Moderator: Rhiannon
Is it? Is dat echt een voorwaarde? Ben je bekend met de term holisme, of "spooky interaction on a distance"? Ik kan me perfect iemand voorstellen die dit zou kunnen...Herodotus schreef:Daar kan ik me wel in vinden.
Het lijkt me voor een individu wel erg lastig overal tegelijk te zijn(wat natuurlijk een voorwaarde is om overal in te kunnen grijpen)
Zolang hij zichzelf die almachtigheid niet afneemt, kan hij altijd doen wat hij zich voorneemt.Waar ik heen wil is dat de "tijdelijke almachtigheid" die daar uit voort vloeit een heel vreemde indruk op mij maakt. Waarom kan hij wel alles wat hij zich voorneemt overal doen, maar niet altijd?
Opnieuw een premisse die slechts een persoonlijke opvatting weergeeft. Jij meent dat het de mens is die God verzint en daar almacht als kenmerk aan geeft. Jij ziet de Bijbel niet als een verslaglegging van ervaringen die mensen met God hebben gehad.
Je schreef ook nog iets over Baron von Münchhausen, weet je nog wel?Herodotus schreef:Hoho, Ik "meen" helemaal niet dat het de mens is die God verzint, ik meen dat het de mens is die god beschrijft en niet god zelf.
En hoezo denk jij te weten hoe ik de bijbel zie? Ik vind je nogal vooringenomen.
Is it? Is dat echt een voorwaarde? Ben je bekend met de term holisme, of "spooky interaction on a distance"? Ik kan me perfect iemand voorstellen die dit zou kunnen...
Dus de verstaander moet het onvermogen van de spreker compenseren?Bovendien heeft een goed verstaander een half woord nodig.
In de bijbel schildert (beschrijft) de mens god als een almachtig wezen.In de Bijbel schildert God zichzelf af als almachtig.
Het schijnt dat die god sommige mensen ook influistert dat ze iemand moeten vermoorden.Niet door dit zelf in schrift vast te leggen, maar door dit mee te delen aan mensen die het vervolgens neerschreven.
Dat is hetzelfde loophole als op de vorige pagina: stelling - kritiek.Zolang hij zichzelf die almachtigheid niet afneemt, kan hij altijd doen wat hij zich voorneemt.Er is daar niets tijdelijk aan... En zelfs als hij zichzelf die almachtigheid afnam, was het zijn eigen keuze.
Hier maak je volgens mij een logische fout. Als je een voorwerp met een bepaalde eigenschap neemt, en je er van uit gaat dat hij die eigenschap altijd heeft, en je vervolgens stelt dat hij die eigenschap niet meer heeft (al dan niet door eigen toedoen), dan doe je aanDe disclaimer... overal het vermogen hebben om alles te doen wat hij zich voorneemt, altijd , maar niet nadat hij dat vermogen inperkt, wat hij misschien doet, en "altijd" dus niet altijd "altijd" betekent... doet vast bij sommige mensen de haren overeind staan. Zo'n discrepantie moet toch met terugwerkende kracht effect hebben? --> Does not compute (net als: "Deze winkel is altijd open, maar 's nachts niet.")
Hier heb je een punt.Dat het zijn eigen keuze zou zijn is trouwens niet gezegd - het gaat over een almachtig figuur, niet een onfeilbaar+almachtig figuur; het gaat niet expliciet over God, dus af en toe een "oop!" zou best kunnen.
Nee, jij bent gewoon een slecht verstaander.Dus de verstaander moet het onvermogen van de spreker compenseren?
In de Bijbel worden o.a. Gods woorden weergegeven. In die woorden beschrijft hij zichzelf bij gelegenheid als almachtig.In de bijbel schildert (beschrijft) de mens god als een almachtig wezen.
Ter kennisgeving aangenomen.Het schijnt dat die god sommige mensen ook influistert dat ze iemand moeten vermoorden.
In de Bijbel schildert God zichzelf af als almachtig. Niet door dit zelf in schrift vast te leggen, maar door dit mee te delen aan mensen die het vervolgens neerschreven
Ben wel benieuwd naar jouw defenities van de begrippen (af)schilderen en (be)schrijven.In de Bijbel worden o.a. Gods woorden weergegeven. In die woorden beschrijft hij zichzelf bij gelegenheid als almachtig.
Ghe, almachtigheid is ook een pittige wildcard. Absurde logica moest wel volgen....dan doe je aan Ex falso sequitur libet.
Okee, retry. Ik laat tijd en ruimte even van plaats laat wisselen.Iemand die overal kan ingrijpen, en alles kan veranderen.
Herodotus,Ben wel benieuwd naar jouw defenities van de begrippen (af)schilderen en (be)schrijven.
Dat doe ik ook.E.Desart schreef:Herodotus,
Als je praat over het begrip almacht in functie van God, ga je uit van een geloof in God
Niet alle woorden uit de bijbel of Koran vertegenwoordigen het woord van god.... en van het feit dat de woorden van de Bijbel de woorden van God vertegenwoordigen (op welke wijze ook tot stand gekomen).
Er staan woorden in de bijbel die in mijn optiek alleen door iemand met goddelijke inspiratie kunnen zijn opgeschreven. Net zoals in de Koran, Bhagavad Gita, Tao te Tjing etc.Deze topic gaat niet over het wel of niet geloven in de Bijbel als het woord van God.