Puzzel Puzzels
Mechanieker
Artikelen: 0

Re: Welke bedoeling had God met zijn schepping?

HeavenOnEarth schreef:
Mechanieker schreef: Die bedoeling is tweeerlei, als ik de Veda's goed begrijp.

1. Een 'speelveld' creeeren voor de onsterfelijke zielen die onverhoopt onafhankelijk van God en naar eigen goeddunken activiteiten wensen te ontplooien.  

[...]
Dit lijkt me niet echt een antwoord op de topicvraag. Het is eerder een beschrijving van hetgene geschapen zou zijn, niet waarom het is geschapen.
Hm, misschien nog eens lezen wat ik geschreven heb? Ik begrijp niet hoe nr. 1 geen 'waarom' vraag beantwoordt.
Wil Hij spelen en zich vermaken of moet hij spelen en zich vermaken?
Het antwoord ligt voor de hand en de geschriften zijn op dit punt niet miste interpreteren.
PS: Heee, zouden de termen 'spelen' en 'vermaken' één van de redenen kunnen zijn dat degene die jij atheïsten noemt zich aangetrokken worden door deze leer?
[rr] Absoluut! Iedereen wil spelen en zich vermaken, maar weinig realiseren dat dat zonder God een heiloze weg is.

Hier zijn de relevante aanwijzing uit de Veda's over God's bedoelingen en motivaties:
BG 3.21: Whatever action a great man performs, common men follow. And whatever standards he sets by exemplary acts, all the world pursues.

BG 3.22: O son of Pṛthā, there is no work prescribed for Me within all the three planetary systems. Nor am I in want of anything, nor have I a need to obtain anything — and yet I am engaged in prescribed duties.

BG 3.23: For if I ever failed to engage in carefully performing prescribed duties, O Pārtha, certainly all men would follow My path.

BG 3.24: If I did not perform prescribed duties, all these worlds would be put to ruination. I would be the cause of creating unwanted population, and I would thereby destroy the peace of all living beings.
en
BG 4.6: Although I am unborn and My transcendental body never deteriorates, and although I am the Lord of all living entities, I still appear in every millennium in My original transcendental form.

BG 4.7: Whenever and wherever there is a decline in religious practice, O descendant of Bharata, and a predominant rise of irreligion — at that time I descend Myself.

BG 4.8: To deliver the pious and to annihilate the miscreants, as well as to reestablish the principles of religion, I Myself appear, millennium after millennium.
BG 4.13: According to the three modes of material nature and the work associated with them, the four divisions of human society are created by Me. And although I am the creator of this system, you should know that I am yet the nondoer, being unchangeable.

BG 4.14: There is no work that affects Me; nor do I aspire for the fruits of action. One who understands this truth about Me also does not become entangled in the fruitive reactions of work.
en
BG 18.61: The Supreme Lord is situated in everyone's heart, O Arjuna, and is directing the wanderings of all living entities, who are seated as on a machine, made of the material energy.
Waaruit ik concludeer dat God welliswaar actief handelt in de schepping maar daar nooit door gebonden kan raken.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

HeavenOnEarth

Mechanieker schreef: 

Hm, misschien nog eens lezen wat ik geschreven heb? Ik begrijp niet hoe nr. 1 geen 'waarom' vraag beantwoordt.
Jij schreef:
1. Een 'speelveld' creeeren voor de onsterfelijke zielen die onverhoopt onafhankelijk van God en naar eigen goeddunken activiteiten wensen te ontplooien. De materiele schepping (talloze universa, niet alleen 'De Aarde' natuurlijk) geeft deze zielen de illusie dat ze daarin zelf handelen en onafhankelijk zijn wanneer ze zich identificeren met het materiele lichaam. De werkelijke, eeuwige positie van alle zielen is als metgezel van God in God's Spel en Vermaak.
Laat ik dit eens herschrijven naar mijn hamsterhok.

Met mijn hamsterhok wil ik een 'speelveld' creeren voor de onsterfelijke hamsterzielen die onverhoopt onafhankelijk van Mij naar eigen goeddunken activiteiten wensen te ontplooien. De materiele schepping (talloze hokken, niet alleen 'Het Hok op het Tafeltje' natuurlijk) geeft deze hamsters de illusie dat ze daarin zelf handelen en onafhankelijk zijn wanneer ze zich identificeren met het materiele lichaam. De werkelijke, eeuwige positie van alle zielen is als metgezel van Mijn Spel en Vermaak.

Deze beschrijving verwijst naar het reilen en zeilen binnen het hamsterhok maar niet naar het doel dat ik heb met het hamsterhok. Wil ik de monopolistische dictatoriale hegemonie van de lokale dierenwinkel uithollen? Wil ik een nieuwe behangsoort op de markt brengen? (Knuffelmuurbehang van zuiver hamsterbont)
Wil Hij spelen en zich vermaken of moet hij spelen en zich vermaken?
Het antwoord ligt voor de hand en de geschriften zijn op dit punt niet miste interpreteren.
Zou je deze frases dan eens uit kunnen leggen?
BG 3.22: O son of Pṛthā, there is no work prescribed for Me within all the three planetary systems. Nor am I in want of anything, nor have I a need to obtain anything — and yet I am engaged in prescribed duties.

BG 3.23: For if I ever failed to engage in carefully performing prescribed duties, O Pārtha, certainly all men would follow My path.

BG 3.24: If I did not perform prescribed duties, all these worlds would be put to ruination. I would be the cause of creating unwanted population, and I would thereby destroy the peace of all living beings.
PS: Heee, zouden de termen 'spelen' en 'vermaken' één van de redenen kunnen zijn dat degene die jij atheïsten noemt zich aangetrokken worden door deze leer?
:wink: Absoluut! Iedereen wil spelen en zich vermaken, maar weinig realiseren dat dat zonder God een heiloze weg is.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die aangetrokken worden door semi-coherente verhalen over de zin van het leven die geformuleerd zijn in woorden met positieve connotaties.
Waaruit ik concludeer dat God welliswaar actief handelt in de schepping maar daar nooit door gebonden kan raken.
Ik was niet zozeer geinteresseerd in een bepaalde interpretatie maar in de aanwijzigen die er zouden bestaan voor Goddelijk Spel ende Vermaak. Is eea detecteerbaar in de werkelijkheid?
You and me baby, we ain't nothing but mammals.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

curix

Als je naar hamsters in een kooi verwijst die DENKEN dat ze onafhankelijk zijn dan kan ik verwijzen naar wilde hamsters die WEl onafhankelijk zijn. En zonder de mens zouden alle hamsters onafhankelijk zijn. (met onafhankelijk bedoel ik niet van natuurelementen en zo)
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.
HeavenOnEarth

Als je naar hamsters in een kooi verwijst die DENKEN dat ze onafhankelijk zijn dan kan ik verwijzen naar wilde hamsters die WEl onafhankelijk zijn. En zonder de mens zouden alle hamsters onafhankelijk zijn. (met onafhankelijk bedoel ik niet van natuurelementen en zo)
Ik geloof dat ik niet helemaal begrijp wat je hiermee wilt zeggen...
curix

Wel ik denk dat HeavenOnEarth "ons" voorstelt door middel van hamsters in een kooi.

waarmee hij denk ik God voorstelt als de eigenaar van de hamsters en er mee kan doen dat hij wil.

Mijn reactie daarop is dat als er hamsters in een kooi zitten lopen er heel waarschijnlijk ook hamsters rond in de wereld die vrij zijn en van niemand afhankelijk zijn (natuurlijk wel van de natuur maja).

Dus HeavenOnEarth stelt dus voor dat wij gevangen zitten in een kooi van een oppermachtig wezen. (veronderstel ik)

En ik zeg dus dat we evengoed vrij kunnen zijn.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.
HeavenOnEarth

Dat klopt, maar ik deed dat om aan te geven dat de stelling 1) van Mechanieker vooral betrekking heeft op het doel voor de mens/hamster en minder op het doel van God/Hamsterbezitter.

Wanneer de mens tot de ontdekking komt dat er geen bewakingscamera's van de Grote Hamstertemmer in de lucht hangt kan dat idd een bevrijd gevoel opleveren.
Apuleius

Welke bedoeling had God met zijn schepping,kan ook zijn :

Welke bedoeling had Het met zijn schepping.

De referentie naar God ontkracht de vraag.

Nu lijkt het erop,dat God de verantwoordelijke is voor de schepping ( wat een foute woordkeus ),en dit terwijl de " term " :God,door geen van ons is gedefinieërd.

Echter wordt anno 2006 de naamgeving God,nog altijd door velen gezien als : De Schepper.

God wordt doorgaans geassocieërd met,liefde,barmhartigheid,wijsheid,maar bovenal : Alwetend.

Nu,het lijkt mij een saaie bedoening God te zijn,voor altijd te zijn en alles te weten,daarbij druist dit geheel in tegen de waar te nemen verschijnselen.

Namelijk een evolutionaire levensvorm,een alwetende en altijd zijnde Godheid heeft hoegenaamd geen enkele reden om te Zijn ( Het ìs namelijk al ).

Als ik aan de " schepper " denk,dan zie ik mijzelf achter mijn toestenbord "scheppen ".

En dan zonder aan zelfoverschatting te doen,denk ik,zou dat de bedoeling van de " schepper " zijn,namelijk : Te Zijn.

Appie......
Menheffrin

Dear and lovely X,

Het was in 2006, - de exacte datum weet ik niet – dat wij bij elkaar kwamen. Ik wilde geen kinderen, zelfs mijn echte kinderen huiveren me.

Nu drink ik niet meer

Rook geen sigaretten meer’;

En dan nu de ultime vraag

Hou ik meer of minder van de mens achter de ideeen of het “begrip”, of ben ik er bang voor?

Love and care J.
Apuleius

@Menhefrrin Schreef : Hou ik meer of minder van de mens achter de ideeen of het “begrip”, of ben ik er bang voor?

Appie zegt : Stel de vraag aan jezelf,alleen jij weet het antwoord.

Appie....
Rogier

curix schreef:Wel ik denk dat HeavenOnEarth "ons" voorstelt door middel van hamsters in een kooi.

waarmee hij denk ik God voorstelt als de eigenaar van de hamsters en er mee kan doen dat hij wil.

Mijn reactie daarop is dat als er hamsters in een kooi zitten lopen er heel waarschijnlijk ook hamsters rond in de wereld die vrij zijn en van niemand afhankelijk zijn (natuurlijk wel van de natuur maja).
Klopt, die noemen we "atheïsten" :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Assassinator

dat hoeft niet persee, agnosten heb je ook nog :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Rogier

dat hoeft niet persee, agnosten heb je ook nog :?:
Akkoord, die zijn ook vrij, maar die weten het niet :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Assassinator

haha, hoezo dat? uitsluiten kun je een hogere hand nog niet :) ook geen reden om aan te nemen dat die er is.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Klaas-Jan

God wilde dat we alles tot Zijn eer zouden doen!! Dat is het grote doel!!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Fujaro

God wilde dat we alles tot Zijn eer zouden doen!! Dat is het grote doel!!
Dat wordt dan een vreselijke janboel, want al die goden willen wat anders.

Tip: meer uitroeptekens zetten je stellingname veel meer kracht bij!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skeptic by nature

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!