Puzzel Puzzels
Phys
Artikelen: 0

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Vind je dat dan logisch dat iemand gemiddeld 7 jaar doet over een studie die eigenlijk in 5 jaar zou gedaan moeten worden?
Het is maar hoe je het bekijkt. Hoezo zou dat moeten? De een doet liever nog wat zaken naast zijn studie en doet er zo een of twee jaartjes langer over. De ander wil liever in een keer afstuderen en doet er gewoon 5 jaar over.

Bovendien duurde deze studie lange tijd 6 jaar, maar met de nieuwe regels is daar een jaar vanaf gehaald. Dus je moet dezelfde stof in 5/6 van de tijd geleerd krijgen. Ook niet echt bevorderlijk.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

gast004

Nja, inderdaad, dat MOET niet, maar ik hoor hier voortdurend dat je veel minder kansen hebt op de arbeidsmarkt, als je er langer over doet dan het modeltraject, omdat werkgevers meer geneigd zijn om iemand te nemen die een studie van 5 jaar ook in 5 jaar heeft gedaan, dan iemand die dit in 7 jaar deed. Dan ben ik toch liever in 5 jaar afgestudeerd. Het is maar waar je de prioriteit legt natuurlijk. Ik denk dat als het modeltraject van een bepaalde studie 5 jaar is, dat de meerderheid dit toch zou moeten kunnen halen, mja, mijn persoonlijke mening hé :) .

Mijn ouders zouden er bovendien niet mee kunnen lachen als ze 2 jaar extra moeten betalen (tenzij ik een nieuwe studie aanvat). Als je je studie zelf betaalt, doe je zelf wat je wil met je geld en als je dat geld wilt besteden aan dat extra jaar, dan is dat jouw eigen keuze. Ik heb eens gehoord dat als je in Nederland 18 bent en je op kamers gaat, al veel onafhankelijker bent, je ook veel losser en vrijer ten opzichte van je ouders staat. Mijn ouders "zitten er echt wel achter" dat ik genoeg studeer en er door raak in 1 jaar. Als dat niet lukt omdat ik teveel nevenactiviteiten heb, dan zullen ze wel zorgen dat ik die afschaf :?: .
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ger

De meeste werkgevers kijken ten eerste welke opleiding je hebt uitgevoerd, daarna pas naar de tijd die je daarover gedaan hebt. Als uit je CV blijkt dat je veel gewerkt hebt of veel nevenactiviteiten hebt gehad, dan is daar begrip voor is mijn ervaring. Vaak wordt het zelfs gewaardeerd dat je meer doet dan puur noodzakelijk.

Dit betekent natuurlijk niet dat het goed is om te lang over je studie te doen. Een jaartje uitloop OK, maar bedenk dat je de maatschappij veel geld kost. De maatschappij draagt ongeveer € 5000,- bij per student per collegejaar meen ik ergens gelezen te hebben. Bovendien, als het te lang duurt krijg je toch het stempel van de eeuwige student, ook al heb je veel nevenactiviteiten.

Dit gaat over NL trouwens, België ligt heel anders meen ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
gast004

Een jaartje uitloop OK, maar bedenk dat je de maatschappij veel geld kost. De maatschappij draagt ongeveer € 5000,- bij per student per collegejaar meen ik ergens gelezen te hebben.

Is dat met een beurs? Hoeveel betaal je zelf dan? Hoe zit dat juist, heb je daar nog iets meer informatie over?
Wouter_Masselink

Het college geld wat een student moet betalen, ligt vele malen lager dan de werkelijke kosten. Zo betaal je ongeveer per studie jaar 1500 euro collegegeld. Hier komen andere zaken zoals boeken e.d. nog bij.
"Meep meep meep." Beaker
Ger

Wat ik weet van mijn laatste jaar is dat ik € 1496,XX + € 15,XX (administratiegeld) aan collegegeld heb betaald. Ik kreeg toen geen studiefinanciering meer. Studiefinanciering krijg je gedurende 4 jaar (nominale tijd voor mijn studie), wat een gift wordt als je binnen 9(?) jaar je studie afmaakt. Zoniet, dan is het een lening en moet je het dus terugbetalen. Na die 4 jaar kun je ook nog lenen, mits je nog studeert.

Hoeveel studiefinanciering je krijgt is afhankelijk van het inkomen van je ouders, het aantal studerende broers/zussen, en of je uit- of thuiswonend bent. Ik meen dat de standaard voor uitwonenden nu rond de € 240,- en voor thuiswonenden ronde de € 70,- ligt (per maand). Daarnaast is er nog de zogenaamde "OV-lening". Studenten krijgen een pas waarmee ze gratis van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken voor de week of weekend-periode. Dit moeten ze kiezen. Als ze kiezen voor een weekpas, krijgen ze 40% korting in het weekend of andersom. De kosten hiervan worden door de staat voorgeschoten en krijg je net als bij de studiefinanciering cadeau als je op tijd afstudeert, alleen is de OV-lening niet afhankelijk van het aantal studiejaren. Mij OV-lening en studiefinanciering lagen rond hetzelfde bedrag toen ik was afgestudeerd. Ik geloof dat dit samen uiteindelijk zo'n € 13.000,- was. (heel grof geschat, kan zomaar een paar duizend euri afwijken). Dit heeft de maatschappij dus in ieder geval bijgedragen.

Dit is hetgeen waar ik direct zicht op heb. Maar de stort voor elke student nog een bedrag bij op de rekening van de onderwijsinstelling, en dat is ook weer afhanekelijk van of die uiteindelijk afstudeert of niet. Om welke bedragen dit gaat, kan ik je geen antwoord geven.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
gast004

Ik wist dat studeren veel geld kost, maar zó veel :) , waaraan besteedt men dan al dat geld?

Wikipedia: studietoelage

Wikipedia: studiefinanciering

onderwijs vlaanderen: studietoelagen

Bij ons liggen de studiegelden heel wat lager dan in Nederland. Ik ben beursstudent en ik moest slechts 80 euro betalen. Bijna-beursstudenten betalen 320 euro, niet-beursstudenten 520 euro. Dat is toch een heel stuk minder dan in Nederland.
Cycloon

Idd, in België is studeren spotgoedkoop als je het vergelijkt met andere landen. Dat heeft z'n voordelen (mensen die het geld niet hebben maar wel het verstand kunnen studeren), maar het heeft even goed zijn nadelen: Richtingen zitten vol met mensen die het niet aankunnen of gewoon de moeite niet doen om te werken.
Phys

80 euro?? En wij 1500?

En dan nog betalen de ouders alles?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
arual

Dat verschil is inderdaad heel groot. Ik kom uit Nederland, maar studeer in België. Mijn ouders betalen ook voor mijn studie, maar iedereen die ik ken uit Nederland heeft een bijbaantje en bijna iedereen moet zijn studie voor een groot gedeelte zelf betalen. Mijn klasgenoten in België keken ook raar op toen ik zei dat ik een bijbaantje had en dat dat heel normaal is in Nederland. Maar ja...de prijzen voor studeren in Nederland en op kamers gaan liggen ook wel erg hoog, dus ik begrijp het wel dat ouders een bijdrage vragen van hun kinderen. Of hoor ik dan tot de categorie ''Gierige Hollanders'' :wink: :) . Wat ik dan wel weer erg raar vind is dat ouders een bijdrage gaan vragen van hun kinderen als ze na hun 18e nog thuis wonen, voor eten en onderdak enzo... En is het trouwens ook niet zo in België dat de ouders volgens de wet verplicht zijn om voor onderdak en onderwijs te betalen voor hun kinderen? Zoiets heb ik een keer gelezen. Maar goed. Ik ben nu 19 jaar en als alles goed gaat ben ik op mijn 23e klaar met mijn studie. Ik heb er dan 1 jaartje langer over gedaan. Ik denk dat dat wel een 'normale' leeftijd is. Naar mijn idee is niemand te oud om nog te gaan studeren.
Cycloon

Ik vind bijdragen in de kosten als je vast werk hebt veel logischer dan studeren en werken samen hoor! En om een bijbaantje te vinden in belgië als student is niet zo heel makkelijk hoor (zeker niet als je 32 uur les hebt in de week, dan heb je daar echt geen zin meer in hoor). Ik zou echt niet weten wanneer ik een bijbaantje zou kunnen doen, ik kom nu al heel vaak tijd te kort.
gast004

Mijn ouders betalen ook voor mijn studie, maar iedereen die ik ken uit Nederland heeft een bijbaantje en bijna iedereen moet zijn studie voor een groot gedeelte zelf betalen. Mijn klasgenoten in België keken ook raar op toen ik zei dat ik een bijbaantje had en dat dat heel normaal is in Nederland.
Ja, hier is dat veel minder normaal. Vaak hebben studenten hier wel een vakantiejob. Dat is meestal niet om hun studies te betalen, maar eerder om extra zakgeld te hebben of een vakantiereis mee te betalen. Ik ken maar héél weinig mensen die een job tijdens het jaar hebben.
Wat ik dan wel weer erg raar vind is dat ouders een bijdrage gaan vragen van hun kinderen als ze na hun 18e nog thuis wonen, voor eten en onderdak enzo...
Heb je het hier over België of Nederland? Al mijn vrienden wonen nog bij hun ouders en moeten daar niets voor betalen, ook is het zo dat de ouders hun studies betalen. Vaak krijgen ze wat zakgeld van hun ouders. Het is wel logisch dat je zelf je eigen grote extra uitgaven betaalt. (Zo heb ik de kans gekregen om naar Canada te gaan, maar ik heb wel voor die reis gewerkt.) Als je werkt en nog bij je ouders woont, is dat natuurlijk anders, dan vind ik wel dat je een deel van je loon moet afstaan aan je ouders.
En is het trouwens ook niet zo in België dat de ouders volgens de wet verplicht zijn om voor onderdak en onderwijs te betalen voor hun kinderen? Zoiets heb ik een keer gelezen.
Ja, dat is zo. Ouders zijn verplicht om onderwijs en onderdak te betalen zolang de kinderen studeren (en niet bissen) en de ouders de financiële middelen hebben (maar dan kan je een studiebeurs aanvragen). Als je ouders bijvoorbeeld niet akkoord zijn met je studierichting, kunnen ze er niet mee dreigen dat ze je studie niet zullen betalen.

link
En om een bijbaantje te vinden in belgië als student is niet zo heel makkelijk hoor (zeker niet als je 32 uur les hebt in de week, dan heb je daar echt geen zin meer in hoor). Ik zou echt niet weten wanneer ik een bijbaantje zou kunnen doen, ik kom nu al heel vaak tijd te kort.
Ik heb ook géén idee wanneer ik zou werken. In het eerste semester had ik slechts 1 vrije namiddag en dan moest ik meestal nog practica, werkcolleges en dergelijke voorbereiden. Ik heb ook niet zoveel tijd meer over.
Phys

Ik lees rare dingen hier.

Hoezo zijn ouders verplicht voor hun studerende kinderen onderwijs en onderdak te betalen? Vanaf 18 ben je meerderjarig en MOETEN je ouders niets meer.

Als je ouders niets betalen, kun je dat aangeven bij IB-groep (in Nederland dus) en als je ouders zeggen niets te betalen, krijg je een hogere vergoeding. Uiteraard komt het in de praktijk nauwelijks voor dat ouders helemaal niet betalen.

Verder zegt iemand dat omdat studeren in België stukken goedkoper is dan Nederland, het logisch is dat de Nederlandse ouders een bijdrage vragen van het kind.

Het lijkt me logischer om als volgt te redeneren: studeren in Nederland is erg duur, dus betalen de ouders mee. In België erg goedkoop, dus kan de student dit makkelijk zelf opbrengen.

Verder vind ik het ook helemaal niet zo raar als ouders geld vragen voor kost en inwoning aan hun thuiswonende kind. Thuiswonen is gewoon stukken goedkoper dan op kamers; je eet mee, geen elektriciteit/gas enz.

Bovendien is de uitwonende beurs hier €248,- en de thuiswonende beurs rond de €80,-

Dus de overheid gaat er geheel onterecht vanuit dat een kamer €168,- kost.

Helaas is mijn kamer €300,- en dat is allesbehalve een uitzondering in Utrecht. Dus ik moet zelf nog €50,- betalen aan mijn kamer, terwijl een thuiswonende nog 70€ óverhoudt --> scheelt dus €120,-

Dan vind ik het niet raar als een kind zijn ouder betaalt om thuis te wonen, nee.

Het probleem met veel beta-studies is inderdaad dat je nauwelijks tijd overhebt om te werken. Als ik 36 uur college heb, heb ik daar geen puf meer voor. Veel vrienden van me hebben niet meer dan 10 uur college, dan lukt dat wel natuurlijk.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
arual

Met die bijdrage bedoel ik de mensen ik Nederland.

En ik had in het begin van mijn eerste semester een bijbaantje op zaterdag, maar daar ben ik al snel mee gestopt, omdat ik die tijd echt aan mijn studie moest besteden.

In Nederland hebben de studenten ook véél minder lessen als je het mij vraagt. Een vriendin van mij heeft maar twee hoorcolleges in de week :) (en ik Nederland duren die ieder maar 45 minuten). Daarnaast heeft ze wel wat meer werkcolleges, maar ze komt lang niet aan de uren die ik maak tijdens een week. Aan de andere kant is het wel zo dat we in België maar 24 'echte' lesweken hebben, waarin de stof wordt behandeld. Dit is in Nederland wel veel meer. Alle stof is dus wat meer verspreidt. Je houdt per week dus meer tijd over.

En als studeren in Nederland duurder is dan in België is het toch ook logisch dat de Nederlandse ouders het eerder niet meer voor hun kind kunnen betalen dan de Belgische ouders en dus een bijdrage vragen :?: .

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

gast004

Het is helemaal niet zo dat je ouders 'plots' niets meer moeten als je 18 bent. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar zolang je opleiding niet voltooid is, loopt de onderhoudsplicht hier door.

burgerlijk wetboek art. 203 paragraaf 1

Ik vind dat je ouders, zolang je bezig bent met je studies (een opleiding), niet kunnen verlangen dat je hen betaalt om thuis te wonen. Dat je zelf (een deel van) je studies moet betalen, daar kan ik nu nog inkomen. Als het voor de ouders echter financieel mogelijk is om die studies te betalen, dan zie ik niet in waarom de student dat zou moeten doen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!