Puzzel Puzzels
~Henk~
Artikelen: 0
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 19:10

Re: Massa van het licht

Wat de wetenschapbeoefenaar als beroepsgroep "pretendeert" is niet zo belangrijk (kerkgenootschappen pretenderen ook van alles en nog wat, evenals astrologen). Het gaat er om wat de mensheid dolgraag zou willen weten over zichzelf en het omringende heelal. En zolang er nog jonge mensen zijn die teleurgesteld zijn als zij horen dat de huidige kennis beperkt is tot vage schijnbeelden, zullen er gedreven onderzoekers ontstaan die behoefte hebben aan meer inzicht in de werkelijkheid.

Onderzoekers van het caliber Newton en Einstein werden door hetzelfde "virus" gedreven.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Marco van Woerden
Artikelen: 0
Berichten: 477
Lid geworden op: zo 23 okt 2005, 23:48

Re: Massa van het licht

Wat de wetenschapbeoefenaar als beroepsgroep "pretendeert" is niet zo belangrijk (kerkgenootschappen pretenderen ook van alles en nog wat, evenals astrologen).
Ik heb het ook niet gehad over wat de prententies zijn van de wetenschapsbeoefenaar, maar over die van de wetenschap zelf. Ik zie bovendien niet in wat je opmerking te maken heeft met de massa van licht. :roll:
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

~Henk~
Artikelen: 0
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 19:10

Re: Massa van het licht

Melissa, op aandringen van Marco (reactie hierboven) zal ik proberen om jouw vraag vanuit een wat andere invalshoek te beantwoorden en vanwege de samenhang begin ik achteraan: is de rustmassa van een foton gelijk aan nul?

Als een deeltje beweegt dan is zijn totale massa de som van de rustmassa en de massa tengevolge van de beweging van het deeltje. De rustmassa van dit deeltje is een energiehoeveelheid die ter plekke onttrokken wordt aan de energie van het Higgsveld. En voor de duidelijkheid: het Higgsveld is een scalair veld en je kan je het Higgsveld dus voorstellen als een 3-dimensionale "wolk" waarbij ieder punt in dit veld een bepaalde energiewaarde of -grootte vertegenwoordigt. [Er zijn nog 2 velden die de gehele ruimte doordringen: het zwaartekrachtveld en het electromagnetisch veld.]

Op de plek waar het deeltje zich bevindt, is de waarde van het Higgsveld dus lokaal afgenomen met een hoeveelheid energie gelijk aan de rustmassa van het deeltje (zie de onderstaande provisorische schematische “doorsnede”: rode bol is het deeltje, het raster van lichtgele “stippen” is het Higgsveld).

Afbeelding

Het voorgaande is wat verwarrend want waarom die naamgeving “rustmassa”?

Alle exotische deeltjes vervallen uiteindelijk in de bekende relatief stabiele deeltjes en ieder stabiel deeltje heeft een eigensoortige specifieke rustmassa. Het gros van deze stabiele deeltjes worden geacht uit verschillende combinaties van quarks te bestaan zodat de aanwezigheid van deze verschillen op grond van de inwendige opbouw min of meer voorstelbaar is.

Desondanks blijft de vraag waarom de deeltjes bijvoorbeeld niet allemaal 50% minder rustmassa bezitten: waarom de huidige waarden? Het antwoord is simpel: in de energie-overdracht van het Higgsveld naar het betreffende deeltje bevindt zich een soort asymmetrische energiedrempel. Het vergroten van de massa rond het evenwichtspunt kost veel minder energie dan het verkleinen van de rustmassa. Dat spreekt natuurlijk ook voor zich want anders zou ieder deeltje uiteindelijk massaloos worden.

Deeltjes met rustmassa hebben uiteraard een aantal kenmerken en één van die kenmerken is dat deze deeltjes zich niet constant met de snelheid van het licht verplaatsen. Een foton is dan ook geen deeltje met rustmassa en wisselwerkingen tussen het Higgsveld en het foton vinden niet plaats.

Het andere deel van je vraag was: het foton blijkt toch massa te bezitten ondanks het feit dat jou het tegengestelde is geleerd (en je onderbouwt dit met een berekening).

Ons deeltje van daarnet had zoals gezegd niet alleen rustmassa maar ook massa ten gevolge van de beweging van dat deeltje. En denk je daar over na dan komt vanzelf de vraag naar boven wat nu eigenlijk het verschil is tussen beide massa’s.

In het antwoord op de eerste vraag stond al een aanwijzing: de massa-toename tengevolge van de beweging is niets anders dan een vergroting van de energie van de rustmassa.

Maar de energie voor deze massa-toename komt niet vrij uit het Higgsveld maar wordt gewoonlijk geleverd door de energie van elektromagnetische straling (fotonen als intermediaire deeltjes in de gedaante van golfvormige energiepakketjes).

Alleen al op grond van dit laatste wordt duidelijk dat fotonen geen massa kunnen bezitten want deze massa hadden wij onmiddellijk in de deeltjes-experimenten opgemerkt. Deeltjes met rustmassa onder invloed van elektromagnetische straling zouden veel meer in massa toenemen dan op grond van de energie van de betreffende fotonen beschikbaar is.

Melissa, wat jij dus eigenlijk hebt gedaan, is het omzetten van de electromagnetische energie van het foton in massa. Je hebt dus van het foton een soort "graviton" gemaakt...
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.500
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Massa van het licht

Melissa voert in als golflengte 500 nm!

De term nm (Newtonmeter) duidt op een moment ofwel een energiehoeveelheid.

Golflengtes worden in cm,mtrs,etc aangeduid;lengtematen dus! :roll:
Gebruikersavatar
Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 1.433
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 11:47

Re: Massa van het licht

oktagon, nm is de afkorting voor nanometer - een veelgebruikte lengtemaat als het op golflengten aankomt. Niets mee aan de hand dus.
Gebruikersavatar
Antoon
Artikelen: 0
Berichten: 1.750
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 22:09

Re: Massa van het licht

oftopic

Newtonmeter is ook de eenheid van moment (heeft niets met energie van doen)
maxplanck
Artikelen: 0
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:32

Re: Massa van het licht

Het valt me op dat Melissa niets meer post, en dat we die scan maar niet te zien krijgen. Ik denk niet dat dat in die cursus stond :roll: .
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Massa van het licht

Nog een off-topicje dan, maar niet onbelangrijk:

Nm is Newtonmeter, maar schrijf je met hoofdeltter N

nm is nanometer, de SI-eenheid van lengte met het voorvoegsel nano

10−9... nano..... n ........Miljardste......... 0,000 000 001
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Diadem
Artikelen: 0
Berichten: 78
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 15:48

Re: Massa van het licht

Relativistische massa is onzin.

Een foton heeft wel een impuls, maar geen massa. Ook geen relativistische massa. Het hele begrip relativistische massa is alleen ingevoerd om de uitleg van de relativiteitstheorie makkelijker te maken. Fysisch en wetenschappelijk heeft het geen enkele betekenis.

Een foton heeft geen massa. Wel een energie, wel een impuls, maar geen massa.
buzzy
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 09:43

Re: Massa van het licht

maar licht (fotonen) wordt wel afgebogen door een zwaartekrachtveld (kromming van de ruimte), en dat suggereerd dat het tóch een massa heeft. is het niet zo dat, omdat licht met de lichtsnelheid reist, massa en energie in elkaar omzetbaar zijn?
maxplanck
Artikelen: 0
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:32

Re: Massa van het licht

maar licht (fotonen) wordt wel afgebogen door een zwaartekrachtveld (kromming van de ruimte), en dat suggereerd dat het tóch een massa heeft. is het niet zo dat, omdat licht met de lichtsnelheid reist, massa en energie in elkaar omzetbaar zijn?


Dat is pure ART, die stelt dat een zwaartekrachtveld equivalent is met een versnelling. Het is juist het feit dat iets zonder massa wordt afgebogen door een zwaartekrachtveld, dat zo revolutionair was.
Rudeoffline
Artikelen: 0
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 dec 2005, 09:59

Re: Massa van het licht

maar licht (fotonen) wordt wel afgebogen door een zwaartekrachtveld (kromming van de ruimte), en dat suggereerd dat het tóch een massa heeft. is het niet zo dat, omdat licht met de lichtsnelheid reist, massa en energie in elkaar omzetbaar zijn?


Mja, da's geloof ik al vaker gezegd, maar dat misverstand is er omdat heel veel mensen niet bekend zijn met de differentiaalgeometrie van de ART.
Gebruikersavatar
Rude
Artikelen: 0
Berichten: 393
Lid geworden op: di 28 jun 2005, 18:49

Re: Massa van het licht

Diadem schreef:Relativistische massa is onzin.

Een foton heeft wel een impuls, maar geen massa. Ook geen relativistische massa. Het hele begrip relativistische massa is alleen ingevoerd om de uitleg van de relativiteitstheorie makkelijker te maken. Fysisch en wetenschappelijk heeft het geen enkele betekenis.
ben ik niet met je eens:)

heb ik volgens mij in deze discussie ook al eens eerder gezegd, en anders in een andere discussie... Relativistische wordt zelfs in sommige theorieën gebruikt, die experimenteel "proof of concept" hebben gekregen.

(foton en geen massa ben ik het wel mee eens)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.500
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Massa van het licht

Nog even de dus 500 nanometer die Melissa gebruikte als golflengte:

Die resulteert dan in een frequentie van 3*10^8m/sec/5*10^-7m ofwel 6*10^14 Hz!

Tot heden een volgens mij onbereikte frequentie in het 10^5 *Gigagebied!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Gebruikersavatar
Rude
Artikelen: 0
Berichten: 393
Lid geworden op: di 28 jun 2005, 18:49

Re: Massa van het licht

oktagon schreef:Nog even de dus 500 nanometer die Melissa gebruikte als golflengte:

Die resulteert dan in een frequentie van 3*10^8m/sec/5*10^-7m ofwel 6*10^14 Hz!  

Tot heden een volgens mij onbereikte frequentie in het 10^5 *Gigagebied!
huh? of ik snap je niet, of jij snapt hét niet... :roll:

10^14 à 10^15 Hz zijn hele normale frequenties voor licht hoor.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!