Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 14:54

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Er klopen een aantal dingen niet in je post. (het begint overigens ook redelijk off-topic te raken)

Je begint met hetzelfde Helium voor zowel Helium I als voor Helium II. Je pakt gewoon 4He en dat koel je af. Je begint dus met hetzelfde spul, namelijk gewoon het gas helium en dat ga je steeds verder afkoelen. Rond de 4 Kelvin (-269 graden celsius) wordt het vloeibaar, ga je het verder koelen tot rond de 2 Kelvin (-271°C) en dan wordt het helium een superfluide helium. Onderaan leg ik uit wat een superfluide is.



Onthoud NIETS komt onder de -273.15°C, dat is 0K, dus 1K is -273.15°C + 1°C = -272.15°C.

0K = -273°C

8K = -265°C

35K = -238°C

100K = -173°C

200K = -73°C

272K = -1°C

273K = 0°C,

283K = 10°C

373K is 100°C.

Zie je het patroon. -538 kan niet, en zal ook nooit kunnen.

Je moet bij helium twee niet de temperatuur verdubelen, hoe kom je daarbij? -538°C bestaat dus niet. Want NIETS komt onder de -273°C

Temperatuur is hetzelfde voor water als voor een boom, het heeft niets met de stof te maken, dus je moet niet zomaar temperaturen gaan verdubbelen.
nu is mijn vraag: zou helium2 nog veel kouder zijn dan helium 1?  

vgl 4K met 2.174 K
Stoffen kunnen allemaal even koud worden. Je zou alle stoffen richting het absolute nulpunt kunnen brengen. Je kan toch water -14°C maken of 80°C maar dat kan je toch ook met een telefoon, een boek of met een wafelijzer doen? Wat heeft de temperatuur te maken met de stof. Je kan een stukje metaal even warm of koud maken als water. De ene stof kost wat meer energie dan de andere stof om op een bepaalde temperatuur te brengen, en de ene stof is in een andere fase dan de andere stof, maar alles kan alle temperaturen hebben. Het ziet er alleen niet altijd hetzelfde uit.

Trouwens je pakt gewoon normaal helium en dat koel je af tot 4K en dan wordt het vloeibaar, het blijft verder vloeibaar als je het verder afkoelt, ook als je door de 2K grens gaat, dan wordt het niet anders, het krijgt geen andere kleur of wat dan ook. Het is hetzelfde spul, het wordt alleen een supervloeistof. Net zoals dat je bij sommige materialen onder een bepaalde temperatuur supergeleidende eigenschappen krijgt (geen electrische weerstand R=0 Ohm) krijgt het helium supervloeistof eigenschappen. Dat betekent geen viscositeit, oftewel het tegenovergestelde van stroperig. Het heeft geen enkele moeite met stromen. Stroop doet er nog even over om van a naar b te stromen, een supervloeistof is daar bijna instantaan. Erg grappig spul.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
Phillip
Artikelen: 0
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 14 aug 2005, 17:30

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

thanks voor de uitleg :wink:

(en zekerlijk niet de bedoeling om een off-topic te creeëren)

de topic was: absolute kookpunt ....
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 14:54

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

No problem.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Gebruikersavatar
Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 1.433
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 11:47

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Je zou natuurlijk een poging kunnen doen om te berekenen hoeveel energie er aanwezig is in het heelal, en hoeveel kinetische energie een enkel deeltje zou krijgen (i.e. hoe 'heet' het zou worden) wanneer al die energie in dat ene deeltje zou zitten... Daarmee kom je denk ik toch wel op een theoretisch maximum uit, hoewel die nauwelijks haalbaar genoemd kan worden!
Gebruikersavatar
Antoon
Artikelen: 0
Berichten: 1.750
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 22:09

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Daarmee kom je denk ik toch wel op een theoretisch maximum uit, hoewel die nauwelijks haalbaar genoemd kan worden!
ik denk dat je dan moet zeggen dat je aan een practisch maximun zit
Gebruikersavatar
Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 1.433
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 11:47

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Nou ja, ik ben er vrij zeker van dat het praktisch juist onmogelijk is... :shock:
Andy
Artikelen: 0
Berichten: 294
Lid geworden op: za 30 apr 2005, 22:15

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Brinx schreef: Daarmee kom je denk ik toch wel op een theoretisch maximum uit, hoewel die nauwelijks haalbaar genoemd kan worden!
ik denk dat je dan moet zeggen dat je aan een practisch maximun zit
theoretisch maximum aangezien ge nooit energie kunt bijmaken.. ge moet natuurlijk ook alle massa enzo derbij rekenen (E=mc²) enz enz en zo komt ge tot maximum haalbare energie in ons universum.

finja, nooit haalbaar tenzij er iets gebeurt da we nu nog nie kunne voorzien...

waarsch klopt het dan als ik zeg dat de temperatuur die je dan bereikt, de temperatuur was op t=0 (in hoeverre dat dat bestaat)...

mvg

Andy
Gebruikersavatar
Phillip
Artikelen: 0
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 14 aug 2005, 17:30

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Andy schreef:theoretisch maximum aangezien ge nooit energie kunt  

bijmaken
euh... verschoning voor een detail: niks kun je energie bijmaken -noch vernietigen- . wet van behoud

noch theorie noch praktijk,

maar ge kunt toch energiewarmte toevoegen, akkoord

maar de vraag is: in hoe ver kan je het toevoegen?

en ik denk: zoveel energie toevoegen, dat je dezelfde warmte hebt bij de Oerknal.

dus, volgens mij: absolute kookpunt=absolute warmte bij het ontstaan van de 'Big Bang'.

graag een bedenking/reactie...
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 14:54

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Zou misschien een mooi theoretisch maximum kunnen zijn. Alle materie omzetten in energie, alle energie die er al is optellen, en tot een infinitesimale ruimte laten krimpen. Dan heb je een redelijk maximum ja.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

en de massa van het heelal is toch eindig, dus de maximum temeratuur ook, hoewel zeeer groot

E=mc²
Gebruikersavatar
Antoon
Artikelen: 0
Berichten: 1.750
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 22:09

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

superslayer schreef:en de massa van het heelal is toch eindig, dus de maximum temeratuur ook, hoewel zeeer groot

E=mc²
Over de afmetingen is niet veelbekend maar hij is zeker niet oneindig groot. er is een beperkte massa beschikbaar iniedergeval. veel nuttigs kan ik er niet meeer over zeggen , naast dat de meningen van de geleerden er nu ook erg uitéén over lopen.
Gebruikersavatar
Phillip
Artikelen: 0
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 14 aug 2005, 17:30

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

en de massa van het heelal is toch eindig, dus de maximum temeratuur ook, hoewel zeeer groot
dus u bedoeld -waarschijnlijk-: de dichtheid in het 'vacuüm' is (on)eindig groot, in het heelal.

ik denk, qua dichtheid -massa- in het heelal, dat het niet eindig is. gezien de uitdeining van energie, (sommige beweren dat er op deze manier terug weer energie 'bijgemaakt' worden... vraag mij niet goe)

(ben het niet zekers, maar geeft Einstein dat niet eens uitgerekend??? ..)
E=mc²
is het mogelijk met deze formule, het kookpunt te kennen??? misschien..

hier reken we de energiewaarde toz van licht en massa, en we zeggen dat E (W) ook 'Joule' is. dus warmte(verlies)[Pj=I²*R. dit terzijde], dan zou de conclusie zijn:

"de totale massa van de dichtheid *lichtsnelheid = Energie warmte; calorieën;... (omgerekent naar BTU => Kelvin)"

-----

ben het absoluut niet zekers -wat ik hier allemaal uitkraam :shock: -

....
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

met E=MC2 is het kookpunt niet te bepalen. Het kookpunt moet nu niet worden verward met een zogenaamd maximum temperatuur.

Koken is namelijk gewoon een faseverandering van vloeibaar naar gasvormig.
"Meep meep meep." Beaker
Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 14:54

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Het kookpunt is ook voor elk materiaal verschillend. Dit heb ik ook in mijn posts gezegd. Het enige wat je kan zeggen over een stof is zijn temperatuur. Bij dezelfde temperatuur is watervloeibaar, is ijzer vast en is kwik verdampt.

Je zou met E=mc2 de hoeveelheid energie kunnen bepalen die er is in het universum, dat kunnen optellen bij de hoeveelheid gewone energie, die dus niet in massa zit, en dat samen met dark matter en dark energie kunnen optellen (theoretisch) en dan weet je dus de energie binnen het universum. Je zou daar vast een temperatuur aan toe kunnen tellen als je wat aannames doet.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Ik las in dit verband zojuist in de nieuwe Quest (mrt 2006 pag.63) dat er nog zoiets bestaat als de Planck-temperatuur, 1.1033C, bij welke temperatuur moleculen bijna met de lichtsnelheid zouden bewegen, zodat harder (en dus warmer) niet zou kunnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Thermodynamica en Stromingsleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!