In antwoord
hierop,
Sietse schreef:Zoveel mensen zie ik de vraag stellen waar die God dan weer vandaan zou komen of wie die God dan weer geschapen heeft. Ik snap niet, dat dat niet gesnapt wordt, want het is juist heel simpel.
Als je de aanname doet dat God bestaat (of in ieder geval een rol heeft gespeeld bij het begin van het heelal), dan volgt daaruit automatisch de aanname dat God niet geschapen is.
Nog even afgezien van de verschillende opvattingen over God (want iedere gelovige denkt er vast niet exact zo over), waar het juist om gaat is het feit
dat je die aanname doet. Die aanname komt op mij namelijk heel erg kunstmatig en vergezocht over, het verwondert mij dat veel mensen dat zo klakkeloos aannemen.
Als je dan kennelijk toch de aanname doet dat er iets uit niets kan ontstaan, is het dan niet logischer om gewoon aan te nemen dat het heelal zelf er kennelijk altijd al was, in plaats van een willekeurige tussenoplossing te introduceren?
Je hebt God immers aangehaald om te verklaren dat uit niets --> iets is ontstaan (bij het begin van de big-bang bijvoorbeeld). Hij is dan de enige die dat kan, de enige die zo'n wonder kan verrichten.
Hiermee heb je het m.i. niet verklaard, doch slechts afgedaan als "hiervoor is geen verklaring te vinden". Dat gebrek aan verklaring kun je "God" noemen, maar dat is volgens mij niet wat de meeste gelovigen eronder verstaan.
Wat kun jij als gelovige nu meer verklaren over het ontstaan van het heelal dan iemand die zegt het gewoon niet te weten, zoals ik? Je zegt "God heeft alles geschapen", maar wat betekent dat eigenlijk? Hoezo geschapen, lijkt dat op kleien? En wie of wat is God? Is het een persoon, is hij klein of groot, is hij fysiek? Wat weet je nu concreet meer dan ik?
Als ik nu zeg, je zit ernaast, IK weet hoe het heelal is ontstaan: het is gemaakt door een Grote Roze Onzichtbare Olifant. Die bestond altijd al, is oneindig intelligent en almachtig, en Hij is degene die het universum heeft gemaakt en de big bang doen optreden. Wat is nu het essentiële verschil tussen mijn Olifant en jouw God?
Voor mij is het ook op een andere manier te verklaren. Als je God erkent, geloof je in hem. Als je in hem gelooft, geloof je ook dat Hij er altijd al geweest is, omdat Hij dat zelf zegt.
Idem voor de Olifant.
Niet flauw bedoeld, ik probeer alleen een objectieve reden te zoeken waarom God als "oplossing" beter zou zijn of meer omvat dan "we kunnen het niet verklaren" of zo'n (uiteraard willekeurig verzonnen) Grote Roze Onzichtbare Olifant.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.