Red BoriZ schreef:Is een mens niet al een robot dan...
Kijk hier eens en ga de opsomming in het begin af: Volgens welke filosofie zijn doel en bewustzijn equivalent, en in welke filosofie heeft een robot bewustzijn?
Dit is echt een non-vraag;
Eh? Als iemand een dergelijke vage en ongesubstantieerde stelling maakt, hoe kan een vraag naar de gedachtengang daarachter dan een non-vraag zijn?
je moet gewoon eens naar de werkelijkheid kijken, naar het voortgaan van de wetenschap. En dan zie je dat we ooit wezens zullen bouwen die veel slimmer zijn dan wij. En dat we (of ze) dan iets kunnen ontwikkelen dat bewustzijn heet, de mogelijkheid tot zelfreflectie en zelfidentificatie, is dan evident.
Dat zeg ik ook. Maar dan twee of drie posts verder naar boven. Wel beetje bij de les blijven hoor. Of gewoon terrasje gaan pakken, zoals elk verstandig mens met dit weer zou gaan doen. Behalve ik. Want ik ben kantoorpik.
No offence, maar "en" is een opsommingsteken, geen equivalentieteken. Een robot wordt gebouwd met een ingeprogrammeerd doel, hij neemt zijn omgeving waar en onderneemt handelingen om dat doel te bereiken. Is dat niet bewust genoeg?
Een mier heeft een doel als hij eropuit gaat om voedsel te vinden. Heeft een mier ook bewustzijn?
Ik geloof zonder meer dat de mens in staat is om een kunstmatige intelligentie te scheppen die in potentie in staat is tot bewustzijn. Maar je moet niet vergeten dat het menselijk bewustzijn een product is van duizenden jaren biologische en sociale en culturele evolutie. Er is wat meer voor nodig om bewustzijn te creeeren dan alleen intelligentie.
Man, I hate people.