Alleen voor ongelovigen is het evangelie 'alleen maar een verhaal', die opstelling van jou verwondert mij dus niet. Laten we in ieder geval constateren dat de verhalen uit het Nieuwe Testament een reusachtige beweging op gang hebben gebracht die nu inmiddels al tweeduizend jaar standhoudt en ongeveer 1,2 miljard aanhangers telt.
Ja dat heb ik wel verkeerd gezegt. Wat ik eigenlijk bedoel, is dat het evangelie 1 van de vele verhalen is. En het feit dat het 2000 jaar standhoud en 1.2 miljard aanhangers heeft zegt niets maar dan ook helemaal niets over de juistheid van de onpersoonlijke, concrete beweringen die ook worden gedaan. Trouwens, vele van die 1.2 miljard zullen het niet met jouw eens zijn. Ik zeg ook veel meer in het stukje dat je quote, waarom negeer je dat?
De verschillende richtingen wat betreft interpretatie... ach, het is voor de een moeilijker om iets voor waar aan te nemen dan voor de ander. Men moet hen die vrijheid geven.
Nee, ik vraag: wie heeft er volgens jouw gelijk, en waarom dan?
Wat jij beschrijft is verandering, geen evolutie in de zin zoals Darwin die poneerde.
Wat poneerde Darwin dan, volgens jouw? Geleidelijke verandering
is evolutie, het is een erg brede term die op vanalles is toe te passen. Vergeet niet: Darwin's originele theorie is erg oud en is erg veranderd in die tijd, je bent toch wel op de hoogte van de huidige stand van zaken neem ik aan?
Omdat andere religieuze boeken me niet meer interesseren. Redenen heb ik al genoemd. Wie weet zou jij tot dezelfde conclusie komen als je de moeite zou nemen je in religieuze literatuur te verdiepen.
Kun je die redenen aub herhalen? Even kort op een rijtje zetten ofzo, ik heb ze kennelijk gemist (kan gebeuren, ik bedoel dus de redenen dat jij vind dat de bijbel qua die punten boven anderen boeken uitsteekt). Maar ok, het kan dat ze je niet meer interesseren, waarom doen ze dat niet meer?
Nogmaals, voor sommigen is het moeilijker bepaalde facetten van Jezus werk voor waar aan te nemen, maar willen om die reden alleen hun geloof niet opofferen. Vandaar die verschillen tussen 'rekkelijken' en 'preciezen'. Ouderdom op zich is geen argument om aan te nemen dat het evangelie een bij elkaar verzonnen verhaal is. Men had vroeger precies dezelfde ogen en oren als wij tegenwoordig hebben en wisten heel goed wat normaal was en wat niet.
Maar wie heeft er dan gelijk? De rekkelijken of de preciezen? Het klopt wel dat je door de leeftijd niet meteen kunt zeggen dat het 100% lariekoek is, alleen de betrouwbaarheid is niet erg groot. Schrijvers in die tijd namen het al niet zo nou met de feiten, en beeldspraak was erg populair. Wie weet wat de schrijvers bedoelde met hun teksten. En men had wel dezelfde oren en ogen, maar niet dezelfde kennis over de wereld om hen heen, that's the difference. Voorbeeldje: vroeger werden de medicinale krachten van sommige kruiden en planten aan het bovennatuurlijke en magische toegeschreven. Het enige wat men toen zeker wist is dát ze werkten, nu weten we ook hóe ze werken en dat is door middel van chemische stoffen etc etc. De kennis over de wereld om ons heen is dus erg sterk veranderd sinds de tijd dat de bijbel werd geschreven, de bijbel is dan ook een product van zijn eigen tijd.
De meest juiste houding voor een gelovige is mijns inziens geloven wat er geschreven staat en niet te twijfelen. Twijfelen op zich is heel normaal zolang het geen norm wordt. Want daarmee ondergraaf je je geloof en krijg je er leegte voor terug. Je schiet er niets mee op.
En dan kun je er achter komen dat je geloof het misschien niet bij het rechte eind heeft, wat is daar slecht aan?
Voor informatie over het Darwinisme moet je maar wat googelen. En nee, iets is inderdaad niet méér waar als je er in gelooft. Desondanks geloof ik de beweringen in het Nieuwe Testament.
Jij maakt hier de beweringen, ik zou het dus graag uit jouw mond (ok ok van je keyboard

) willen horen. Maar waarom geloof je er dan in, als je weet dat je geloof niets uitmaakt voor het waarheidsgehalte en zeker als je weet dat het betrouwbaarheidsgehalte van die beweringen bijzonder laag is.