Puzzel Puzzels
marcus
Artikelen: 0
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 10:01

Re: Perpetuum mobile

Ok maar tussen dat stoppen en de chemische reactie is er beweging en neemt de massa van de doos (wat beweegt in de doos beweegt ook tov de doos en dus vice versa) eerst toe op basis van relatieve massa (tijdens de beweging kun je niet rkeenen met de statische massa maar moet je uitgaan van de relatieve massa en die zou dan hoger zijn.

Dat is iets waarop je dit hele verhaal ook weer zou kunnen tackelen. Immers van moment chemische reactie tot halverwege is er toename van massa volgens : relatieve massa minus rustmassa. Geen afname dus.

Eenmaal weer een rusttoestand bereikt zou de massa juist lager zijn volgens het ecquivalentieprincipe (bij een chemische reactie of ook "gewoon" nucleair.

Moet ik daar dan een soort golf in herkennen ? Immers de massa van de doos fluctueert dan van rustmassa 1 naar relatieve massa die hoger is en rustmassa twee die weer lager is..? Tja, wat is eerder bij een golf, de buik of het dal ?

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Gebruikersavatar
Squawk
Artikelen: 0
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 20:42

Re: Perpetuum mobile

Even terug naar het onderwerp: toen ik twaalf was had ik eens het idee opgevat om auto's te laten rijden door energie uit de lucht te onttrekken. Niet echt een perpetuum mobile, maar toch redelijk 'free' en theoretisch klopt het.

Helpt nog mee met het global warming probleem ook, haha!

Maar om grote hoeveelheden lucht genoeg af te koelen hebben we in de praktijk nog niet echt efficiënte methoden, dus ook hier kost het meer energie dan het oplevert.....
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 14:54

Re: Perpetuum mobile

Squawk schreef:Even terug naar het onderwerp: toen ik twaalf was had ik eens het idee opgevat om auto's te laten rijden door energie uit de lucht te onttrekken. Niet echt een perpetuum mobile, maar toch redelijk 'free' en theoretisch klopt het.

Helpt nog mee met het global warming probleem ook, haha!

Maar om grote hoeveelheden lucht genoeg af te koelen hebben we in de praktijk nog niet echt efficiënte methoden, dus ook hier kost het meer energie dan het oplevert.....
Waar heb je het over??? Bedoel je ventilatoren op de buitenkant van je auto om electriciteit op te wekken? DAt levert extra luchtweerstand op en dus is dat niet zo heel zuinig denk ik. ;)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Jarneke
Artikelen: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 10:48

Re: Perpetuum mobile

squawk bedoelt volgens mij dat hij de warmte uit de lucht wil halen (dat begrijp ik toch uit zijn post)

maar dat zal niet lukken. Om energie uit warmte te kunnen halen heb je namelijk een warmteverschil nodig.

Je moet de lucht kunnen expanderen/comprimeren door opwarmen/afkoelen

tenzij je natuurlijk een of andere geniale methode hebt bedacht om die energie wel degelijk uit de lucht te halen zonder warmteverschil.

Ik zou zeggen, laat horen ;)
Gebruikersavatar
tjbmp
Artikelen: 0
Berichten: 25
Lid geworden op: di 08 jul 2008, 12:15

Re: Perpetuum mobile

Waar heb je het over??? Bedoel je ventilatoren op de buitenkant van je auto om electriciteit op te wekken? DAt levert extra luchtweerstand op en dus is dat niet zo heel zuinig denk ik. ;)
Volgens mij bedoelt hij de energie die in de lucht zit opgeslagen in de vorm van warmte. Als je een deel van de warmte-energie van de lucht kan omzetten, kan je in theorie daarop je auto laten rijden.
Gebruikersavatar
Squawk
Artikelen: 0
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 20:42

Re: Perpetuum mobile

Ik bedoel inderdaad warmte onttrekken. Maar het bleef bij de theorie. De geniale praktijk methode heb ik nooit kunnen uitvogelen. Daar ben ik op m'n veertiende mee gestopt, haha!
Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 14:54

Re: Perpetuum mobile

Wat je zou kunnen doen is een Peltier element in je auto plaatsen. Zo'n element maakt electriciteit als je de ene kant warm maakt en de andere kant koud maakt. Aangezien een motor erg warm is en de lucht die hard voorbij komt is afkoelend. Dus misschien kan je zo de warmte gebruiken uit de motor en de koelte van de lucht om electriciteit op te wekken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Gebruikersavatar
tjbmp
Artikelen: 0
Berichten: 25
Lid geworden op: di 08 jul 2008, 12:15

Re: Perpetuum mobile

Wat je zou kunnen doen is een Peltier element in je auto plaatsen. Zo'n element maakt electriciteit als je de ene kant warm maakt en de andere kant koud maakt. Aangezien een motor erg warm is en de lucht die hard voorbij komt is afkoelend. Dus misschien kan je zo de warmte gebruiken uit de motor en de koelte van de lucht om electriciteit op te wekken.
Maar de energie uit dat warmteverschil kan nooit genoeg zijn om de auto vooruit te laten rijden. Het is al niet eens genoeg om het warmteverschil in stand te houden, omdat het rendement van zo'n omzetting nooit 100% is.
HenkL
Artikelen: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 15:54

Re: Perpetuum mobile

Op Discovery een constructie gezien waarbij met wind- en zwaartekracht electriciteit wordt opgewekt. Het principe is heel eenvoudig. Een open buis met een zekere diameter wordt verticaal in zee geplaatst en aan een pier bevestigd. Door de golfslag stijgt en daalt het niveau van het water in de buis. Deze is van boven vernauwd en op die plaats is een fan aangebracht die is bevestigd aan een generator. De in- en uitstromende lucht brengt de fan in beweging en daarmee de generator. De opgewekte energie is dus afhankelijk van de hoogte van de golfslag.
Gebruikersavatar
Squawk
Artikelen: 0
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 20:42

Re: Perpetuum mobile

Dat is dus een vorm van stroom opwekken uit getijdes. Als we dat massaal gaan doen zal op den duur de aarde langzamer gaan draaien.
HenkL
Artikelen: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 15:54

Re: Perpetuum mobile

Dat is dus een vorm van stroom opwekken uit getijdes. Als we dat massaal gaan doen zal op den duur de aarde langzamer gaan draaien.
Dat lijkt mij niet juist. De golfslag is immers altijd aanwezig en door de golfbeweging wordt de lucht ook verplaatst. Het is de wind die de benodigde energie levert. Iets anders is dat de aardrotatie door het eb en vloedverschijnsel wel wordt vertraagd.
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: Perpetuum mobile

Dat lijkt mij niet juist. De golfslag is immers altijd aanwezig en door de golfbeweging wordt de lucht ook verplaatst. Het is de wind die de benodigde energie levert. Iets anders is dat de aardrotatie door het eb en vloedverschijnsel wel wordt vertraagd.


Dus de aarde gaat langzamer draaien...
"Meep meep meep." Beaker
nelismelis
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 17 jul 2009, 01:18

Re: Perpetuum mobile

de oplossing zit in de eenvoud een perpetuum mobile zou wel zo verekte eevnoudig moeten zijn dat je er niet langer dan 1 minuut overna zou moeten denken alles wat je er omheen verzint is alleen maar rendement van het te behalen resultaat
Gebruikersavatar
wijsneus
Artikelen: 0
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mei 2008, 20:16

Re: Perpetuum mobile

Dus,Miljardair,Je leest het duidelijk;het gaat niet...uit zwaartekracht is geen energie op te wekken en je kan het beter niet doen want anders raakt de zwaartekracht op.

Mocht jij toch nog zo'n ding maken doe het gewoon op een formaat dat je onopvallend in een ruimte bij jouw huis kan laten draaien en geef de energiemaatschappij door dat je een windmolen hebt en energie overhoud,dan krijg je vanzelf geld op je rekening nadat er een retourmeter is geplaatst.

Niemand heeft nog zorgen dan,toch?.

Ga wel met een (vitaal)onderdeel van jouw apparaat octrooi aanvragen op gebruik in enige machine.

Moeten ze in ieder geval altijd bij jou langs.

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: Perpetuum mobile

Kennen jullie deze: een perpetuum mobile (op basis van de Corioliskracht)

Naar het schijnt rolt de bal er al een eindje... (in de orde van iets meer dan 10 jaar, dacht ik)

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!