Puzzel Puzzels
rodeo.be
Artikelen: 0

Re: belgen en nederlanders

Nog een quote...
Yeah right, citaten en teksten van ww.secessie.nu zijn neutraal en objectief te noemen :) .

Lees er maar es http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Revolutie op na (meerbepaald de oppositie tegen Willem, en zie dat het niet alleen de andere taal was die voor problemen zorgde).

Wat het Nederlandse onderwijs betreft, in Vlaanderen gaan de roddels (ik moet toegeven dat die vrij hardnekkig zijn) dat 1. het niveau toch later ligt, en 2. dat de lessen "iets levendiger verlopen".

Is er hier iemand die in beide landen gestudeerd heeft die alles kan bevestigen?
???

ads

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

DePurpereWolf

Mijn neefje 10 heeft in beide landen lesgekregen.

Het verschil in belgie is dat men veel strenger is, ze stuuren de kinderen naar huis als ze geen jas aan hebben. Verder is er aan niveau (op dit niveau) niet veel verschil.

Ik kan daar echter niet over beslissen. Ik weet niet wat beter is, toneeltje spelen of cijfers optellen. Ik denk dat er niet zoveel verschil in niveau is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

evilbu

DePurpereWolf schreef:Mijn neefje 10 heeft in beide landen lesgekregen.

Het verschil in belgie is dat men veel strenger is, ze stuuren de kinderen naar huis als ze geen jas aan hebben. Verder is er aan niveau (op dit niveau) niet veel verschil.

Ik kan daar echter niet over beslissen. Ik weet niet wat beter is, toneeltje spelen of cijfers optellen. Ik denk dat er niet zoveel verschil in niveau is.
Dat heb ik nooit meegemaakt in Vlaanderen. Wel heb ik al leerkrachten heel boos gezien als leerlingen geen jas aandeden en buiten in de regen speelden.
arual

Ik heb in Nederland de middelbare school gedaan en studeer nu in Vlaanderen. Ten eerste vind ik de Vlamingen echt veel aardiger dan de Nederlanders. Alleen al in de trein merk je het verschil. In Nederland zegt de conducteur negen van de tien keer niet eens iets en in België wordt tenminste nog goeiemorgen of iets dergelijks gezegd, en mensen zijn eerder geneigd om iets voor je te doen. En het verschil in taalgebruik is natuurlijk erg grappig. Ambetant ipv irritant, microgolven ipv magnetron, de zachte 'g' in energie. En dan het 'u' zeggen tegen medeleerlingen :) En dat ga nie gaan, of in het algemeen twee keer 'gaan' in een zin. En dit zijn nog maar een paar verschillen die ik ben tegengekomen.

Wat het onderwijs betreft zijn er zeker zeer veel verschillen tussen de twee gebieden. Toen ik in Vlaanderen begon te studeren kon ik niet geloven wat een achterstand ik had. De Nederlanders hebben in vergelijking met de Vlamingen veel en veel minder op de middelbare school gehad. Mijn leraar begon de les een keer met: 'Vandaag zal niemand van jullie waarschijnlijk iets nieuws leren' en ik keek naar mijn cursus en het ging dus over iets waar ik nog nooit wat van had gezien. En ik dacht: daar gaan we weer. :)

In Nederland gaat het veel meer om de dingen begrijpen en in Vlaanderen veel meer om de dingen echt kennen en zelf kunnen reproduceren. Persoonlijk vind ik het Vlaamse systeem beter, maar soms gaan ze wel erg ver in dingen uit je hoofd leren.

Vlaanderen probeert wel meer progressiever in het onderwijs te worden, maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Als je nu al kijkt naar de kwaliteit van het onderwijs in Nederland (met de tweede fase enz...en al die discusies die nu gaande zijn over dat het onderwijs weer wat meer terug moet naar het oude systeem). Ik denkt dat de Vlamingen beter niet zo veel moeten gaan veranderen als de Nederlanders.

Wat er al werd gezegd over omgang met immigranten, dat klopt wel. En zo zijn er nog wel veel kleine verschillen tussen Vlaanderen en Nederland, maar je merkt toch wel dat de Vlamingen en de Nederlanders meer gaan samenwerken, kijk maar naar die programma's waarin Vlamingen en Nederlanders samen inzitten, zoals Dancing On Ice en Beauty and the Nerd. Ieder land heeft gewoon mindere en betere kanten, maar mijn voorkeur gaat toch naar Vlaanderen.
evilbu

Ik heb in Nederland de middelbare school gedaan en studeer nu in Vlaanderen. Ten eerste vind ik de Vlamingen echt veel aardiger dan de Nederlanders. Alleen al in de trein merk je het verschil. In Nederland zegt de conducteur negen van de tien keer niet eens iets en in België wordt tenminste nog goeiemorgen of iets dergelijks gezegd, en mensen zijn eerder geneigd om iets voor je te doen.   En het verschil in taalgebruik is natuurlijk erg grappig. Ambetant ipv irritant, microgolven ipv magnetron, de zachte 'g' in energie. En dan het 'u' zeggen tegen medeleerlingen :)  En dat ga nie gaan, of in het algemeen twee keer 'gaan' in een zin. En dit zijn nog maar een paar verschillen die ik ben tegengekomen.
Ik ben niet thuis in de keuken :wink: maar eigenlijk is microgolf en magnetron toch niet hetzelfde?

Of Nederlanders minder aardig zijn, dat weet ik niet. Het valt me wel op Nederlanders toch behoorlijk kwetsend kunnen zijn over "de Belgen". Het stoot me tegen de borst omdat het duidelijk is dat ze zomaar een andere groep nemen (verwissel Belg en Nederlander en de mop werkt even goed). Vooral dat ze dan nog "Belg" ipv "Vlaming" zeggen. Zo is er een filmpje op Youtube van de Lama's die denken grappig te doen over "de Belgen". In Vlaanderen lijken de "Hollandermoppen" toch uit te sterven.

Je moet tegen een stootje kunnen, maar besef goed dat veel Vlamingen het niet zouden durven om openlijk hetzelfde soort dingen te gaan zeggen over de Walen. Toen de Vlaamse premier Leterme deze zomer op ironische toon zei "Franstaligen in Vlaanderen hebben nog altijd na veertig jaar geen Nederlands geleerd, ze zijn blijkbaar niet intelligent genoeg om dat te doen" is dat ontploft tot en met.... :)
Wat het onderwijs betreft zijn er zeker zeer veel verschillen tussen de twee gebieden. Toen ik in Vlaanderen begon te studeren kon ik niet geloven wat een achterstand ik had. De Nederlanders hebben in vergelijking met de Vlamingen veel en veel minder op de middelbare school gehad. Mijn leraar begon de les een keer met: 'Vandaag zal niemand van jullie waarschijnlijk iets nieuws leren' en ik keek naar mijn cursus en het ging dus over iets waar ik nog nooit wat van had gezien. En ik dacht: daar gaan we weer. :)
Over welk jaar en vak had je het dan, als ik vragen mag?
Wat er al werd gezegd over omgang met immigranten, dat klopt wel. En zo zijn er nog wel veel kleine verschillen tussen Vlaanderen en Nederland, maar je merkt toch wel dat de Vlamingen en de Nederlanders meer gaan samenwerken, kijk maar naar die programma's waarin Vlamingen en Nederlanders samen inzitten, zoals Dancing On Ice en Beauty and the Nerd.
Tja, wat betreft immigranten heb je hier op politiek vlak de koppeling via Vlaams Belang van xenofobie/vreemdelingafkeer en Vlaams nationalisme. Dat laatste hebben jullie niet (behalve een paar enkelingen die Friesland willen afsplitsen :) ) dus dat is een groot verschil. Maar in Vlaanderen gaat het inderdaad niet zo goed met de vreemdelingen. Het zijn gescheiden werelden (ik kan er geen enkele bij naam noemen). Ik schrok er eigenlijk wel van toen de partij rond Fortuyn in Nederland begon op te komen en toen later Theo van Gogh vermoord werd, ik dacht het in Vlaanderen veel erger was dan in Nederland.

Tja, Dancing on Ice and Beauty and the Nerd zijn hier op de zender VTM (Vlaamse Televisie Maatschappij), de eerste commerciële zender in Vlaanderen en echt onnoemelijk veel lager in niveau dan de openbare omroep. Ze zijn dus niet echt mijn smaak.

Maar Rik de Leeuw draait bijvoorbeeld al een tijdje mee in Vlaanderen, Greet de Keyser was zowel voor NOS als VRT (openbare omroep) Amerika correspondente :

Afbeelding

Daarnaast is er een Nederlandse Wikipedia, die een van de grootste is. (Wist je dat de Montenegrijnen wel hun eigen Wikipedia willen, in plaats van de Servische?? :) )
Ieder land heeft gewoon mindere en betere kanten, maar mijn voorkeur gaat toch naar Vlaanderen.
Vlaanderen is nog geen land maar wat niet is kan nog komen! :)
eendavid

de afspraak was dat je deze insinuaties zou beëindigen. Toch blijven deze opduiken. Niet dat ik een discussie zonder einde wil beginnen, maar wat je doet lijkt me zinloos.
evilbu

eendavid schreef:
evilbu schreef:

de afspraak was dat je deze insinuaties zou beëindigen. Toch blijven deze opduiken. Niet dat ik een discussie zonder einde wil beginnen, maar wat je doet lijkt me zinloos.
Ik speelde in op de subtiliteit in zijn zin dat ie "landen" vergeleek, terwijl Vlaanderen enkel een gewest is... Daarnaast begrijp ik niet waarom je er zo scherp op reageert. Herindeling van de Lage Landen is al in brede lagen besproken, ook door mensen van de Nederlandse PVDA en D66. Het is echt niet louter het hersenspinsel van een paar extreem-rechtse skinheads. En dat naar mekaar toegroeien (internet, tv ook) zou kunnen binnen vele generaties leiden tot allerlei vormen van samenwerking, ik bedoel dus maar dat het wel relevant is in een Belg-Nederlander topic. :)

Dat vorige posts van mij iets te hevig waren in deze topic heb ik al toegegeven, maar dat dat ene zinnetje veroordeeld wordt vind ik wel raar. :)
eendavid

ok. ik reageerde te scherp, wat snel gebeurd is op een forum. excuses dus.

ik weet dat dit een opvatting is die breed verspreid is, ook onder respectabele mensen (waartoe ik a priori elk forumganger en dus ik jou reken). Ook historisch is Vlaams-nationalisme een onderwerp dat rond respectabele mensen groeide.

Toch ben ik de mening toegedaan dat zulke insinuaties een discussie uitlokken die off-topic gaat. Het was bovendien niet de enige toespeling.
Toen de Vlaamse premier Leterme deze zomer op ironische toon zei "Franstaligen in Vlaanderen hebben nog altijd na veertig jaar geen Nederlands geleerd, ze zijn blijkbaar niet intelligent genoeg om dat te doen" is dat ontploft tot en met.... :)
Het stoot me dan ook zwaar tegen de borst dat sommige mensen hier geen referendum willen over de Vlaamse onafhankelijkheid, terwijl ze het wel evident vinden dat België bestaat, terwijl dat door een "onafhankelijkheid" kwam die absoluut nooit door een referendum aan de Vlamingen is voorgesteld. :)
terwijl de Franstaligen uit het huidige België niks anders wilden spreken......
Nederlands is volgens mij wel degelijk beter dan België, omwille van zijn structuur, maar dat is meer iets voor die andere topic. :wink: Maar Nederland en Vlaanderen, dat is een andere zaak. :)
Ik vind het spijtig dat een aantal media-flauwigheden worden aangewend, waarvan ikzelf niet begrijp dat er zulk een belang wordt aangehecht. Waarbij ik wel toegeef dat mijn post heel wat vriendelijker had gemogen.
DePurpereWolf

Laatst met een waal aan het buurten:

De vlamingen wilde een apparte regering omdat de walonen minder efficient waren dan de vlamingen. Met meer onkosten voor werkloosheid en sociale zaken. Maar nu hebben ze in plaats van 100 ministers, 300 ministers. Dat is natuurlijk 3 keer zo duur. Nog niet eens meegeteld dat de besluitingsvorm zeer veel bemoeilijkt wordt.

Als twee volkeren in een land wonen waarin het ene volk niet met het andere volk kan leven, moet het land opgedeeld worden. Ik ben dus voor een referendum: Of een land, Of twee landen. En als het Een land wordt, dat dan alle vlaamse en waalse seperatie bewegingen zijn mond dicht gaan houden en voor verzoening kiezen in plaats van tegenwerken. Want af en toe zie ik het als kindertjes (ik ben beter, nee ik ben beter). Er wonen rond de 5 miljoen mensen in vlaanderen, het zou niet eens het kleinste land van europa worden (ierland heeft er 4 bv).

De middeleeuwse grenzen zijn er niet meer, het gaat er nu alleen maar om wat het makkelijkst te regeren is. Als de vlamingen niet willen luisteren naar een franse minister en andersom, dan is het regeringsproces niet optimaal.
Cycloon

Euh we zijn met 6 miljoen hoor :) Als je het goed bekijkt zijn de walen (met 4 miljoen) in de minderheid en kosten ze toch evenveel als alle vlamingen samen... (Op sommige vlakken zelf meer, zoals werkloosheidsuitkeringen etc)
DePurpereWolf

En wat concludeer je daar uit? Er zijn in alle landen plaatsen van hoge werkloosheid. (behalve in Nederland) Bijvoorbeeld in de staat New York waardoor het vertrekken van Kodak, GMC, en IBM er grote werkloosheid is ontstaan in het noorden. Maar New York City heeft zijn onafhankelijkheid nog niet uitgsproken. Het zou mij ook niet verassen als er in Frankrijk in het centraal massief een hoger werkloosheidscijfer is dan in Parijs.

Alleen in belgie versplintert dit het land, als dit dus het probleem is, dan vindt een oplossing. Of je helpt de walen, of je niet.
evilbu

DePurpereWolf schreef:Laatst met een waal aan het buurten:  

De vlamingen wilde een apparte regering omdat de walonen minder efficient waren dan de vlamingen. Met meer onkosten voor werkloosheid en sociale zaken. Maar nu hebben ze in plaats van 100 ministers, 300 ministers. Dat is natuurlijk 3 keer zo duur. Nog niet eens meegeteld dat de besluitingsvorm zeer veel bemoeilijkt wordt.
300 ministers? Dat getal is te groot. Ik heb ze niet geteld maar op dit moment honderd, dat lijkt te kloppen.

(Vraagje, "buurten", wat betekent dat? :) )
Als twee volkeren in een land wonen waarin het ene volk niet met het andere volk kan leven, moet het land opgedeeld worden. Ik ben dus voor een referendum: Of een land, Of twee landen.
Zo simpel is het niet. Wat met Brussel? Een staat Wallonië-Brussel? Brussel als hoofdstad Vlaanderen?

Daarnaast mag je niet de issue "Vlaamse Rand" uit het oog verliezen.
En als het Een land wordt, dat dan alle vlaamse en waalse seperatie bewegingen zijn mond dicht gaan houden en voor verzoening kiezen in plaats van tegenwerken.
Vrije meningsuiting zal er altijd zijn. In Quebec zijn er al meerdere referenda geweest waarbij soms nipte meerderheden zich tegen onafhankelijkheid uitspraken, toch blijft de roep bestaan.
Want af en toe zie ik het als kindertjes (ik ben beter, nee ik ben beter). Er wonen rond de 5 miljoen mensen in vlaanderen, het zou niet eens het kleinste land van europa worden (ierland heeft er 4 bv).
Dat is een feit, Denemarken, Finland, Slovenië,... hebben allemaal minder mensen en ze draaien toch ook goed? En dat onze oppervlakte zo klein is, is juist een troef.

Waarom zie je het als kindertjes? De discussie gaat niet om "wie is beter"?
Euh we zijn met 6 miljoen hoor :) Als je het goed bekijkt zijn de walen (met 4 miljoen) in de minderheid en kosten ze toch evenveel als alle vlamingen samen... (Op sommige vlakken zelf meer, zoals werkloosheidsuitkeringen etc)
In Wallonië wonen eigenlijk maar 3.4 miljoen mensen, en in Brussel een miljoen, waarvan wel 90% Franstalig. In het Vlaamse gewest wonen er 6 miljoen mensen.
Alleen in belgie versplintert dit het land, als dit dus het probleem is, dan vindt een oplossing. Of je helpt de walen, of je niet.
Je kan ze helpen op meerdere manieren. Deze manier werkt niet. Ook na een splitsing kan hulp geboden worden, op transparantere wijze. Op dit moment zien de Vlamingen machteloos toe hoe de PS verkozen wordt in Wallonië.
eendavid

als je de landen splitst zou het me toch echt een mooie prestatie lijken als de som van beide landen in totaal leidt tot minder ministers.

Het probleem dat ik heb met dat separatiegedoe is dat het recent zo populair is geworden voornamelijk omwille van de solidariteits-geldstroom. Zoals je zelf al zei heb je altijd "zwakkere" regio's, dus dit is echt een vreemd argument. Je kan dan wel zeggen dat we hierdoor uit elkaar zijn gegroeid, en er zijn inderdaad belangrijke verschillen tussen beide gewesten. Ik persoonlijk vind het onzinnig om toe te geven aan het geschreeuw (van een partij die de kwestie misbruikt(e) om populairder te worden), waarbij de argumenten eerder inspeelden op gevoelens dan op de ratio. Anders richt ik binnen 10 jaar nog wel eens een partijtje op om te roepen dat het een schande is dat (bijvoorbeeld, ik heb ooit eens gelezen dat dit zo is, maar ik beweer daarom niet dat dat ook waar is) Limburg de rest van Vlaanderen uitzuigt. Gewoon luid genoeg roepen.
eendavid

evilbu schreef:Zo simpel is het niet.  Wat met Brussel? Een staat Wallonië-Brussel?  Brussel als hoofdstad Vlaanderen?

Daarnaast mag je niet de issue "Vlaamse Rand" uit het oog verliezen.
mee eens
En als het Een land wordt, dat dan alle vlaamse en waalse seperatie bewegingen zijn mond dicht gaan houden en voor verzoening kiezen in plaats van tegenwerken.
Vrije meningsuiting zal er altijd zijn. In Quebec zijn er al meerdere referenda geweest waarbij soms nipte meerderheden zich tegen onafhankelijkheid uitspraken, toch blijft de roep bestaan.

Waarom zie je het als kindertjes? De discussie gaat niet om "wie is beter"?  
zij willen geen frans leren, zij doen hun best niet, zij nemen ons geld af. Ik zie het ook als kindertjes
Op dit moment zien de Vlamingen machteloos toe hoe de PS verkozen wordt in Wallonië.
Ik zie toch echt niet wat hier juist het probleem van is. Tot nader order is de Waalse mening even belangrijk (per capita) als de Vlaamse. Dat dit machteloos toezien gevoel er is komt alleen doordat er een (m.i. absurde) regel is waardoor ik als Vlaming niet op de PS kan stemmen. De discussie of dit al dan niet terecht is zou ons misschien te ver leiden, maar dat is wel wat dit 'machteloos toezien'-gevoel creëert.

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

evilbu

eendavid schreef:

als je de landen splitst zou het me toch echt een mooie prestatie lijken als de som van beide landen in totaal leidt tot minder ministers.
Correct, het aantal federale ministers zou nu moeten dalen.
Het probleem dat ik heb met dat separatiegedoe is dat het recent zo populair is geworden voornamelijk omwille van de solidariteits-geldstroom. Zoals je zelf al zei heb je altijd "zwakkere" regio's, dus dit is echt een vreemd argument. Je kan dan wel zeggen dat we hierdoor uit elkaar zijn gegroeid, en er zijn inderdaad belangrijke verschillen tussen beide gewesten. Ik persoonlijk vind het onzinnig om toe te geven aan het geschreeuw (van een partij die de kwestie misbruikt(e) om populairder te worden), waarbij de argumenten eerder inspeelden op gevoelens dan op de ratio. Anders richt ik binnen 10 jaar nog wel eens een partijtje op om te roepen dat het een schande is dat (bijvoorbeeld, ik heb ooit eens gelezen dat dit zo is, maar ik beweer daarom niet dat dat ook waar is) Limburg de rest van Vlaanderen uitzuigt. Gewoon luid genoeg roepen.
Niet akkoord. Limburg is inderdaad iets armer en wordt wat geholpen door de rest van Vlaanderen. Ik heb nog NOOIT iemand horen roepen dat we hen moeten dumpen (behalve Dedecker, maar dat is een geval apart :) )

Daarnaast is er echt wel meer aan de hand dan dat hoor. Alleen historisch al heeft de staat België veel wrevel veroorzaakt.

Vlaams Belang is nog iets anders dan Vlaams nationalisme. Zij groeien voornamelijk door de vreemdelingenproblematiek.
zij willen geen frans leren, zij doen hun best niet, zij nemen ons geld af. Ik zie het ook als kindertjes
Je bedoelt dat ze geen Nederlands willen leren waarschijnlijk? Wel dat vind ik niet kleinzerig hoor. Ik durf me afvragen waarom Vlamingen een taal moeten leren zonder er eigenlijk tegenwoordig nog iets mee te zijn, terwijl inwijkelingen in Vlaanderen dat niet doen. Je mag de discussies over Walen die geen Nederlands leren niet verwarren met de verfransingproblematiek in de Rand en de taalproblematiek in Brussel.
Ik zie toch echt niet wat hier juist het probleem van is. Tot nader order is de Waalse mening even belangrijk (per capita) als de Vlaamse. Dat dit machteloos toezien gevoel er is komt alleen doordat er een (m.i. absurde) regel is waardoor ik als Vlaming niet op de PS kan stemmen. De discussie of dit al dan niet terecht is zou ons misschien te ver leiden, maar dat is wel wat dit 'machteloos toezien'-gevoel creëert.
Ik had het over het Waals Gewest eigenlijk. (Maar jij kan als Vlaming op PS stemmen als je in Brussel-Halle-Vilvoorde gaat wonen.)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!