--Sorry , maar ik denk dat al deze topologische of wiskundige opmerkingen weinig nog met de Antinomie van het Onderwerp te maken hebben ....???3-dimensionale ruimte bedoel je.
Nee, 2-dimensionaal, we beschouwen nog steeds alleen het oppervlak als ruimte:3-dimensionale ruimte bedoel je.
(bedenk ook: op dat oppervlak zijn nog steeds 2 onafhankelijke richtingen mogelijk, en dat is de definitie van 2-dimensionaal)Maar de oppervlakte van dat ding, de plaat metaal of het plastic waar het van gemaakt is, dat is net zoals het eerdere krom gebogen stuk metaal (Ja.
Excuses voor de uitvoerige uiteenzetting, maar het heeft er wel degelijk mee te maken; het gaat erom dat de ogenschijnlijke tegenspraak geen antinomie is (d.w.z. de uitspraken die tot de tegenstrijdigheid leidden zijn niet beide waar).Sorry , maar ik denk dat al deze topologische of wiskundige opmerkingen weinig nog met de Antinomie van het Onderwerp te maken hebben ....???
Nee, 2-dimensionaal, we beschouwen nog steeds alleen het oppervlak als ruimte:
En idem voor de halve en hele torus op het eind.Herodotus schreef:ok, de grootte van het oppervlak blijft theoretisch gezien dus gelijk.
Dus we gaan ervan uit dat de platte plaat, de holle buis en de massieve cilinder eenzelfde grootte qua oppervlakte hebben.
Nou, dat bedoelde ik dus metJa hoor, maar ik ben nu benieuwd wat dat met die oppervlaktes van die objecten te maken heeft.
En idem voor dit uitgangspunt uit de openingspost:Rogier schreef:Dat is een foute aanname.Herodotus schreef:ad1 Een ruimte met eindige grootte moet een rand/grens hebben omdat je het anders over oneindige ruimte hebt.
Eindigheid impliceert een begrenzing.
Ruimtes met een eindige grootte hoeven geen grens of rand te hebben.Anti-thesis : de ruimte is oneindig . Als de ruimte dan wel bepaald en gelimiteerd zou zijn, dan moet ze begrensd en quasi om-muurd zijn .
Kun je daar een voorbeeld van geven (je hoeft het niet volledig uit te werken zoals voor het vorigeEn ook kunnen oneindig grote ruimtes wél overal een grens of rand hebben.
(ja sorry, bij die stap van plat vlak naar gebogen oppervlak hebben mensen snel de neiging ineens het hele object als 'de ruimte' te gaan zien, vandaar het uitvoerige betoogKun je daar een voorbeeld van geven (je hoeft het niet volledig uit te werken zoals voor het vorige).
Je redenatie klopt niet.Rogier schreef:Ruimtes met een eindige grootte hoeven geen grens of rand te hebben.
En ook kunnen oneindig grote ruimtes wél overal een grens of rand hebben.
Conclusie: (on)eindigheid qua grootte, en (on)begrensdheid (als in, het hebben van (g)een rand of grens) zijn twee onafhankelijke eigenschappen van een ruimte.
Van de antinomie in de openingspost is dan ook geen sprake.