Puzzel Puzzels
$0meb0dy
Artikelen: 0

Re: Blunders en ongelukjes

Een 2e jaars student laboratorium techniek die een mol oplossing zoutzuur gaat maken en dan naar de zoutkast loopt en alle potjes na zoekt naar HCl is toch wel een blunder denk ik :D .

Of een andere 2e of 3e jaars die denkt dat H2S en natriumpolysulfide het zelfde zijn als zwavel...

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

saturnus ans

aantal jaar geleden op het MLO....

we hadden steriele reageerbuizen nodig voor een experiment....

autoclaveren duurt zo lang....

dus maar ff spoelen met alcohol en even op zijn kop gezet op de laptafel.....

en afvlammen met een brandertje....

omdat het er veel waren hadden we er lopende band werk van gemaakt.....

de een spoelde en de ander vlamde......

maar de tafel lag op een gegeven moment door de buizen op de kop een beetje bedruipt met alcohol...... waaronder ook nog papier lag want ja dat ruimt makkelijker op..... je raad het al.....

tafel in de hens met al het papier....... ;)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

scheikundige marieke

Bij ons op het mlo dacht iemand even te werken met broom.

glad niet het voorschrift gelezen en en gekeken naar de gevaren. Hij buiten de zuurkast de broom overgieten in een buret met als gevolg dat dat hijzelf kotsend buiten stond.

Zout-oplossing in een stopcontact geeft ook leuke reacties.

Sowieso was het bij ons standaard dat er 5x per jaar de hele school buiten stond omdat weer iemand iets verkeerd had gedaan.
scheikundige marieke

nog een andere blunder niet op het lab maar wel chemisch.

Ik doe zelf aan persluchtduiken. Een van mijn collegaduikers heeft wel eens meegemaakt dat er naast zijn neus een fles ontplofte.

wat was er gebeurd:

Twee belgen (sorry) kwamen aan op de duikstek naar een lange reis. Deze hadden de flessen niet goed vastgelegt waardoor waarschijnlijk door het rollen de kraan van een van de lessen iets was opengedraaid.

Het gevolg:

De belgen stappen uit de auto doen de portier dicht en de fles vliegt door de achterklep naar buiten. De fles is in stukken 25meter verder gevonden.

Ze hebben als geluk gehad dat ze al waren uitgestapt ;)

Als je wilt zien hoe een ontplofte duikfles eruit ziet kijk dan op deze site (ook een duikongelukje met het bijvullen van de luchtfles.

My Webpage
Napoleon1981

Ok mijn blunder dan ook maar even. Ik was een kolf of iets in die trend aan het verwarmen met een brander. De brander stond gewoon netjes onder de driepoot, je kent het wel, niks aan de hand. Na het verwarmen de brander uitgedraaid aan de gasschroef op de brander. Opdat moment had de buurman even mijn vakkundige hulp nodig :) . Na hem geholpen te hebben keerde ik weer terug naar mijn brandertje om deze verder op te ruimen. Ik trek dus de gasslang van de kraan (zonder deze dus uitgedraaid te hebben, waarna het gas over de nog warme brander stroomde en er dus een behoorlijk vlam vanuit de gaskraan ontstond. Mezelf en me buurman bijna in de fik gestoken, was echt meer geluk dan wijsheid dat er niemand in de baan van de vlam stond (deze was echt warm).

Naja toen dacht ik nu zullen we het krijgen ;) . De docent antwoorde: "Teveel rambo films gekeken Leon"?

Kwam ik dus gelukkig goed mee weg 8-[
Stealth

in mijn MAVO jaren...

Onze proef ging om aan te tonen dat er H2 vrijkomt bij het samenvoegen van een metaal bij een zuur

In dit geval was het de proef met Mg en HCL in een reageerbuis, gas opvangen, brander erbij en wachten op een "blaf" geluid.

Nou vonden mijn partner en ik dat niet spannend genoeg.

Dus pakten we een sterker zuur en ipv een lintje Mg stuk 30 en dat in een erlenmeyer.

Gas opgevagen met een maatcillinder van 50ml en brander erbij.

Nou die vlam die eruit kwam was dik 1.5 meter ver ;) en die blaf geluid was ene explosie.

Wij lachen en onze leraar kwaad (dit doe je toch niet kleuters)

Mja het was een leuke proef. :) 8-[
Taaie-neuskoek

Hier een student van een paar jaar geleden:

Een stof die hij gemaakt had, opgelost in ether, moest gerekristalliseerd worden, en heet gefilterd.

Situatie: Zuurkast met 1 fles ether, 1 groot bekerglas met gerekristaliseerde component in ether, en een buchnertrechter met een afzuigkolf eronder...

Voor deze hete fitlratie was deze persoon zo handig om een 'heat gun' te gebruiken, zo'n ding wat gemakkelijk de 1300°C haalt.... Whop, eerst de trechter in de fik, daarna het bekerglas, en de fles....

Een collega ziet dit alles gebeuren, en grijpt naar een CO2 blusser.... de persoon in kwestie: My compound, my compound!! Collega geeft een stavige schouderduw, en blust de zuurkast...

Verder heeft een student hier een keer een rotavapor niet goed aangesloten op de waterkraan (voor koeling), gevolg was dat de 2 verdiepingen onder het lab waterschade hadden... Nu zit er een putje in de vloer, hoe zat dat ook al weer met dat kalf en die put??

Verder hier iemand recentelijk: Een bloedrode stof, opgelost in water proberen te extraheren met DCM (dichloromethaan, kookpunt 40°C), in een 2l scheidingstrechter...

In het begin een keer onlucht later niet meer... Hij woest schudden om zijn component goed te extraheren --> Bang, en hij zat helemaal onder bloet-rode zut..
Roytje

Wahahaha, mijn vriend maakte een keer zijn labbril schoon met aceton, dat ontvet toch ook?? Ja en tast het plastic aan, nieuwe kopen dus :) ...
Dat heb ik ook gedaan! ;) Maar ik heb nu wel een hele nieuwe bril :P
JohnDo

Eigenlijk hetzelfde gehad, zoals die duikfles, maar nu met een stikstof fles, zo een grote.

Ik had drie flessen liggend op de vorken van de heftruck geplaatst, is sneller dan rollen. Aangekomen op de juiste plek, iets te hard geremd, een fles rolt schuin eraf. De kans dat de fles precies valt op de hals is klein en ja hoor, precies op de kraan en op de zijkant van de trottoir. Kraan knal eraf, fles schiet weg en boord zich de grond in. Had geluk gehad, dat de fles een klein stukje vloog. Anders ging deze tollen. Maar ja dat is alweer 17 jaar geleden.
JohnDo

Ik kom op dreef, collega had per ongeluk chloor in een afvalvat met zwavel houdende stoffen gedaan. Afgesloten en even later klapte het vat uitelkaar, alles over de grond en natuurlijk stinken.

Beste was om de ramen open te doen. We hebben hem naar binnen gestuurd met een glaatmasker met een zwavel filter. (korte uitleg: zwavelfilter filter het lucht en komt uit in het gelaatmasker als schone lucht). Hij naar binnen, openend de ramen en komt kotsend en spierwit eruit. Bleek dat het geen zwavelfilter te zijn, maar een kwikfilter... ;)
JeroenCV

tijdens organische practicum: een van mijn collega studenten: een kolf met tolueen refluxen. Vergeten een klem aan te brengen. Dus de kolf zakt langzaam van de refluxkoeler af en kantelt in een erg warme verwarmingsmantel. Binnen een tel " WHOESJ". Hele zuurkast in de hens. Snel geblust. Niks aan de hand verder omdat het zo snel ging. Dit gebeurde allemaal doen de docent net koffie aan het halen was. Komt hij terug, zegt hij "goh, wel weinig opbrengst he?" ;)
JohnDo

5 L zout(en) oplossing werd standaard aangemaakt in een erlenmeyer, wanneer alles opgelost was, werd in inhoud overgeschonken in een 6 L gehard glas en vervolgens ontlucht, door vacuum te zuigen.

Een collega dacht slim te zijn, door direct vacuum te zuigen op de erlenmeyer.

Na 10 minuten het vacuum eraf, wilde toen de erlenmeyer oppakken, maar deze zat vastgeplakt aan de tafel. Door het vacuum was de bodem uit de erlenmeyer en vastgezogen aan de tafel.

Hij is nog dagen bezig geweest om alles op de ruimen, het zout zat werkelijk overal. ;) :P
Napoleon1981

Over die herkristallisatie gesproken, dan weet ik er ook nog 1. In de 2e moest ik een keer een stof synthetiseren met een organisch prakticum, de details weet ik niet meer. We voerden het prakticum uit met zijn 3en (3x zo stom dus). Op een gegeven moment moesten we een warme oplossing filteren en daarna herkristalliseren. Tijdens het filteren vonden we het wel pauze, en we gingen dus een broodje doen. Volgende stap was het filtraat uit de vacuum klof halen, overschenken in een bekerglas en uit laten kristalliseren. We hebben een uur naar dat bekerglas staan kijken maar er gebeurde niks. ;) .

Na een uur viel het kwartje bij mij, wie weet wat hier is mis is gegaan? :P
JohnDo

Was dit herkristallisatie van acetylsalicylzuur?.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Napoleon1981

Oei, ik weet het echt niet meer. Zou wel eens goed kunnen. Maar eigenlijk doet dat er niet toe voor de vraag ;)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!