Heb de thread met belangstelling en (bij tijd en wijle) met afgrijzen gelezen.
De iq meet, zoals al eerder in de thread genoemd, de mate waarin iemand in staat is om situaties analytisch te benaderen plus beoordelen en problemen (efficient en effectief) op lossen. Ik krijg de indruk, dat er toch een aantal
zeer intelligente personen (gemeten door vaak onbetrouwbare tests?) hun bijdrage aan deze thread hebben geleverd waarbij me toch opvalt dat dit (soms tussen de regels door) op een vrij hardvochtige wijze gebeurt. Zoals:
...dan rest je niets anders dan je te schikken naar het plebs
of deze
...Ik vraag me serieus af of die werkelijk 'domme' mensen wel een bewustzijn hebben, de meeste denken immers nooit na over dingen als de zin van het leven, of andere moeilijk/niet te beantwoorden vragen....
(hoe intelligent is iemand te noemen die op
niet te beantwoorden vragen nadenkt - en is trouwens bewezen dat er geen antwoord bestaat?)
gevolg met
...'Domme mensen' mag je in deze post ook vervangen door 'minder intellectuele personen' ...
waarbij 'intellectueel' volgens onze meneer Van Dale betekent
iem. met een verstandelijke, wetenschappelijke instelling =>
redelijk dus.
Of deze
...zelfs al probeer je je dom voor te doen...te doen zoals de rest...
En mijn absolute "favoriet" (ook al staat deze op pagina 1
...Het is bijna beangstigend om te bedenken dat MAVO het gemiddelde niveau is, terwijl ik die mensen ECHT dom vind,...
Nu begrijp ik, dat ik de knuppel in het hoenderhok gooi, maar in hoeverre is een persoon (zeer)intelligent of hoogbegaafd te noemen, die zo ongenuanceerd zijn mening verkondigt?
De volgende quote die ik uit de lijst heb geplukt spreekt mij meer aan:
Tenminste dat vind ik: als je jezelf niet weet te handhaven in de wereld, nou ja dat noem ik een vorm van gebrek aan intelligentie, net als jezelf niet weten te handhaven in wetenschap een gebrek aan wetenschappelijke intelligentie is.
De topic "Stel je bent slim, ..." oftewel snel van begrip en daarvan blijk geven gaat m.i. niet op voor een aantal "genieën". Deze hebben de situatie benadert maar bleken niet in staat om deze
redelijk te beoordelen.Begrip
vermogen tot begrijpen/ bereidheid om zich in te leven heb ik nauwelijks kunnen vinden.
Een aantal jaren geleden kwam de eq om de hoek kijken. Meer van belang dan de iq werd er verteld. Wat wordt er gemeten: je moet in staat zijn je gevoelens te uiten, zelfstandig beslissingen nemen en ook factoren zoals empathie en sociale verantwoordelijkheid zijn een belangrijk factor. Ook de mate van je aanpassingsvermogen (niet alleen maar gespeeld, maar echt) speelt en rol waarbij gekeken wordt of je gevoel vs. impuls zelf kunt reguleren. Dus je 'driften' onderdrukken en niet direkt op iets afgeven waarvan je denkt dat dit stom(?) of "weinig intelligent" is. Het citaat van Einstein
'Grote Geesten hebben altijd felle weerstand ondervonden van middelmatige geesten.' bekt lekker maar heeft hij het over "intelligente mensen" als hij over "grote Geesten" spreekt? De mens is een kuddedier.
Verandering roept weerstand op, een natuurkundige wet. Hoe meer weerstand, hoe minder intelligent? Dacht het niet. Dit kan ook simpel te verklaren zijn met "vastgeroest zijn in het bekende, vertrouwde". Wat schrijft Maslow ook alweer in zijn behoeftenpiramide. Na eten en drinken en als tweede veiligheid (voelt zich iemand in jouw nabijheid veilig als er laaghartig over hem wordt gedacht?) en natuurlijk de derde en de vierde: behoefte aan sociaal contact en behoefte aan waardering en erkenning.
Zijn deze eigenschappen niet even belangrijk zoniet belangrijker dan een hoge score op één van de vele iq-tests? Ik hoor het me al zeggen (alvast sorry voor mijn taalgebruik): Je bent bijzonder intelligent maar de grootste ******** die ik ken.[/i]
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]