Hmm, Mammon, lijkt me inderdaad relevant in deze tijden. Ik mis alleen een inhoudelijke reactie, ik zie slechts een persoonlijke reactie.
Maar dit topic gaat dan ook niet over god of goden, maar over F zelf.
Kijk, ooit, 1/2/06, was hier een meisje dat de volgende vraag stelde:
Chloétje schreef:Hallo,
ik moet voor godsdienst een soort 'rechtszaak' houden rond de vraag 'is god overbodig in de maatschappij'. Ik ben de aanklager en zeg dat hij inderdaad overbodig is! met God bedoel ik dan het volledige geloof (niet enkel het christendom)
, waarop ik o.a. als volgt antwoordde:
Johan2 schreef:...
-Religies (God(en)) hebben een belangrijke rol gespeeld bij het ordenen van vroegere maatschappijen. Wetten en regels kwamen van God, omdat het verbinden daarvan aan een hogere macht de enige manier was om ze in een primitieve maatschappij enigszins nageleefd te laten krijgen. Tegenwoordig echter is onze maatschappij, met zijn parlement, politie en rechtbanken, zo goed georganiseerd en ver ontwikkeld dat we daar geen God meer voor nodig hebben.
-Religies hebben een belangrijke rol gespeeld bij het verklaren van het "onverklaarbare": waar komen wij vandaan, hoe ontstaat leven, waarom gaat de zon 's avonds onder en komt 's ochtends weer op enz. enz. Tegenwoordig echter hebben wij de wetenschap om voor al die zaken een verklaring te geven.
-Religies hebben een belangrijke rol gespeeld bij het aanvaarden van ons noodlot en ons lijden: het leven was kort en vol ellende, kinderen gingen meestal vroeg dood en de moeder er vaak bij enz. Bidden was vaak het enige wat men kon doen. Tegenwoordig echter hebben wij de medische wetenschap om ons van al die ongemakken te verlossen. ...
Jij bent slim genoeg om te bedenken dat je F's beginvraag op vergelijkbare wijze kunt benaderen. Maar je maakt mij niet wijs dat F een dergelijke niveau-brugklas-uitleg nodig heeft. F is volwassen en erudiet genoeg om zelf een dergelijk antwoord te kunnen formuleren. F. heeft dan ook heel andere motieven om zijn vraag te stellen: F kan er, zoals al blijkt uit de inleiding tot zijn vraag, niet tegen dat mensen er zoveel verschillende godsbeelden op na houden. Vooral godsbeelden waar hij geen vat op kan krijgen zijn hem een doorn in het oog, godsbeelden waar hij met zijn atheïstische bezweringsformules geen vat op kan krijgen, godsbeelden die hem beletten de verlichte, van oud bijgeloof verloste geest uit te hangen. Daarin toont F zich een een waardig discipel van Vermeersch, Dawkins, Cliteur en anderen die het ook graag simpel houden. F. hoopt slechts op reacties uit bijbelvaste kring, zodat hij weer eens zijn mantra's af kan draaien, hetgeen hem kennelijk weer goed is gelukt.
Als F een volwassen vent was, dan zou hij geen vragen stellen waar hij zelf al het antwoord op kan formuleren.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)