee eens.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Erik Leppen
Artikelen: 0
Berichten: 377
Lid geworden op: za 05 mei 2007, 11:41

Re: Gruwelijke taalzonden

Ook niet mooi vind ik trouwens: "trem" (tram), "kemper" (camper), "kerreven" (caravan)
Dat is volgens mij een kwestie van smaak en gewenning, want ik (Nederlands) vind juist de vernederlandste uitspraak (fonetisch, dus "tram" met a-klank en dergelijke) niet mooi. 't Is maar net wat je gewend bent denk ik.
Probleem is dat "kerreven" echt wordt uitgesproken zoals het hier staat, niet zoals men in het Engels "caravan" zou zeggen.
Je kan denk ik ook niet van iedere Nederlander verwachten dat hij of zij de Engelse uitspraak goed kan maken. Terugvallen op klanken die in het Nederlands ook bestaan lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch, en ik zie daar ook eigenlijk geen probleem in.
prospector
Artikelen: 0
Berichten: 329
Lid geworden op: di 31 jan 2006, 17:44

Re: Gruwelijke taalzonden

Deze week gehoord op de tv (VRT): de stakede bedrijven (ipv de stakende bedrijven). Dat is toch echt wel fout!
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: Gruwelijke taalzonden

Duidelijk geval van overcorrigeren: de tussen-n hoef je niet uit te spreken, de -n aan het einde van werkwoorden en meervoudsvormen ook niet (voor wie het graag officieel ziet staan...), maar als je er een voltooid deelwoord van maakt moet die wel degelijk uitgesproken worden.

Ik snap eigenlijk in het geheel niet waarom de journalisten van de VRT er zo hard op letten de eind-n niet uit te spreken. Het mag, maar het is geen verplichting, en ik heb de indruk dat hun taaldienst er wel een verplichting van gemaakt heeft.
Grytolle
Artikelen: 0
Berichten: 119
Lid geworden op: di 06 mei 2008, 02:46

Re: Gruwelijke taalzonden

Indien het volgende woord met een klinker begint, spreken we de slot-n doorgaans als overgangsklank uit: We openen een fles.

Wordt dat gedaan in Nederland?
Grytolle
Artikelen: 0
Berichten: 119
Lid geworden op: di 06 mei 2008, 02:46

Re: Gruwelijke taalzonden

Een paar erg erge taalzonden:

"goededag"

"goedeavond"

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Schooljuf
Artikelen: 0
Berichten: 83
Lid geworden op: do 18 okt 2007, 09:04

Re: Gruwelijke taalzonden

Grytolle schreef:Een paar erg erge taalzonden:

"goededag"

"goedeavond"
Vanwege de (foute) spelling, of omdat de 'd' ook echt als 'd' wordt uitgesproken?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🈯 Taalkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!