Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Re: Vloertegels badkamer plaatsen

Hopelijk heeft U de flex tegellijm voor binnen en buiten, waterdicht.
Ook voor de voegen waterdicht voegsel gebruiken.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

wnvl1

Foto van de tegellijm.
WhatsApp Image 2026-03-24 at 21
De tegelsnijmachine
Het resultaat. Schappelijk, maar ver van perfect.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

wvnl1,

goede lijm.
Waarschijnlijk nogal versleten zaagblad.
Ziet er deftig uit door een wetenschapper gelegd.

Laat U niet verleiden door een bleke voeg .... voorstel, neem donkergrijs (watervast) !
Normaal zit de tegel onder de "chambrang" "deurstijl" en niet ertegen ...... zoals bij U ....... denk ik.
(Deurstijlen moeten normaal netjes op maat afgezaagd worden .... precisiewerkje .... plat op de buik !)
wnvl1

Ik was best wel tevreden van het snijtoestel ondanks die 400W en een toestel van 1997. Het was voldoende voor deze tegels. Manueel gaat altijd mooier zijn, maar voor een amateur was dit een goede oplossing.

Dit is het voegsel.
voegsel1
En hier de gevoegde stenen.
voegsel2
voegsel3

Plinten moet ik nog doen. En dan op naar de volgende taak. Een lek in het dak en een stuk muur herbezetten omdat die nat is geworden.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@wnvl1,

Zit de tegel "onder" de deurstijl of "tegen" ? ... professioneel moet "eronder."
Voegen natgemaakt voor het voegen hoop ik ...... dat de voegmassa tot beneden de flex-mortel komt .... zo niet later mogelijk uitbrokkelen.
Vergeten te voegen tegen de "entre porte" onder de deur?
Goed voegsel merk / type gebruikt.
Plinten kan U lijmen met de flex tegel mortel, heel dun tweezijdig insmeren met de kam.
Plinten op lucifers zetten als tussenvoeg om later te voegen (beste oplossing) of te siliconen (slechtste oplossing)

Stel gerust meerdere vragen in verband met uw verdere renovatie.
wnvl1

Zit de tegel "onder" de deurstijl of "tegen" ? ... professioneel moet "eronder."

-> Zit eronder. Dat is wel OK.

Voegen natgemaakt voor het voegen hoop ik ...... dat de voegmassa tot beneden de flex-mortel komt .... zo niet later mogelijk uitbrokkelen.

-> Ik denk dat het voegen wel OK is. Dat is niet zo moeilijk.

Vergeten te voegen tegen de "entre porte" onder de deur?

-> Dat is gedaan, maar zie je niet zo goed op de foto.

Plinten kan U lijmen met de flex tegel mortel, heel dun tweezijdig insmeren met de kam.

-> Ik ga dat met lijm doen.

Plinten op lucifers zetten als tussenvoeg om later te voegen (beste oplossing) of te siliconen (slechtste oplossing)

-> Mijn vloer is hier en daar een beetje lager dan de originele vloer. De plinten zullen iets meer nodig hebben dan een lucifer. Ik ga de oude plinten recupereren en terug zetten. Heel mooi gaat dat niet zijn, maar ik moet denken aan het budget. Anders leg ik er geld aan toe.

Stel gerust meerdere vragen in verband met uw verdere renovatie.

-> Ik zal misschien een van de volgende weken een vervolgtopic maken over het dak. Maar dat is een kleiner projectje. Het gaat om een dakvenster dat lekt.
Regor

@wnvl1,

U schreef:
-> Ik denk dat het voegen wel OK is. Dat is niet zo moeilijk.
De vraag was als U de voegen eerst nat (besprenkeld ) heeft ........., U ontwijkt het antwoord.

-> Ik ga dat met lijm doen.
Hangt er van af wat de onderlaag is waar tegen ze moeten aan liggen ......waartegen moeten ze ? Plaaster ?
wnvl1

Ik had de vloer eerst goed gepoetst met water. Hij was zeker nat genoeg.
Die plinten komen op een cement/mortelachtige achtergrond. De tegellijm gaat wel houden.
wnvl1

Oude plinten zijn terug gezet. Ze zouden meegeschilderd moeten worden, maar dat is niet mijn taak.
plint
wnvl1

Volgende opdracht is een muur van een slaapkamertje naast de badkamer herstellen waar vochtschade is. De muur is bezet met bruin bezetsel van vroeger. Ik heb het bezetsle dat beschadigd was weggehaald en een eerste laag gips aangebracht. Nu is de kunst een tweede laag aanbrengen en alles mooi recht krijgen en de overgang met het oud bezetsel zo mooi mogelijk te maken.
muur
Regor

Is het muur - vochtprobleem opgelost ... want een nieuwe laag opzetten is anders zinloos.
Ik zie het probleem dat U heeft zo voor mij.

Oplossing:
Koop een pot van 5kg merk : "Beissier", soort "Aquaplast universal mix"

Is een zeer goede speciale plamuur die U in behoorlijke diktes tot extreem dun kan aanbrengen.
Krimpt niet bij het drogen.
Kan U met een plamuurmes met een heel kleine overmaat aanbrengen, met een lange regel vlaktrekken.
Na drogen kan U het met schuurpapier (van korrel 60 naar 120 of hoger ) opschuren.
Het product verwerkt zeer "aangenaam".
Lees de gebruiksaanwijzing vooraf.
wnvl1

Ik weet niet exact waar de waterschade vandaan komt. De tegels en de voegen op de muur naast en boven de douche lijken perfect in orde. Ik vermoed dat de bewoners op een bepaald moment de afvoer van de douche hebben losgemaakt en dat daardoor onder de douche water is doorgelopen naar de andere kamer.
Ik heb nu een zak gips gekocht van 25kg van Knauf waarmee ik de eerste laag heb gezet. Dat is wat je op de foto ziet. Ik ga binnenkort een tweede laag zetten. Als het resultaat niet mooi wordt, zal ik die Beissier oplossing proberen. Het is natuurlijk wel een prijzigere oplossing.
HansH

Was de muur droog? m.a.w: zag je alleen de gevolgen vsan het vochtprobleem of zie je het vochtprobleem zelf nog?
Regor

Ik neem aan dat U plaaster bedoelt in plaats van gips, zijn twee verschillende dingen hoor.
Gips is sneldrogend en niet geschikt om muren te "plaasteren "
Maar kripmen zullen de lagen toch doen .... plameren ,oodzakelijk, zeker bij de overgangen.
Besssier bestaat in verschillende verpakkingen.

https://verfverkoop.be/shop/plamuren-en ... -exterior/
Exterior kan natuurlijk ook voor binnen.

https://www.google.be/search?q=Beissier ... 41&bih=907

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

wnvl1

Het was nog vochtig, maar nu ook niet heel nat. Ik weet ook niet hoe lang geleden het probleem is ontstaan. Dus moeilijk in te schatten.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!