klazon schreef:Nou, nog één poging dan.
De energie die uit de pulp komt (in mijn voorbeeld 120 eenheden) komen niet uit de 100 eenheden die in het proces worden gestoken, maar die zitten al in de mais.
Maar waar komen jou 100 eenheden die in het proces worden gestoken dan vandaan? verbruikt het bedrijf in jou voorbeeld dan ook andere energie dan
alleen uit het afvalproduct. Dan heb je gelijk ook mijn punt (of in jou geval geen bal van snappen) te pakken. Cycloon vermelde dat er geen andere bron van energie wordt gebruikt dan wat uit het afval wordt opgewekt. Het bedrijf zijn hele energieverbruik werd namelijk gedekt door de energie die zit opgeslagen in het afval (pulp).
In mijn eerdere post over energie, bedoel ik ook steeds de energie wat dus in dit afval zit, geen andere energie slechts de energie van dit afval.
Dus ik weet niet op welk punt we elkaar niet snappen?.
Nog een punt waar in ik je niet volg:
Hoe kan een grondstof dat de bewerking ondergaat (hakken, verpulveren, versnijden of bijvoorbeeld verstampen, zodat er een eindproduct onstaat) bijdragen aan de energie voor deze bewerking?.
Maar stel dat dat het wel doet in jou voorbeeld
Mais (140) + 100 energieeenheden -> proces -> 70 ton veevoer en 30 ton (pulp.
De 100 energieeenheden zijn nodig voor bewerking want waarom zou je er meer instoppen?.
Betekent dus dat de energie waarde van de 100 ton mais (140) voor 70% naar veevoer gaat dus dat zijn 98 energieeenheden en nog 42 energieeenheden pulp. Als ik dit weer terugbreng krijg ik
Mais (140) + 42 (hé, ik had er 100 nodig!). Want jou 120 energieeenheden die je overhebt + de 280 (70%) totaal dus 400 energieenheden. waarom zou ik er dan meer energie in de vorm van de 100 energieeenheden die jij noemt er nog bij instoppen. Het heeft voldoende energie van zichzelf op de bewerking zelf te voltooien. Je zal altijd meer energie moeten toevoegen aan een (natuur)product dan dat het van zichzelf bezit, anders valt het niet te bewerken