Ensiferum schreef:Aan de andere kant: als de klimaatwetenschappers het wel bij het rechte eind hebben, dan teken je door hun bevindingen te ontkennen of in twijfel te trekken wel min of meer het doodvonnis van deze hele beschaving.
Het probleem met de vrijheid van meningsuiting is dat meningen ook gevaarlijk kunnen zijn. Met een mening kun je wel degelijk doden op je geweten hebben.
Dat weet ik,
ik probeer ook al talloze jaren de mensen te waarschuwen om piraat te worden om de klimaatopwarming veroorzaakt door de grote spaghettimonster te stoppen. Op zich hoef je er niet in te geloven, want je hebt er geen last van als je er wel in gelooft, maar als het toch zou kloppen, zijn we natuurlijk allemaal de pineut. Simpele keuze toch?
Beide meningen hebben trouwens doden op hun geweten, geld dat nu naar klimaatopwarming gaat, gaat
NIET naar de derde wereld. Waar men vroeger steenkool uit Afrika haalde, worden nu Europese zonnecellen gebruikt. En dat is ook mijn grote bezwaar tegen de retoriek van de klimaatwetenschappers, door het noemen van
'opwarming' en
'hel en verdoemenis' in 1 zin lijkt het alsof we geen keuze hebben, want we moeten ze maken op 'lichte' morele gronden.
Als ik met die mening doden op mijn geweten heb, dan val je voor mijn part samen met de rest van de klimaatwereld dood :eusa_whistle:
(pun intended weetjewel)
Wat ik ook wil zeggen is dat er wel degelijk zeer goede kritiek op de IPCC is. Zo is de link CO2-opwarming nogal zwakjes (ik weet dat de ene broeikasgas is, en ze correlatie toonden), maar het faseverschil ligt de verkeerde richting uit, en de opwarming correleert nog met een hele hoop andere dingen, waaronder de zonne-activiteit (en je beseft wel dat bij die laatste temperatuur op aarde zeker niet causaal is)...
Wat jullie ook niet mogen vergeten is dat klimaatonderzoek totnogtoe een niet-experimentele wetenschap is, je kunt geen proefjes opzetten en zien wat er uit komt, hieruit kun je natuurlijk claimen dat de link CO2-opwarming niet aantoonbaar is. Maar dit is een reden, geen excuus...