er zijn ook dokters hoor die in de onderzoekswereld komen of vaal minder doen met de praktijk. mijn prof fysiologie is een arts van opleiding bv.
Oh zeker. Maar de meeste zijn veel minder geschoold voor het onderzoek. Gemiddeld in de medische onderzoekswereld is het meerendeel niet gan een geneeskundeopleiding afkomstig!
verpleegkunde is een hoge school opleiding, dus ik snap je punt daar niet. zij krijgen vanaf het eerste jaar stages zoals normaal is in een hoge school opleiding.
Maar dat zou dan bij een HBO artsenopleiding toch ook prima kunnen?
er is een groot verschil tussen een verpleger en een dokter: een dokter draagt normaal gezien veel verantwoordelijkheid en moet dus een heel andere basis hebben dan een verpleger (niet verkeerd opvatten: verpleger is daarom geen minderwaardig beroep (mijn vriend is er eentje

) een verpleger is meer voor de verzorging dan voor de genezing.
Dat is wel zo, maar als je een arts-assistent soms bezig ziet in een academisch ziekenhuis, dan zijn het de verpleegkundigen die ze op het goede pad moeten brengen (mijn exvriendin was/is er eentje

). Oftewel, praktisch gezien leren ze veel te weinig voor ze aan de coschappen beginnen. ALS je het dus al zou invoeren, zou de opleiding wel omgegooid moeten worden. Maar nu zie je geneeskundestudenten, die verplicht een onderzoeksstage moeten gaan doen bij een onderzoeksafdeling. Studenten niet blij, afdelingen niet blij want die studenten zijn vaak ongeinteresseerd en minder capabel. En een hoop verloren tijd die in patientenleer gestoken kan worden...
(...)waarom juist dat bij jou het criterium is om een richting te verschuiven.
Oh, maar het is niet mijn idee hoor, het is een discussie die hier in Nederland speelt/speelde. Uitgaande van de stelling, dat je een prima arts kunt worden zonder maar 1 minuut onderzoek te hebben gedaan, werd geopperd er een HBO-opleiding van te maken. Ik zie daar de logica wel van in, meer niet

(en een beetje discussie voeren vind ik ook wel leuk soms

)