Moderator: Rhiannon
(tempus) futurum nos curabit"De toekomst zorgt voor ons" (zal voor ons zorgen):
Ik wil graag weten of iemand ''Life is no rehearsal'' oftewel, het leven is geen repetitie, zou kunnen vertaling naar het latijns..
Ik veronderstel dat examen een substantief is van de 3de verbuiging en de genitief dus examinis is?Vita examen non est.
'Vita examen non est' is correct. "Examen" komt immers van examen, examinis, en is dus een onzijdig woord (eindigt op -men). Bij een onzijdig woord is de accusatief enkelvoud gelijk aan de nominatief enkelvoud, hier toegepast blijft examen dus examen in de accusatief.Siron schreef:Ik veronderstel dat examen een substantief is van de 3de verbuiging en de genitief dus examinis is?
Als je zegt 'vita examen non est'. Dan heb je er volgens mij geen rekening mee gehouden dat examen in de accusatief moet staan (dat is toch het L.V).
Ik ben er wel van overtuigd dat het woord 'examen' (uitgang -men -> onzijdig woord) Latijns is, alhoewel ik me niet kan herinneren dat ik het ooit heb geleerd.
@Xeen
Ik zou zeker wachten op bevestiging van andere forumleden.
Ja, inderdaad. Erg dom van me XD'Vita examen non est' is correct. "Examen" komt immers van examen, examinis, en is dus een onzijdig woord (eindigt op -men). Bij een onzijdig woord is de accusatief enkelvoud gelijk aan de nominatief enkelvoud, hier toegepast blijft examen dus examen in de accusatief.
Inderdaad, predicaatsnomen.In deze zin is "examen" geen lijdend voorwerp, dus de hele discussie over accusatief is niet relevant.
Mister_Six schreef:Beste lezer vertaler,
Kijk naar de droevigheid in mijn ogen (Symbolisch) - Vide tristitiam in meis oculis beter: in oculis meis
Ik heb de duivel overwonnen (Symbolisch) - Vinci Diabolum vici, anders heb je hem geketend denk ik
Strijd des levens - Dimicatio Vitae als dimicatio strijd betekent, dan wel
Zijn deze correct? Nog eens bedankt!
Vriendelijke Groeten,
Six.
Ik zou "proelium" aanraden, "pugna" is specifiek een vuistgevecht.Misschien kan je voor veldslag of stijd: proelium of pugna gebruiken.