PeterPan schreef:1.) De criminaliteitscijfers zijn in Nederland de laatste jaren gedaald.
2.) Het aantal woninginbraken is de afgelopen jaren explosief gestegen.
Statistisch beide juist. Afhankelijk van je persoonlijke smaak kun je aantonen met 1.) of 2.) dat Nederland de afgelopen jaren wel/niet veiliger is geworden.
Geen van beide conclusies zijn echter correct. Uit 2 kan je afleiden dat er een grotere kans is dat er iemand inbreekt in je woning (maar bijvoorbeeld niets over hoe groot de kans is dat je met geweld beroofd wordt op straat). Uit 1 kan je nog minder afleiden wat betreft algemene veiligheid: het is onduidelijk of criminaliteit zonder impact op de veiligheid hier een grote impact heeft op de cijfers.
Euhm, nee?
De xkcd gaat erover dat als je 20 onderzoeken doet, met een betrouwbaarheid van 95%, dat het bijzonder waarschijnlijk is dat minstens 1 ervan waar zal zijn. Je doet namelijk 20 onderzoeken die een kans hebben van 5% dat ze louter toevallig waar zijn.
Je bent het er hopelijk mee eens dat dit probleem opgevangen wordt doordat onderzoek reproduceerbaar moet zijn (en indien het dat niet is, ontstaat geen wetenschappelijke consensus). Zie ook de post waarop je reageert.
... is statistiek alleen niet voldoende, de methodologie is nog belangrijker.. En als mevrouw dingske een probleem heeft met de methodologie, dan vind ik dat nog altijd haar goed recht.
Als er in de onderzoeken een foute methodologie gehanteerd zou worden, dan zou het nuttig zijn als mevrouw dingske een artikel publiceert om deze methodologie onderuit te halen (of als mevrouw geen tijd heeft, dan zal iemand anders met plezier die, blijkbaar makkelijke, publicatie voor zijn rekening nemen). Gewoon poneren dat ze een foute methodologie hanteren is, hoewel ieders recht, nogal gemakkelijk.