Mijn ouders betalen ook voor mijn studie, maar iedereen die ik ken uit Nederland heeft een bijbaantje en bijna iedereen moet zijn studie voor een groot gedeelte zelf betalen. Mijn klasgenoten in België keken ook raar op toen ik zei dat ik een bijbaantje had en dat dat heel normaal is in Nederland.
Ja, hier is dat veel minder normaal. Vaak hebben studenten hier wel een vakantiejob. Dat is meestal niet om hun studies te betalen, maar eerder om extra zakgeld te hebben of een vakantiereis mee te betalen. Ik ken maar héél weinig mensen die een job tijdens het jaar hebben.
Wat ik dan wel weer erg raar vind is dat ouders een bijdrage gaan vragen van hun kinderen als ze na hun 18e nog thuis wonen, voor eten en onderdak enzo...
Heb je het hier over België of Nederland? Al mijn vrienden wonen nog bij hun ouders en moeten daar niets voor betalen, ook is het zo dat de ouders hun studies betalen. Vaak krijgen ze wat zakgeld van hun ouders. Het is wel logisch dat je zelf je eigen grote extra uitgaven betaalt. (Zo heb ik de kans gekregen om naar Canada te gaan, maar ik heb wel voor die reis gewerkt.) Als je werkt en nog bij je ouders woont, is dat natuurlijk anders, dan vind ik wel dat je een deel van je loon moet afstaan aan je ouders.
En is het trouwens ook niet zo in België dat de ouders volgens de wet verplicht zijn om voor onderdak en onderwijs te betalen voor hun kinderen? Zoiets heb ik een keer gelezen.
Ja, dat is zo. Ouders zijn verplicht om onderwijs en onderdak te betalen zolang de kinderen studeren (en niet bissen) en de ouders de financiële middelen hebben (maar dan kan je een studiebeurs aanvragen). Als je ouders bijvoorbeeld niet akkoord zijn met je studierichting, kunnen ze er niet mee dreigen dat ze je studie niet zullen betalen.
link
En om een bijbaantje te vinden in belgië als student is niet zo heel makkelijk hoor (zeker niet als je 32 uur les hebt in de week, dan heb je daar echt geen zin meer in hoor). Ik zou echt niet weten wanneer ik een bijbaantje zou kunnen doen, ik kom nu al heel vaak tijd te kort.
Ik heb ook géén idee wanneer ik zou werken. In het eerste semester had ik slechts 1 vrije namiddag en dan moest ik meestal nog practica, werkcolleges en dergelijke voorbereiden. Ik heb ook niet zoveel tijd meer over.