Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Windsurfer
Artikelen: 0
Berichten: 1.293
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 19:19

Re: PDD NOS

Sjorssnors schreef:
Windsurfer schreef:
Flasing Moments schreef:is er hier ook iemand bekend met  pdd-nos "Active But Odd" Oftewel:

Wel actief in het zoeken en ontvangen van contact, maar op een vreemde manier.


kun je verduidelijken wat je bedoelt? ik begrijp je niet zo goed.


Waarschijnlijk doelt Flasing Moments op het 'ultra-bewuste bewustzijn'. Het percipiëren gaat op een te geforceerde manier (niet ongedwongen), wat pervasief het denken beïnvloed. De alertheid is daar ook onderhevig aan, wat wel een andere (vreemde) perceptie tot gevolg heeft, maar niet de mate van alertheid weerspiegelt.


:roll: laat maar, ik ga dit niet begrijpen.

ads

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Gebruikersavatar
Sjorssnors
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: do 01 sep 2005, 12:13

Re: PDD NOS

  :roll:  laat maar, ik ga dit niet begrijpen.


Ik zal het je niet opdringen. :P
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Louise
Artikelen: 0
Berichten: 547
Lid geworden op: di 04 okt 2005, 22:58

Re: PDD NOS

Flasing Moments schreef:  

is er hier ook iemand bekend met pdd-nos "Active But Odd" Oftewel:  

Wel actief in het zoeken en ontvangen van contact, maar op een vreemde manier.


Als je kijkt naar autismespectrumstoornissen, dan kun je sociale problemen onder verdelen in aloof, passive en active but odd.

Bij active but odd ben je dus meer naar buiten gericht, actief maar vreemd. Vaak zijn deze mensen druk omdat ze ontzettend allert zijn op de buitenwereld.

Communnicatie is "werktuigelijk". Diagnose wordt wel eens verward met adhd.
brosje joyce
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 07:52

Re: PDD NOS

heej Remco ick las dat je PDD-nos heb zown groot verhaal kom je oowk niet omheen maar ick wil ff dit kwijt ick heb een broertje met PDD-nos hij is nog pas 8 en heeft het IQ van 172 dat is hoog voor zijn leeftijd maar hij is maar in 1 ding goed en dat is rekenen voorderest wil hij het eiglijk allemaal niet weten...verder is het oowk heel moeilijk om zown broertje te hebben ick en me moeder hebben oowk wel eens ruzie samen eiglijk een beetje door me broertje soms zitten me moeder en ick er helemaal doorheen en trekken we het niet met hem hij daagt ons heel erg uit en kreeg altijd zn zin we trapte er altijd in maar nu niet meer we weten nu wie hij egt is... waarom in mijn naam staat brosje ??? dat ben ick dus als je een broer of zus bent van iemand die dat geeft ben je een brosje vaandaar voor me naar brosje joyce staat:)...

ick wil oowk graag in contact komen met mensen diej oowk dat zown broert(je) of zus(je) hebben of het zelf hebben

xxjoyce uit haarlem
Emtie
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 mei 2006, 16:47

Re: PDD NOS

heey iedereen !

(ook) ik heb veel ervaring met pddnos (en adhd en odd en asperger).. mijn broertje van 16 heeft sowiezo pddnos met adhd en odd en misschien ook asperger, gisteren was de uitslag van zijn test.. door psychiaters gedaan, best heftig om te horen !!

Ik moet eerst even zeggen dat ik het knap vind van al die mensen die hier zelf pddnos hebben en dat hier neerzetten en er zo open over zijn.. daardoor kunnen mensen die er echt niets van af weten, ook eens horen hoe het nou zit.. vooral veel respect voor remco :roll:

Bij ons thuis is alles aangepast aan mijn broertje: alle deuren zitten op slot, omdat hij anders steelt. Er wordt strak om 6 uur gegeten en om half 1, omdat hij anders uit zijn doen is. Echt alles draait om hem, wat soms erg moeilijk is.. maar gelukkig heb ik super lieve ouders, die begrijpen dat het voor mij ook niet bepaald makkelijk is.. Voor mijn ouders ook niet trouwens..

Mijn broertje liegt de hele dag door, dus je weet nooit wat waar is of wat hij liegt, erg jammer..

Hij heeft geen toekomst zegt iedereen, omdat niemand weet hoe ze hem moeten behandelen, hij kan niet met geld omgaan, hij weet niet hoe hij met mensen om moet gaan, hij bedriegt, hij besteelt mensen, hij is seksistich, hij gebruikt geweld, etc..

Nouja, ik hoor vanzelf de reacties en owjah joyce uit haarlem: hoe oud ben je ??

xx emm
Remcorink
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: do 04 mei 2006, 16:15

Re: PDD NOS

Hallo Mensen hier ben ik weer Onze oude typer Remco rink :roll:

Het is inmiddels al 2 jaar geleden dat ik hier voor het laast heb gepost

tussen veel spelling fouten en al die andere dom reacties van mij kunnen jullie het toch nog lezen erg bedankt

nu ik 23 jaar ben, ben al wel een beetje veranderd ik ben niet zo koppig als toen in die tijd en ik heb veel waardering voor mijn zussen en broer

het gaat gewoon super goet met me, mijn moeder is gescheiden en dat kwam bij mij als een goede voordeel omdat het nu een stukker minder hacties en druk is bij ons thuis ook is de spanning uit de lucht ik kan nu stukke beter adem halen :P

en tijdje geleden was ik gespannen van me zelf ik was zo onzeker als wat en dat kwam omdat ik geen positiefe eigendunk heb. ik kon amper naar me zelf kijken en was geopsedeerd om in de spiegel te kijken of mijn haar ook goed zat maar buitendat vondt ik me erg lelijk puur door die onzekerheid. maar nu heb ik er een streep onder gezet en ik probeer weer de oude sociale leven weer langzaam op te pakken zo dat ik niet alleen wordt en onzeker. nu heb ik geen hekel aan me zelf en ik vindt me hellemaal niet meer lelijk gulukkig maar

ik heb anderhalf jaar geleden medicatie ingenomen Remeron en Xanax omdat ik erg overspannen was, ik durfde nergens naar toe ik was telkens bang om ziek te worden. maar dankzij dat ik erge slaap problemen heb gehat en niet meer kon slapen was ik het zat. ik heb me voorgesteld om een afspraak te maken met de dokter en zo heb ik medicatie gekregen de eerste keer was remeron 12mg hehe eindelijk kon ik rustig slapen. maar toen een paar weken later begon de slaap problemen weer op te spelen dus ik ben weer naar de dokter gegaan om nog een sterkere dossis te krijgen dus iets zwaarder. maar toen na een tijdje ging het weer niet, weer die vervelende slaap angsten toen ben ik weer naar de dokter geweest en hij had me remeron 45mg gegeven en Xanax, want Xanax hielpte voor het slapen gaan. maar na een tijdje begon het te echt te helpen. ik had geen angsten en vobien meer en ik kon rustig slapen ook kreeg ik steeds minder slapelose nachten gellukkig maar vorige jaar ben ik voor het eerst in 10 jaar tijd weg geweest ver van huis. en ben mee gegaan naar slovenie, en daar ben ik met het vliegtuig heen gegaan dus dat was een grote overwinning op me zelf. nu anderhalf jaar later heb ik me zelf overnomen om uit het huis te gaan, dus ik wil zelfstandig wonnen. ben nu gestopt met het slikken van Xanax omdat het geen effect meer had het was alleen een tablet voor het slapen gaan, wel slik ik remeron uit voorzorg ik wil niet het risico lopen op verdergaande angsten

ik ben luchtiger geworden

ik heb geen angsten meer

ik probeer weer wat van mij leven te maken, want ik had toen die tijd 10 jaar lang in de **** gezeten alleen maar depresief en angstig

ben minder druk geworden
Zuiderpark
Artikelen: 0
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 mar 2006, 20:40

Re: PDD NOS

een broertje met PDD-nos hij is nog pas 8 en heeft het IQ van 172 dat is hoog voor zijn leeftijd


ik vraag me dan toch af welke testbatterij er gebruikt is om dit bij hem te meten
papiertje
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 mei 2006, 01:31

Re: PDD NOS

Hallo allemaal,

Ik heb ook PDDNOS. Ik weet dat nu sinds 2 jaar.
mijn broertje van 16 heeft sowiezo pddnos met adhd en odd en misschien ook asperger
Dat kan dus niet. PDDNOS wordt alleen gediagnostiseerd als er te weing kenmerken worden gevonden voor (klassiek) autime/kernautisme of asperger. Je kan dus niet asperger én pddnos hebben, omdat pddnos asperger/kernautisme uitsluit. Het is dus een groepje waar van alles en nog wat onder kan vallen, wanneer er kenmerken van het ASS (Autisme spectrum stoornis) worden geconstateerd. Ik vind het wel jammer, juist als autist, om de diagnose PDDNOS te hebben gekregen. Niet vanwege mijn autisme op zich; daar kan ik mee leven en ik kan het best accepteren. Maar ik heb juist een erge behoefte aan duidelijkheid. (Kern/Klassiek-)Autisme is duidelijk en Asperger ook, maar PDDNOS niet... Het is zoals ik al eerder aangaf een groepje waar alles bij kan horen, waardoor het ook moeilijk te omschrijven is.

In België geven ze trouwens de diagnose PDDNOS niet, dat lijkt me wel handig. Daar geven ze of autisme of asperger.

Vraagje aan de familieleden/partners van iemand met een ASS: hoe ga je ermee om? En waar heb je het moeilijk mee? Ik realiseer me soms ook wel dat ik het erg moeilijk maak voor de mensen om me heen. Niet zozeer alleen mijn gedrag tegen hen, maar ook mijn eigen handelen waar ze soms gek van worden. Zoals mijn tics en dat ik een ontzettende controlefreak ben.

Groetjes.
papiertje
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 mei 2006, 01:31

Re: PDD NOS

ik vraag me dan toch af welke testbatterij er gebruikt is om dit bij hem te meten


Waarschijnlijk was ze een beetje te gul met de 1-tjes. :wink:
Gebruikersavatar
Windsurfer
Artikelen: 0
Berichten: 1.293
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 19:19

Re: PDD NOS

papiertje schreef:Hallo allemaal,

Ik heb ook PDDNOS. Ik weet dat nu sinds 2 jaar.  
mijn broertje van 16 heeft sowiezo pddnos met adhd en odd en misschien ook asperger
Dat kan dus niet. PDDNOS wordt alleen gediagnostiseerd als er te weing kenmerken worden gevonden voor (klassiek) autime/kernautisme of asperger. Je kan dus niet asperger én pddnos hebben, omdat pddnos asperger/kernautisme uitsluit. Het is dus een groepje waar van alles en nog wat onder kan vallen, wanneer er kenmerken van het ASS (Autisme spectrum stoornis) worden geconstateerd. Ik vind het wel jammer, juist als autist, om de diagnose PDDNOS te hebben gekregen. Niet vanwege mijn autisme op zich; daar kan ik mee leven en ik kan het best accepteren. Maar ik heb juist een erge behoefte aan duidelijkheid. (Kern/Klassiek-)Autisme is duidelijk en Asperger ook, maar PDDNOS niet... Het is zoals ik al eerder aangaf een groepje waar alles bij kan horen, waardoor het ook moeilijk te omschrijven is.

In België geven ze trouwens de diagnose PDDNOS niet, dat lijkt me wel handig. Daar geven ze of autisme of asperger.

Vraagje aan de familieleden/partners van iemand met een ASS: hoe ga je ermee om? En waar heb je het moeilijk mee? Ik realiseer me soms ook wel dat ik het erg moeilijk maak voor de mensen om me heen. Niet zozeer alleen mijn gedrag tegen hen, maar ook mijn eigen handelen waar ze soms gek van worden. Zoals mijn tics en dat ik een ontzettende controlefreak ben.

Groetjes.
Je hebt gelijk, PDDNOS is een restcategorie, PDDNOS staat voor Pervasive Development Disorder Not Otherwise Specified. Maar misschien is de diagnose voorlopig PDD NOS tot er meer aanwijzingen zijn de persoon als Asperger te diagnosticeren. De persoon waar het om gaat is nog jong. Maar dit is slechts gissen van mijn kant.

Dat ze die diagnose in Belgie niet geven is niet waar, ze gebruiken daar ook het classificatiesysteem de DSM-IV, en zal men bij correct gebruik ook soms op PDDNOS moeten uitkomen.

groeten,
papiertje
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 mei 2006, 01:31

Re: PDD NOS

Zou kunnen, maar er wordt wel minder PDDNOS gegeven als diagnose. Ik ken iemand die in Belgie gediagnostiseerd is met kernautisme en in Nederland met PDDNOS (een volwassen vrouw).

Ik kreeg mijn diagnose toen ik bijna 18 was, een heel ander verhaal dus. Aanvankelijk dachten ze, toen ik 15 was, dat ik NLD had, omdat ik zeer slecht ben met cijfertjes. Maar het bleek toch echt PDDNOS te zijn.
smile1
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 28 mei 2006, 17:31

Re: PDD NOS

PDD-NOS is een categorie uit de door Amerikaanse psychiaters bedachte DSM.

Het zegt weinig. Het is een 'restcategorie' binnen autistische stoornissen.

Wat het precies is, is onduidelijk. Ik heb twee kinderen die deze kwalificatie toegewezen

hebben gekregen, maar de onderlinge verschillen zijn groter dan de overeenkomsten in

termen van sociaal functioneren, fascinaties etc. Het zijn 'bijzondere kinderen' die niet lijken

op soortgenoten van dezelfde leeftijd. En laten we daar blij om zijn want 'gewone kinderen' lopen een gerede kans uit te goeien tot 'gewone mensen' en daar is vaak geen pest aan.

Die twee kinderen van ons zitten inmiddels op 'gewone scholen' en zijn bij zowel mede-leerlingen als docenten geliefd omdat ze net even anders aankijken tegen datgene dat in

de gewone wereld als 'waar' wordt beschouwd. Bronnen van inspiratie dus.
Gebruikersavatar
Sjorssnors
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: do 01 sep 2005, 12:13

Re: PDD NOS

Het is dat ik nog maar redelijk kort van m'n Asperger-syndroom af weet, en heb me dan ook altijd bij de diagnose over m'n zoon neergelegd, welke PDD-nos bleek te zijn. Veel verschillen vond ik altijd al duidelijk in vergelijk tot toen ik zijn leeftijd had. Ik heb altijd gemakkelijk veel dingen tegelijk kunnen doen op verschillende fronten, bij m'n zoon is dat duidelijk beperkt tot slechts kunnen concentreren op één bepaald iets. Bij de gevoelshantering herken ik van die leeftijd wel overeenkomstige problemen, maar die heb ik zelf zeer goed kunnen compenseren, zodat het niet meer opvalt. Dit is voor mij het grote verschil, dat ik als Asperger zéér goed kan compenseren (in m'n gedrag en emoties), wat duidelijk bij PDD-nos anders is. Binnen het brein spelen zich meerdere processen tegelijk af, zoals begriphantering, beeldhantering, beredeneringshantering, gevoelshantering, waarbij ook nog eens van een individueel verschillende alertheid sprake is. Voorheen schreef ik die beperkingen vooral toe aan PDD-nos, maar begin daar toch steeds meer op terug te komen.

Ik zie veel mentale ontwikkelingen toch veel gelijkend op die van mij, waaronder ook het beelddenken en de overgevoeligheid voor sensorische waarnemingen. Ook het goed kunnen onthouden van details is opvallend als ook het grote ruimtelijke inzicht. Ik begin hierdoor steeds meer te twijfelen of hij niet ook het Asperger-syndroom heeft, weliswaar dan met een twee keer zo laag iq als mij (zwakbegaafd). Echter zie ik wel van andere PDD-nos-ers dat die beperkte toespitsing van gedachtengangen wel in sommige gevallen tot uitzonderlijke talenten kan leiden, zoals gamen of hoofdrekenen.

PDD-nos lijkt mij inderdaad ook gewoon een syndroom van Asperger, weliswaar dan met beperkingen het te compenseren.
Gebruikersavatar
Windsurfer
Artikelen: 0
Berichten: 1.293
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 19:19

Re: PDD NOS

Ook het goed kunnen onthouden van details is opvallend als ook het grote ruimtelijke inzicht


Ik zou eigenlijk willen zeggen: het verloren raken in details omdat het overzicht mist. Ken je de CFT, een test waarbij je een complex figuur mag bekijken en dan later uit je hoofd moet natekenen? Mensen met autistiforme stoornissen verliezen zich in details, hebben het overzicht er niet bij. De gereproduceerde tekeningen wijken in die zin sterk af van mensen die geen autistiforme stoornis hebben: die kennen vaak vooral de grote lijnen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Gebruikersavatar
Sjorssnors
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: do 01 sep 2005, 12:13

Re: PDD NOS

Ik zou eigenlijk willen zeggen: het verloren raken in details omdat het overzicht mist.


Precies, dat overzicht, ik zou het ook wel 'interne coördinatie' willen noemen, ontbreekt bij PDD-nos, of is nihil. Iemand met Asperger kan daar eerder wel mee om leren gaan (compenseren). Voor mezelf sprekend, kan ik zeggen dat ik juist goed ben in het toelaten van gevoelens (het herkennen), en het zelfs onderdeel is van mijn denken, wat duidelijk bij PDD-nos anders is. Wel herkenbaar is de autistische verwantschap, waarbij het lijkt alsof ikzelf voortdurend mezelf observeer, aanstuur en houding geef. De alertheid is eveneens afgestemd op 'het herkennen van al wat nog niet herkend was', wat bij Asperger gecamoufleerd (gecompenseerd) wordt, en bij PDD-nos juist het a-typische veroorzaakt. Wanneer in z'n algemeenheid naar mensen met zwakkere begaafdheid wordt gekeken, is wel een overeenkomstige beperking van het coördineren van mentale processen te herkennen. Vandaar dat ik PDD-nos eerder zie als een syndroom van Asperger, waarbij pervasief beperkingen van invloed zijn, die het functioneren eerder beperken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!