Puzzel Puzzels
Erik
Artikelen: 0
Berichten: 300
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:02

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Zie dat als een waarschuwing?
Een waarschuwing voor wie?

Volgens mij zijn er ook zeer vele integere gelovigen getroffen door deze rampen die trouwens al zolang de mens bestaat plaatsvinden.

Honger in Afrika moet voor een almachtige toch simpel op te lossen zijn, of zijn al die onschuldige kindertjes dat niet waard?

Of is jouw god niet barmhartig?

En als het al straffen zijn van een god waarom schrijft hij dan in zijn Woord "gij zult niet doodslaan"?

O ja, dat zijn natuurlijk wetten die alleen voor de mens gelden, hij kan doen wat hij wil, ook wel vogelvrij genoemd of tbs'r.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

-Frankenstein-
Artikelen: 0
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 19:53

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Het Nieuwe Testament staat 'boven' het Oude Testament.  
Om op rampen uitleg te geven kom je toch weer op het oude testament uit. Niet erg slim vind ik want het oude testament wordt op dit topic aan alle kanten beschoten.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Johan_vd
Artikelen: 0
Berichten: 245
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 23:28

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Erik schreef:
Johan_vd schreef:Zie dat als een waarschuwing?
Een waarschuwing voor wie?

Volgens mij zijn er ook zeer vele integere gelovigen getroffen door deze rampen die trouwens al zolang de mens bestaat plaatsvinden.
Een waarschuwing voor iedereen (inclusief mij) om voor liefde te kiezen/terug te keren naar God/je naaste lief te hebben/niet hoogmoedig te zijn?
Honger in Afrika moet voor een almachtige toch simpel op te lossen zijn, of zijn al die onschuldige kindertjes dat niet waard?

Of is jouw god niet barmhartig?
De misdaad van de mens moet ook zichtbaar zijn. Als God dit telkens moet oplossen voor ons zijn we wel zeer slecht bezig en zal de mens gewoon verder gaan met zijn verderfelijke egoisme. De actie van de ene mens heeft gevolgen voor de andere mens.
En als het al straffen zijn van een god waarom schrijft hij dan in zijn Woord "gij zult niet doodslaan"?

O ja, dat zijn natuurlijk wetten die alleen voor de mens gelden, hij kan doen wat hij wil, ook wel vogelvrij genoemd of tbs'r.
Hij heeft jou gemaakt en mij gemaakt en het hele universum met al het leven. Hij is rechtvaardig en zal aldus wel het juiste oordeel vellen.
Gebruikersavatar
lngr
Artikelen: 0
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 22:48

Re: Waarom ik in mijn god geloof

ok, jammer dat er geen bewijs is
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Gebruikersavatar
lngr
Artikelen: 0
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 22:48

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Stel dat god zou bestaan,* dan zou ik hem nog niet aanbidden. Waarom een god aanbidden die zo egoistisch is dat hij een universum creeert met honger, ellende en verderf, alleen maar omdat hij eenzaam was en mensen die hem liefhebben om zich heen wilt verzamelen.

Hij speelt maar lekker een ander spelletje.

*doet ie niet
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Erik
Artikelen: 0
Berichten: 300
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:02

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Een waarschuwing voor iedereen (inclusief mij) om voor liefde te kiezen/terug te keren naar God/je naaste lief te hebben/niet hoogmoedig te zijn?
Dus tussen al die duizenden doden zat geen enkele gelovige die aan de door jou beschreven eigenschappen voldeed?
Als God dit telkens moet oplossen voor ons
Wanneer heeft jouw god voor het laatst een keer iets opgelost?

Enne dat is geen antwoord op de vraag waarom zoveel ONSCHULDIGE KINDEREN moeten sterven.

Nogmaals is jouw god niet barmhartig dan?
Hij heeft jou gemaakt en mij gemaakt en het hele universum met al het leven.
Dat is slecht een mening!

En omdat hij ons volgens jou gemaakt heeft, heeft hij ook het recht om te moorden?

Dat goedkeuren maakt je net zo verdorven als de dader, in dit geval iemand die naar believen genocide pleegt om zeer onduidelijke redenen en zonder aanziens des persoons!
Hij is rechtvaardig en zal aldus wel het juiste oordeel vellen.
Waarin?

En kun je me daar een praktijkvoorbeeld van geven?
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov
Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.239
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Dat is ook een beetje het gegeven paard in de bek kijken.

Je krijgt leven, jeuj leuk. En dan gaan zeuren dat het zo slecht is.

Tja, die god denkt ook wel, als ik alles voor hun doe, dan kunnen ze nooit op eigen benen staan. Maar hee, als ik nou gewoon zeg hoe ze het moeten doen, en dan maar afwacht, mischien, op lange termijn, kunnen ze het zelf wel?

(wat heb je aan leven als alles goed en prachtig is?)
Gebruikersavatar
lngr
Artikelen: 0
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 22:48

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Ik zeg niet dat het leven voor mij slecht is. Ik zeg dat er nu eenmaal onmiskenbaar dingen gebeuren die een btje god nooit zou accepteren. En hoezo op eigen benen staan??? Het enige wat wij zouden hoeven doen na ons leven is hem aanbidden.

God is in ieder geval geen groot voorstander van nadenken en op eigen benen staan, want dan had hij/zij er wel voor gezorgd dat er 1 of 2 aanwijzingen waren voor zjin excistentie.

Die zijn er niet.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Erik
Artikelen: 0
Berichten: 300
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:02

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Je krijgt leven, jeuj leuk. En dan gaan zeuren dat het zo slecht is.
Waarom dan het paradijs in het vooruitzicht stellen als het toch niet de bedoeling is dat de mens geniet van zijn leven?
Tja, die god denkt ook wel, als ik alles voor hun doe, dan kunnen ze nooit op eigen benen staan.
Jij weet wat god denkt zelfs, hoe weet je dat?
Maar hee, als ik nou gewoon zeg hoe ze het moeten doen, en dan maar afwacht, mischien, op lange termijn, kunnen ze het zelf wel?
Waarom straft hij blijkbaar dan wel als hij zich zoals jij het hier stelt zich er verder niet mee bemoeit?
wat heb je aan leven als alles goed en prachtig is?
Triest dat je daar zelf het antwoord niet op weet!

Je hebt liever een beetje lijden en pijnlijk sterven op zijn tijd?
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov
Johan_vd
Artikelen: 0
Berichten: 245
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 23:28

Re: Waarom ik in mijn god geloof

"lngr"][quote]Stel dat god zou bestaan schreef:
De mens heeft gezondigd en draagt hier de gevolgen van. God is gemarteld en gekruisigd als mens zijnde zodat wij naar Hem toekunnen en vergeving kunnen krijgen. Hij geeft hoop aan arme/zieke mens. Wie creeert honger? er zou geen armoede hoeven zijn op deze wereld, alleen zijn er veel mensen die de hang naar geld en macht niet kunnen stillen. Ook kan ellende een toetsing zijn. Ellende kan ook een keuze zijn van mensen om een ander wat aan te doen. Omdat het gebeurt kan iemand ook zien wat hij/zij aanricht en wordt hij/zij hierop gewezen. Bovendien is God liefde en heeft Hij een hekel aan deze dingen. Echter deze wereld blijft onvolmaakt.
Hij speelt maar lekker een ander spelletje.
Het is geen spelletje.
Erik
Artikelen: 0
Berichten: 300
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:02

Re: Waarom ik in mijn god geloof

De mens heeft gezondigd en draagt hier de gevolgen van.
Ah ja de aloude erfzonde, een mooi (nou ja mooi) stokpaardje als excuus voor het lijden in de wereld.

Mag ik vragen waar de zondvloed voor heeft gediend dan?
God is gemarteld en gekruisigd als mens zijnde zodat wij naar Hem toekunnen en vergeving kunnen krijgen.
De drie-eenheid is verzonnen door de oude kerkvaders.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heilige_drie-eenheid

De rest van je verhaal, tsja het is duidelijk dat je het er ook moeilijk mee hebt, jij kan het theodicee vraagstuk ook niet beantwoorden, is ook vrij onmogelijk hoor met een entiteit waar allerlei algoede eigenschappen aan toe worden gekend maar die een boek heeft laten schrijven waarin oveer het algemeen het tegendeel blijkt!
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov
Johan_vd
Artikelen: 0
Berichten: 245
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 23:28

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Erik schreef:
Johan_vd schreef:De mens heeft gezondigd en draagt hier de gevolgen van.
Ah ja de aloude erfzonde, een mooi (nou ja mooi) stokpaardje als excuus voor het lijden in de wereld.

Mag ik vragen waar de zondvloed voor heeft gediend dan?
Het is maar hoe je het wilt noemen Erik. De zonvloed? ook als waarschuwing he. De mensen konden zien waar Noach mee bezig was en een ieder die wou mocht mee aan boord. Echter de mensen wouden verder gaan met hun zondige praktijken. Jammer genoeg...
Johan_vd schreef:God is gemarteld en gekruisigd als mens zijnde zodat wij naar Hem toekunnen en vergeving kunnen krijgen.
De drie-eenheid is verzonnen door de oude kerkvaders.
Kom je hier ook nog met een onderbouwing?
De rest van je verhaal, tsja het is duidelijk dat je het er ook moeilijk mee hebt, jij kan het theodicee vraagstuk ook niet beantwoorden, is ook vrij onmogelijk hoor met een entiteit waar allerlei algoede eigenschappen aan toe worden gekend maar die een boek heeft laten schrijven waarin oveer het algemeen het tegendeel blijkt!
Stel dat God kwaad is? Dan is dit leven inderdaad een ziek spelletje?
Erik
Artikelen: 0
Berichten: 300
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:02

Re: Waarom ik in mijn god geloof

De zonvloed? ook als waarschuwing he.
Die zondvloed was dus niet bedoeld om met een schone lei te beginnen?

Waarom heet het dan toch zondvloed?

Of was Noah of zijn familie zondig waardoor de erfzonde is blijven bestaan?

Dan zou die zondvloed op voorhand al gedoemd zijn te mislukken, iets wat een alwetende op zijn goddelijke vingers had na kunnen tellen!
Kom je hier ook nog met een onderbouwing?
Lees de bijgevoegde link beste vent.

Indien je nog wat meer info hier over wilt kan ik het wel opzoeken voor je hoor, maar jij weet vast ook wel hoe google werkt en waar je de plaatselijke bibliotheek kunt vinden.
Stel dat God kwaad is? Dan is dit leven inderdaad een ziek spelletje?
Stellen dat hij algoed is kan zowiezo niet op grond van zijn verondersteld handelen.

Stellen dat hij kwaad is komt daarmee meer overeen.

Het bestaan van de christelijke god wordt in ieder geval door de bijbel weerlegd.

De hypothese van een god als bovennatuurlijke entiteit is wat dat betreft net zo onhoudbaar daar er nog nooit ooit maar 1 aanwijzing voor is geweest!

Het zieke spelletje is wat de religie speelt, door mensen verzonnen bangmakerij om het gepeupel in bedwang te houden.

Tevens een krachtig verzinsel wat tot op de dag van vandaag in staat is om slachtoffers te maken. :shock:
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov
-Frankenstein-
Artikelen: 0
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 19:53

Re: Waarom ik in mijn god geloof

@Johan

Als Jezus als god geboren is, van wie heeft hij leren lezen en schrijven ? Van god of van een mens ?

Hoe was Jezus als kind, kinderen zijn pestkoppen waarom zou hij niet met zijn gave dit soort kinderen in ezels verandert hebben.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.239
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Ik wordt aangevallen doordat ik hypothetisch een stelling breng. Tja.

Dus je had liever een God gehad die alles voor je deed, geen oorlogen, geen vechten, geen honger, geen frustraties.

Hoe kan hij/zij dan vrijheid aanbieden?

Of had je graag gehad dat deze god in onze hersenen zat en ons dingen liet doen.

Dit is allemaal hypothetisch, ik stel niet dat ik god ken, ben, of er in geloof. Ik probeer alleen maar tot een goede eindconclusie te komen, voordat ik dalijk als oorlogvoerende-trieste-jongerendag-kruisvaarder wordt uitgemaakt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!