Leerlingen moeten leren over veiligheid en zitten normaal bij dit soort lessen te gapen, het lijkt namelijk voor hen niet reel dat ze in aanraking komen met sterke zuren en basen, maar dat kan wèl en gebeurt ook.
Over wat voor soort leerlingen gaat het hier dan? Middelbare scholieren?
En wie krijgt allemaal scheikunde dan? Lang niet iedereen krijgt scheikunde. Toen ik nog op de middelbare school zat kreeg ik in alle jaren scheikunde (3) die ik had, geen voorlichtingen over veiligheid. Ik ben het ermee eens dat dit meer zou moeten gebeuren. Misschien (zoals op mijn HLO opleiding, Applied Science) dat ze in het begin van het jaar een veiligheids dag lekker interactief moeten maken voor middelbare scholen. Laat met behulp van kleine proefjes zien hoe gevaarlijk dingen kunnen zijn! Als het 'leuk en/of gaaf' eruit ziet, dan zullen leerlingen toch vast niet gaan zitten gapen!?
Natuurlijk weet ik niet of zoiets te realiseren is, het ligt natuurlijk ook aan het budget van iedere school opzich. Maar in mijn ogen zou dit niet verkeerd zijn.
Er zullen toch altijd mensen zijn die op Internet 'leuke' chemische proefjes zien en dit zelf willen uitproberen, in hoeverre deze personen ook maar ooit scheikunde hebben gehad is toch een groot ?! Dus in mijn ogen zul je nooit volledig 'kwajongens' die graag een knal horen kunnen uitsluiten. Dat soort mensen zijn er altijd geweest en zullen hoogstwaarschijnlijk altijd in de maatschappij blijven.
Leidenschaft [...] 2 (ohne Pl) überaus heftige Zuneigung, Liebe zu jmdm = Begierde