Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anne B.
Artikelen: 0

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Volgens mij is de gulden snede geen formule maar "alleen" een verhouding
Het is inderdaad een verhouding maar er zit een hele wiskundige redenering achter, met de wetenschapsweek heb ik hierover een lezing gevolgd op de universiteit en je staat ervan versteld hoe dat allemaal precies wiskundig in elkaar zit. Het fijne weet ik er niet meer van, was nogal ingewikkeld, maar het heeft een indruk op me nagelaten!

Persoonlijk vind ik de stelling van de l'hôpital een hele handige tijdens limietberekeningen.
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Stephaan

Een stelling die telkens ik er aan denk indruk op me maakt, staat op de allereerste blz van een cursus hogere algebra :

De nul die men bij a moet tellen om a als resultaat te bekomen is gelijk aan de nul die men bij b moet tellen om b als resultaat te bekomen.

Ik ben vergeten hoe dat bewezen wordt maar voor mij toont dat aan hoe pijnlijk nauwkeurig en voorzichtig wiskundigen wel zijn als ze de basis leggen van berekeningen waar uiteindelijk zelfs Einstein nauwelijks het einde van zag.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Math

Volgens mij is de gulden snede geen formule maar "alleen" een verhouding
Het is inderdaad een verhouding maar er zit een hele wiskundige redenering achter, met de wetenschapsweek heb ik hierover een lezing gevolgd op de universiteit en je staat ervan versteld hoe dat allemaal precies wiskundig in elkaar zit. Het fijne weet ik er niet meer van, was nogal ingewikkeld, maar het heeft een indruk op me nagelaten!

Persoonlijk vind ik de stelling van de l'hôpital een hele handige tijdens limietberekeningen.
Je doelt op de meetkundige afleiding waarbij de verhouding ( ;) ) gehaald wordt uit de vergelijking: :shock: 2- :?: - 1 = 0

Ofwel: :oops: = 1/2 :oops: 5 - 1/2
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
Math

Stephaan schreef:Een stelling die telkens ik er aan denk indruk op me maakt,  staat op de allereerste blz van een cursus hogere algebra :

De nul die men bij a moet tellen om a als resultaat te bekomen is gelijk aan de nul die men bij b moet tellen om b als resultaat  te bekomen.

Ik ben vergeten hoe dat bewezen wordt maar voor mij toont dat aan hoe pijnlijk nauwkeurig en voorzichtig wiskundigen wel zijn als ze de basis leggen van berekeningen waar uiteindelijk zelfs Einstein nauwelijks het einde van zag.
Je doelt op de verzamelingenleer, waarbij met het neutrale element n beschouwt als hetgeen jij omschrijft.

Precies gedefinieerd: ;) n waarvoor geldt dat :oops: a: a + n = a met n :shock: :oops: .
Sjoerdiosie

Ikkuh schreef:'k vind pi wel een mooi/vreemd getal ;) ('k verveelde me en nu weet ik pi op 22 cijfers 8er de komma :shock: )

En de stelling van Phytagoras is ook mooi  8)
ik verveelde me erger: ik heb een papiertje gevonden waar Pi stond tot op 40 cijfers achter de komma. had ik het maar nooit gevonden :oops: :oops:
Anne B.

Ik wil nu niet opscheppen he, maar ik ken pi tot 50 cijfers na de komma... :shock:
Bart

ik verveelde me erger: ik heb een papiertje gevonden waar Pi stond tot op 40 cijfers achter de komma. had ik het maar nooit gevonden :shock:     ;)

Voor als je je nog eens verveeld: http://3.141592653589793238462643383279502...0974944592.com/
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Revelation

@Bart: kijk eens naar de laatste post op pagina 3 :shock:

Ik krijg een deja-vu ;)
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
Sjoerdiosie

Ik wil nu niet opscheppen he, maar ik ken pi tot 50 cijfers na de komma... ;)
wie biedt er meer

eenmaal...

andermaal...

en de twee trofeeen gaan naar fysicusje in spe!

hier is de "Ik-heb-geen-enkel-leven-dus-ging-ik-maar-pi-tot-50-cijfers-achter-de-komma-leren Award"

verder krijg je ook nog de

"Wie-is-de-grootste-patser-?-C'est-moi! Trofee"

:?: :shock: ;)
Anne B.

En ik ben er trots op! :shock:

Nee, ik verveelde me met mijn gebuur in de klas dus van het een kwam het ander... :wink:
The Black Mathematician

Stephaan schreef:Een stelling die telkens ik er aan denk indruk op me maakt,  staat op de allereerste blz van een cursus hogere algebra :

De nul die men bij a moet tellen om a als resultaat te bekomen is gelijk aan de nul die men bij b moet tellen om b als resultaat  te bekomen.

Dit volgt heel eenvoudig uit de schrapwetten:

Stel dat zowel b als c een 'nul' zijn, dus

a+b=a

a+c=a

Dan a+b=a+c.

Pas nu de schrapwet toe en je krijgt b=c.
Math

The Black Mathematician schreef:

Dit volgt heel eenvoudig uit de schrapwetten:

Stel dat zowel b als c een 'nul' zijn, dus

a+b=a

a+c=a

Dan a+b=a+c.

Pas nu de schrapwet toe en je krijgt b=c.
Dus:

Afbeelding
zaghtak

Ik wil nu niet opscheppen he, maar ik ken pi tot 50 cijfers na de komma... :shock:
Kan je het 35 ste cijfer geven, zonder eerst de vorige 34 te overlopen, of laatste 15 ??

Ik ken een aaneenschakeling van 1000000000000 cijfers na de komma van Pi.

Namelijk een willekeurige combinatie.

Ik weet alleen niet op welke plaats de reeks begint.

3.14...1323456798456321015234657890548124567890135763419537647589764352157946130

1616...
Rogier

zaghtak schreef:Ik ken een aaneenschakeling van 1000000000000 cijfers na de komma van Pi.

Namelijk een willekeurige combinatie.

Ik weet alleen niet op welke plaats de reeks begint.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar voor zover ik weet is het nog niet bewezen dat :shock: normaal is toch? (zie ook)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Anne B.

Kan je het 35 ste cijfer geven, zonder eerst de vorige 34 te overlopen, of laatste 15 ??
Nee, dat kan ik niet maar ik ken de eerste 50 cijfers na de komma in volgorde... Dus als je het me laat opschrijven kan ik je wel bv het 35e geven...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!