Ik heb in Nederland de middelbare school gedaan en studeer nu in Vlaanderen. Ten eerste vind ik de Vlamingen echt veel aardiger dan de Nederlanders. Alleen al in de trein merk je het verschil. In Nederland zegt de conducteur negen van de tien keer niet eens iets en in België wordt tenminste nog goeiemorgen of iets dergelijks gezegd, en mensen zijn eerder geneigd om iets voor je te doen. En het verschil in taalgebruik is natuurlijk erg grappig. Ambetant ipv irritant, microgolven ipv magnetron, de zachte 'g' in energie. En dan het 'u' zeggen tegen medeleerlingen

En dat ga nie gaan, of in het algemeen twee keer 'gaan' in een zin. En dit zijn nog maar een paar verschillen die ik ben tegengekomen.
Ik ben niet thuis in de keuken

maar eigenlijk is microgolf en magnetron toch niet hetzelfde?
Of Nederlanders minder aardig zijn, dat weet ik niet. Het valt me wel op Nederlanders toch behoorlijk kwetsend kunnen zijn over "de Belgen". Het stoot me tegen de borst omdat het duidelijk is dat ze zomaar een andere groep nemen (verwissel Belg en Nederlander en de mop werkt even goed). Vooral dat ze dan nog "Belg" ipv "Vlaming" zeggen. Zo is er een filmpje op Youtube van de Lama's die denken grappig te doen over "de Belgen". In Vlaanderen lijken de "Hollandermoppen" toch uit te sterven.
Je moet tegen een stootje kunnen, maar besef goed dat veel Vlamingen het niet zouden durven om openlijk hetzelfde soort dingen te gaan zeggen over de Walen. Toen de Vlaamse premier Leterme deze zomer op ironische toon zei "Franstaligen in Vlaanderen hebben nog altijd na veertig jaar geen Nederlands geleerd, ze zijn blijkbaar niet intelligent genoeg om dat te doen" is dat ontploft tot en met....
Wat het onderwijs betreft zijn er zeker zeer veel verschillen tussen de twee gebieden. Toen ik in Vlaanderen begon te studeren kon ik niet geloven wat een achterstand ik had. De Nederlanders hebben in vergelijking met de Vlamingen veel en veel minder op de middelbare school gehad. Mijn leraar begon de les een keer met: 'Vandaag zal niemand van jullie waarschijnlijk iets nieuws leren' en ik keek naar mijn cursus en het ging dus over iets waar ik nog nooit wat van had gezien. En ik dacht: daar gaan we weer.
Over welk jaar en vak had je het dan, als ik vragen mag?
Wat er al werd gezegd over omgang met immigranten, dat klopt wel. En zo zijn er nog wel veel kleine verschillen tussen Vlaanderen en Nederland, maar je merkt toch wel dat de Vlamingen en de Nederlanders meer gaan samenwerken, kijk maar naar die programma's waarin Vlamingen en Nederlanders samen inzitten, zoals Dancing On Ice en Beauty and the Nerd.
Tja, wat betreft immigranten heb je hier op politiek vlak de koppeling via Vlaams Belang van xenofobie/vreemdelingafkeer en Vlaams nationalisme. Dat laatste hebben jullie niet (behalve een paar enkelingen die Friesland willen afsplitsen

) dus dat is een groot verschil. Maar in Vlaanderen gaat het inderdaad niet zo goed met de vreemdelingen. Het zijn gescheiden werelden (ik kan er geen enkele bij naam noemen). Ik schrok er eigenlijk wel van toen de partij rond Fortuyn in Nederland begon op te komen en toen later Theo van Gogh vermoord werd, ik dacht het in Vlaanderen veel erger was dan in Nederland.
Tja, Dancing on Ice and Beauty and the Nerd zijn hier op de zender VTM (Vlaamse Televisie Maatschappij), de eerste commerciële zender in Vlaanderen en echt onnoemelijk veel lager in niveau dan de openbare omroep. Ze zijn dus niet echt mijn smaak.
Maar Rik de Leeuw draait bijvoorbeeld al een tijdje mee in Vlaanderen, Greet de Keyser was zowel voor NOS als VRT (openbare omroep) Amerika correspondente :
Daarnaast is er een Nederlandse Wikipedia, die een van de grootste is. (Wist je dat de Montenegrijnen wel hun eigen Wikipedia willen, in plaats van de Servische??

)
Ieder land heeft gewoon mindere en betere kanten, maar mijn voorkeur gaat toch naar Vlaanderen.
Vlaanderen is nog geen land maar wat niet is kan nog komen!