Ok, interessante opmerkingen Knocking.
Is wederzijds, Mechanieker.
Ik begin met de eerste de beste die ik uit de lijst pak. Een interessant rapport - ik heb echt met waardering gelezen - waarin de theorie op het gebied AGW nergens wordt tegengesproken!
Maar ook niet bevestigd op blz. 438. Die quote bestaat naar mijn mening uit 'holle woorden'. Ten eerste 'sustainable economic growth': hoe kunnen ze weten dat dat optreedt of mogelijk is ? Dan 'environmental cleanup' : dat zegt me niets. Want 'moderating future greenhousgas emissions' is bepaald geen 'cleanup'. En wat heeft dit geheel met afname van de bevolkingsgroei te maken ? De opmerkingen hebben ook niets met AGW te maken. De eerste is inderdaad geen sterke. Ik zal andere van de 450 doorvliegen om te kijken wat er staat over AGW.
Het IPCC zou voor minder compleet afgebrand geweest zijn, immers. Mee eens?
Mee eens, Mechanieker. Gisteren was in het radio nieuws dat het IPCC onder de loep wordt genomen door een commissie. Benieuwd wat daar uitkomt.
Knocking, volgens jou is zonneactiviteit een relevant onderwerp met betrekking tot het ontkennen van de waarschijnlijkheid van AGW zoals door IPCC voorgesteld, maar dat blijkt niet zo te zijn. Wat betekent dat?
Als men dat kan bewijzen zou het een ander verhaal worden. Maar ik kan dat Internationaal team van astronomen op physicsworld.com niet afbranden, want als wetenschappers de afwezigheid van invloed van zonne-activiteit gaan bewijzen is er in mijn ogen nog geen 90% zekerheid zolang een redelijk aantal andere wetenschappers anders roepen.
Hier moet ik corrigeren wat ik eerder meldde over wat er staat in de friendsofscience.org site. Ik schreef dat ze beweren dat in tegenstelling tot wat afgelopen eeuw is gebeurd in het verre verleden CO2 conc. stijging vooraf ging aan temp. stijging, maar ze beweren juist het tegenovergestelde:"The history of climate and CO2 concentrations shows that temp.changes precede CO2 changes". Ik heb verschillende beweringen nog eens nagelezen om te zien hoeveel ruimte die geven voor twijfels over die site.
Ik haal er enkele interessante uit ter kennisneming (en beoordeling). Zo staat er: "Several planets and moons have warmed recently along with the Earth, confirming a natural warming trend." En: "Early in the 19th century, W.Herschel, discoverer of Uranus, found that five periods of low number of sunspots corresponded to high wheat prices when the temperatures were cold." En: "The change in solar output is too small to directly account for most of the observed warming. However, the sun-cosmic ray connection provides an amplification mechanism by which a small change in solar irradiance will have a large effect on climate".
De grote vraag is nu, hoe vaak wordt dit door anderen (en hoeveel anderen zonder volksverlakkers te zijn) bevestigd of ontkend. Het is duidelijk dat het vrijwel onbegonnen werk is om alle beweringen te verzamelen en te beoordelen op de wetenschappelijke kwaliteit. Daarvoor is een groep van tientallen wetenschappers nodig die daar vele jaren aan werken. De kans dat er financiers hiervoor gevonden wordt is zeer klein, want er zijn geen belangen of de belangen zijn onvoldoende duidelijk. Deze problematiek wordt ook behandeld in het boek 'Our Stolen future' betreffende het onderzoek naar de schadelijkheid van natuurlijke en synthetische chemische verbindigen, zoals dioxinen, ftalaten en verbindingen in planten.
Er bestaan verschillende
mogelijke invloeden en 100 jaar is heel erg weinig tijd in de historie van temperatuurveranderingen. Ik moet uiteindelijk concluderen dat mijn mening zich noch met het woord skepticus noch met het woord ontkenner van AGW laat uitdrukken. Ik zou willen dat ik in het jaar 2050 nog zou leven om te kijken of wat een groep van Russische wetenschappers beweert uitkomt, nl. dat er dan een periode van afkoeling aankomt wegens afname van de zonne-activiteit. Maar dat zou volgens andere wetenschappers alleen kunnen gebeuren in combinatie met verzwakking van kosmische straling. Ik heb vroeger vele meningen de revue zien passeren maar nooit de tijd genomen verschillende beweringen verder uit te zoeken, afgezien van de onmogelijk grote hoeveelheid tijd die dat zou kosten. Wel is de conclusie daarvan geweest wat ik in de eerste zin van deze alinea schreef. Echter instanties zoals het IPCC moeten genoegen nemen met 100 jaar, anders zouden ze werken zonder een boodschap te kunnen geven. Daar wringt mijns inziens de schoen het meest. Er moet een resultaat uitkomen. Ze kunnen wel concluderen maar niet naar buiten brengen dat er 50% kans is dat de mensheid heeft bijgedragen aan global warming. Al kan het zijn dat velen van het IPCC wel die twijfels hebben. Het ventileren van twijfels zou hun bestaansrecht ernstig aantasten en daarmee hun subsidies.
Als iemand vindt dat 90% zekerheid niet goed genoeg is om AGW als waarheid te beschouwen mag hij dat vinden van mij en zich klimaatskepticus noemen zonder dat ik hem diskwalificeer.
Tja, '90% zekerheid' en 'waarheid' blijven voor mij twee verschillende dingen. Neem Peakoil. De kans dat het er vanaf 2005 is, beschouw ik als ongeveer 90%. Maar ik vind het nog te vroeg om het als waarheid te beschouwen.
Ook hier spreek ik mezelf niet uit als skepticus of ontkenner, er is gewoon meer tijd nodig. Maar veel minder tijd dan bij 'het klimaat'.
(Ik zou hem een harde k****zak vinden, maar dat is een ander onderwerp.)
Uitschelden en diskwalificeren ligt dichter bij elkaar vind ik. Ik zou nog wel eens willen solliciteren daar waar ik op het sollicitatiegesprek word uitgescholden en toch aangenomen word.
Ik heb het over de groep klimaatsceptici die de 90% zekerheid van AGW ontkennen, en meer denken aan 1% of 0.01% zekerheid. Die groep bevindt zich buiten de rationele discussie.
1% zekerheid of minder is inderdaad ongeveer hetzelfde als ontkennen. Maar wellicht zitten velen in die groep op 50% of daaromtrent. Wie weet denken velen ongeveer zoals ik en moet men ze niet klimaatskeptici noemen. Men moet vaak goed nadenken over de betekenis van een woord en of die juist is toegepast, dat blijkt maar weer eens uit de tekst van blz. 438.
Op dit forum spelen wij NIET op de man. Dus geen aantijgingen aan het adres van welke gebruiker dan ook.
Nee, ok. Daarvoor kan er morgen gekeken worden naar de ijshockey finale tussen Canada en de V.S.
Ik moest even nadenken wat ik ook alweer geschreven had: iets als "heb je ook maar een paar seconden nagedacht over deze zin ?". Valt wel mee, ergere dingen zouden me wel raken maar ook extra scherp maken.
We gaan het in dit onderwerp niet over de kwaliteiten van Peer-review hebben, daar kun je een ander onderwerp over openen.
Geen slecht idee. Het moest genoemd worden omdat ik het idee heb dat de meesten groot ontzag hebben voor het woord peer-review. Ook dan altijd kritisch blijven blijkt. 'Question everything'.