Puzzel Puzzels
phj
Artikelen: 0

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Iedereen heeft hersens en krijgt in dit leven de kans om die te ontwikkelen.

Bovendien hebben de meeste mensen normen en waarden van huis uit meegekregen, en is een ieder met een geweten geboren.

Ik zie dus geen enkele reden tot verzachtende omstandigheden als kewls croftybommen en dergelijke in openbare plaatsen gebruiken.

Dit soort mensen moet aangepakt worden.

Als ze per sé willen knallen, moeten ze dat, zoals Woelen al aangaf, ver van de bewoonde wereld doen.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Alien20

Leerlingen moeten leren over veiligheid en zitten normaal bij dit soort lessen te gapen, het lijkt namelijk voor hen niet reel dat ze in aanraking komen met sterke zuren en basen, maar dat kan wèl en gebeurt ook.
Over wat voor soort leerlingen gaat het hier dan? Middelbare scholieren?

En wie krijgt allemaal scheikunde dan? Lang niet iedereen krijgt scheikunde. Toen ik nog op de middelbare school zat kreeg ik in alle jaren scheikunde (3) die ik had, geen voorlichtingen over veiligheid. Ik ben het ermee eens dat dit meer zou moeten gebeuren. Misschien (zoals op mijn HLO opleiding, Applied Science) dat ze in het begin van het jaar een veiligheids dag lekker interactief moeten maken voor middelbare scholen. Laat met behulp van kleine proefjes zien hoe gevaarlijk dingen kunnen zijn! Als het 'leuk en/of gaaf' eruit ziet, dan zullen leerlingen toch vast niet gaan zitten gapen!?

Natuurlijk weet ik niet of zoiets te realiseren is, het ligt natuurlijk ook aan het budget van iedere school opzich. Maar in mijn ogen zou dit niet verkeerd zijn.

Er zullen toch altijd mensen zijn die op Internet 'leuke' chemische proefjes zien en dit zelf willen uitproberen, in hoeverre deze personen ook maar ooit scheikunde hebben gehad is toch een groot ?! Dus in mijn ogen zul je nooit volledig 'kwajongens' die graag een knal horen kunnen uitsluiten. Dat soort mensen zijn er altijd geweest en zullen hoogstwaarschijnlijk altijd in de maatschappij blijven.
Leidenschaft [...] 2 (ohne Pl) überaus heftige Zuneigung, Liebe zu jmdm = Begierde
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

daplayer

Dit valt nog wel mee(eigenlijk niet) maar het kan erger kijk maar eens op videogoogle en zoek naar: erge bommen. da schrik je je de ******!!! die gasten hebben ckr chemie gestudeert want als je die bommen ziet dan lijkt het net een bom die terroristen gebruiken!!!!

groeten wesley
rwwh

moeder en kind gewond door croftybom

http://www.nu.nl/news/918399/14/rss/Moeder..._croftybom.html

Gelukkig hebben ze ze te pakken. Castreren die hap.
sherpa

Fuzzwood

Ook slim om erbij te zetten hoe je dat spul maakt...
jhullaert

Met dat soort mensen heb ik liever niet te maken.

Iedereen weet wel welk soort jongens dat zijn. Afbeelding
Justus

Ook slim om erbij te zetten hoe je dat spul maakt...
Er zijn toch al zat sites waarop het recept voor een crofty bom staat, dus dat maakt niet zo heel veel uit.
Fuzzwood

Mja, je kan het ook anders zien ipv te bagataliseren: elke site waar het opstaat is er een teveel :oops:
pom

Volgens mij zijn die gasten zo dom dat ze niet begrijpen hoe er brandwonden ontstaan... "gootsteenontstopper is toch koud!?"
Gedep

Eén van mijn leerlingen derde klas vertelde trots dat hij met kunstmest, suiker, water en nog iets, leuke rookbommen kon maken. Toen ik vroeg hoe hij aan het idee kwam: www.youtube.com.

Gewoon een instructiefilmpje bekijken. Ik heb natuurlijk ook even gekeken wat er op YouTube allemaal te vinden was. Ik vind het nogal verontrustend, zo vlak voor oud en nieuw... :oops:

Ik hoop dat ik die leerling na de vakantie weer in mijn klaslokaal mag verwelkomen met alle vingers er nog aan... Ik heb 'm gewaarschuwd en hoop dat mijn "vaderlijke" waarschuwing voldoende is...

Afbeelding
woelen

De narigheid van dat soort filmpjes is dat ze volledig gespeend zijn van enige vorm van kennis van chemie en veiligheid. Er wordt zomaar vanalles bij elkaar geflikkerd en dan maar knallen 8-[ . Dit soort mensen maken het voor de echte hobbyisten weer een stuk moeilijker, want als er ongelukken gebeuren, dan wordt iedereen aangepakt.

Zo zie ik nu ook weer dat er vorige week een member van chemixtry is opgepakt (Multibreaker), terwijl dat een zeer oppassend en goed onderlegd iemand is, die echt weet wat hij doet. Mensen die echt wat moois maken worden opgepakt, en de figuren die maar wat aanrommelen met chems gaan vrijuit :oops: . Het punt is natuurlijk dat zo iemand als Multibreaker veel bijzonder materiaal in huis heeft (ook apparatuur) terwijl die k3wls alleen een paar kilo aan chems hebben. De politie denkt dan ook bij het zien van al die apparatuur direct aan een 'fabriek' waar groot materiaal gemaakt wordt om illegaal geld mee te verdienen, terwijl hier absoluut geen sprake van was.
phj

FsWd schreef:Ook slim om erbij te zetten hoe je dat spul maakt...
Er zijn toch al zat sites waarop het recept voor een crofty bom staat, dus dat maakt niet zo heel veel uit.
Ik las laatst iets belachelijks in de krant:

Met een flesje, water, gootsteenontstopper, aluminiumfolie en een handleiding van internet kunnen jongeren een croftybom maken.

Wat zou er verder nog in die handleiding staan? "Gooi alles bij elkaar."?
Gedep

Justus schreef:
FsWd schreef:Ook slim om erbij te zetten hoe je dat spul maakt...
Ik las laatst iets belachelijks in de krant:

Met een flesje, water, gootsteenontstopper, aluminiumfolie en een handleiding van internet kunnen jongeren een croftybom maken.

Ga naar YouTube en zoek op croftybomb

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

jhullaert

haha lol

Wat kan youtube eraan doen dat er paar pipo's zo een paar filmpjes posten?

Als ik eerlijk ben dan kijk ik ook graag naar filmpjes waar van die apen zich stoer staan te voelen met hun dry ice bomb en dan gewoon worden weggeblazen. 8-[

Youtube zorgt misschien voor handleidingen maar ook voor preventie.

Ik zou eens een NI3 bom willen maken maar na een filmpje ervan gezien te hebben op youtube ga ik dat niet proberen door de grote gevaren die er aan verbonden zijn. :oops:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📰 Wetenschappelijk Nieuws”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!