Puzzel Puzzels
wim600008149
Artikelen: 0

Re: Het grote rokerstopic

DePurpereWolf schreef:Jammer dat bier goed voor je is, en lekker.

...

Ik vindt het jammer dat sommige mensen verslaafd raken... Het is moeilijk om aan te zien als iemand dag in dag uit zijn lichaam vergiftigd.
Tja, er zijn zoveel verslavingen. De mens is een zwak wezen hé.

Waar ik het wel moeilijk mee heb is dat men de laatste tijd meer en meer het rookgedrag aan het "criminaliseren" is. Dat is hypocriet.

Ik begrijp wel dat men 50 jaar geleden minder dan nu alle kwalijke gevolgen van rookgedrag kende, maar tegenwoordig wordt er wel enorm overdreven met het vingertje gewezen om ons te waarschuwen voor alles wat ongezond is, terwijl ongeruste ouders van de andere kant wel angst moeten hebben omdat de (Belgische) overheid het nodig vindt om marihuana te gaan gedogen (enkel en alleen om plezier te doen aan een minderheid van linkse geitewollen sokken dragers die zelf in de politiek zitten en ongestoord willen kunnen blowen...)

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Cassanne

Vind jij het crimineel dan? Van die types met twee sigaretten boven de kinderwagen, en de peuk vervolgens op de straat smijten?

Ik word daar gewoon aggressief van. (Hoeveel peuters komen er eigenlijk jaarlijks in het ziekenhuis terecht doordat ze zo'n peuk opeten? Of een sigaret die door hun moeder op tafel is laten liggen?)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Cycloon

Ik vind het eigenlijk wel goed dat ze het roken criminaliseren, roken is voor NIKS goed, en hoe rapper men er mensen kan van overtuigen om te stoppen hoe beter ... De eerste persoon die me 1 positief punt kan vertellen van roken krijgt een gratis pakje :shock:
Micheltje

Ik vind het eigenlijk wel goed dat ze het roken criminaliseren, roken is voor NIKS goed, en hoe rapper men er mensen kan van overtuigen om te stoppen hoe beter ... De eerste persoon die me 1 positief punt kan vertellen van roken krijgt een gratis pakje   :shock:
Nouja kijk opzich heeft roken weinig pluspunten maar dat geldt ook voor alcohol enzovoort. Je moet het gevoel van roken of het effect van alcohol maar net bevredigend genoeg vinden om er mee door te gaan. Ik rook heel af en toe een peukje mee bij het uitgaan maar dat is omdat ik dan vaak wat in mijn hand wil hebben. Echt een andere reden is er niet, het is nutteloos verder maar dat is voor mij het punt om af en toe met een peukje te gaan staan.

Terugantwoord zou nu zijn "dan houd je toch gewoon een stressbal of iets vast als je zo actief bent en wat vast wil houden". Is ook wel raar, maar dat staat weer zo vaag op de dansvloer ;)

Ach met aantal peukjes per maand kan ik leven. Thuis, of waar dan ook volledig roken, nope.
wim600008149

Cassanne schreef:...Van die types met twee sigaretten boven de kinderwagen, en de peuk vervolgens op de straat smijten?

Ik word daar gewoon aggressief van...
Ik ook, maar zulke mensen vertonen zo'n gedrag omdat ze boertig zijn en niet omdat ze roken op zich. Ik heb zoiets nooit gedaan toen ik rookte.
Hoeveel peuters komen er eigenlijk jaarlijks in het ziekenhuis terecht doordat ze zo'n peuk opeten? Of een sigaret die door hun moeder op tafel is laten liggen?
Zelfde antwoord, maar hierbij wil ik nog zeggen dat er jaarlijks heel wat peuters in het ziekenhuis terecht komen door ongelukken die thuis of op straat gebeuren (peuters steken trouwens vanalles in hun mond).

Deze ongelukken hadden in theorie in veel gevallen kunnen worden voorkomen door vader of moeder of kinderoppas... Je mag ook geen fles met een gevaarlijk produkt binnen handbereik van een peuter zetten, en als je kind er dan toch aankan, dan ben je natuurljik ontzettend dom geweest, maar in mijn ogen nog geen crimineel... Op die manier kan je op den duur iedereen crimineel gaan noemen.
ConocimientA

Ik denk dat het weinig zin heeft om het roken te criminaliseren. Dan wordt het alleen maar spannend en interessant voor jongeren om eraan te beginnen en krijgt roken weer zijn stoere imago terug.

Ik heb zelf ook gerookt. Niet uit stoerdoenerij, maar uit vermijding. Roken gaf mij een excuus om even weg te gaan. 'Even een sigaretje roken'. Na verloop van tijd wordt dit dan een gewoonte en realiseer je je niet meer waarom je het doet. De redenen die iedereen gaf om te stoppen, kende ik zelf ook wel en ik was het ermee eens. Daarom hielp het niet, maar werd ik alleen maar boos en verdrietig dat ik zo zwak was. Daar kwam bij dat niemand in mijn vriendengroep rookte, waardoor ik me een echte paria voelde. Maar daardoor hoefde ik ook niet bang te zijn dat iemand met me meeging als ik ging roken en kon ik deze negatieve gevoelens weer vermijden door alleen maar meer te gaan roken. Pas toen ik me echt ging realiseren waarom ik rookte en wat ik precies probeerde te vermijden, kon ik stoppen.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper
ZonnTroLL

[quote="ConocimientA"] Roken gaf mij een excuus om even weg te gaan. 'Even een sigaretje roken'.

Toch niet alleen daarvoor begonnen?

Ikzelf zal er niet aan beginnen. Zelfs niet één keer om het te proberen, ookal ben ik nieuwsgierig om wat er zo fantastisch aan zou zijn. Ik vind het altijd jammer als iemand rookt of begint te roken of ik word zelfs boos als iemand rookt, dan zeg ik meestal zoiets van: waarom? om 'erbij te horen', om 'stoer' te doen, uit nieuwsgierigheid? En als et voor de meeloperij is dan word ik echt ambetant (vind ik erger dan roken..maar dat eeft er nu niets mee te maken)

Ik begrijp echt niet wat er zo sensationeel is aan een sigaret...rook..

ps: ik begrijp dat ene keer niet erg is, maar ik vind roken gewoon...bah
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
ConocimientA

Toch niet alleen daarvoor begonnen?
Toch wel. Ik kan me nog precies het moment herinneren dat ik echt begon met roken. Ik was een jaar of 15 en in een discotheek. Om verschillende redenen wilde ik even niet bij de mensen zijn met wie ik daar was. Omdat zij fel tegen roken waren, heb ik toen gezegd dat ik een sigaret ging roken, waarna ik bij de eerste de beste vage bekende die ik tegenkwam een sigaret heb gebietst. Vanaf dat moment ben ik dus roken als excuus gaan gebruiken om even weg te gaan. Niet lang daarna heb ik aan mijn moeder verteld dat ik af en toe rookte en omdat zij het raar vond dat ik dan niet ook in huis rookte, ben ik daar dus ook gaan roken (dus toch om erbij te horen :wink: ). Vanaf dat moment ben ik steeds meer gaan roken.

Maar gelukkig is het allemaal goed gekomen, hoor. Mijn longen zijn zich weer aan het herstellen van mijn zonden :wink: .
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper
Wouter_Masselink

Volgens mij kunnen je longen niet herstellen van je zonden. Er sterven stukjes van je longen af. Voor zover ik weet kan dit niet herstellen.
"Meep meep meep." Beaker
ConocimientA

Lekker bemoedigend ben jij!

K.R. Popper
Micheltje

Volgens mij kunnen je longen niet herstellen van je zonden. Er sterven stukjes van je longen af. Voor zover ik weet kan dit niet herstellen.
Google zegt mij:
Na 1 dag is de carbonaat monoxide uit je lichaam en kunnen de longen beginnen zichzelf langzaam maar zeker te herstellen.  
Bron: http://www.ikstop.nl/index.php?pagina=algemeen

Hieronder nog een andere link over informatie van effecten van rook op het lichaam ( erg helder ):

http://www.stivoro.nl/gevolgen/animtext.html
ConocimientA

Ah, dat klinkt toch een stuk beter! Ik kies ervoor om dat te geloven :wink: .

K.R. Popper
Cycloon

Na 1 dag is dat heus nog niet weg hoor ... Dat is iets dat weken/maanden kan duren (hangt af van de hoeveelheid die je rookt per dag)

Ook kunnen stukken long echt onherstelbaar beschadigt worden. Als de bloedbaantjes die naar de uiteinden van de longen lopen echt helemaal toezitten komt daar nooit nog bloed en kan dit zich ook nooit meer herstellen ...
Micheltje

Cycloon schreef:Na 1 dag is dat heus nog niet weg hoor ... Dat is iets dat weken/maanden kan duren (hangt af van de hoeveelheid die je rookt per dag)

Ook kunnen stukken long echt onherstelbaar beschadigt worden. Als de bloedbaantjes die naar de uiteinden van de longen lopen echt helemaal toezitten komt daar nooit nog bloed en kan dit zich ook nooit meer herstellen ...
Je moet die tekst ook met een beetje zout nemen. Het is sowieso dat ik geen vaste roker ben ofzo en de gevolgen van roken niet ervaren heb. Je moet ook niet zomaar de eerste site geloven op internet en het hangt natuurlijk af inderdaad van hoeveel je rookt, hoelang je hebt gerookt, manier van inhaleren, jouw bouw, ziekten in generatie enzovoort.

Kort: Het kan zich herstellen, hangt af van wat er mis is :shock:

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

wim600008149

Ik heb altijd gehoord dat het bij de gemiddelde roker tussen 5 en 10 jaar

in beslag neemt vooraleer de longen volledig hersteld zijn...

(tuurlijk als ze nog herstelbaar zijn :wink: )

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!