Even voor de duidelijkheid, ik ben/was "Trots":

(dit "JamieGera SE" is mijn nieuwe account)
Het is nou eenmaal zou dat niet ieder mens evenveel inlevingsvermogen heeft.. vegetariërs zijn vaak pientere mensen met een groot empatisch vermogen. Mensen die weten hoe de dieren lijden, er bv. filmpjes van gezien hebben en toch vlees blijven consumeren zijn in de meeste gevallen de "schapen" van de maatschappij.
Je kan het ze niet echt kwalijk nemen omdat zij het niet echt in zich hebben om verandering te brengen. Het zijn de volgers. Wanneer er iemand in elkaar wordt getrapt door meerdere personen blijven ze toekijken. Dat zit in hun instinct. Aan de andere kant heb je weer de leiders/trendsetters. Dat zijn de mensen die we nodig hebben om verandering te brengen.
Ik ben trouwens een vegetariër.
Dat is wel duidelijk. Met alle respect, maar vind je het niet een beetje tegenstrijdig om een grote groep mensen als kortzichtige schapen te benoemen en je tegelijkertijd op een groot empathisch vermogen te beroepen? Dat soort uitspraken hebben hier weinig zin, want ze helpen het topic niet vooruit.
Ik vind het niet bepaald tegenstrijdig, maar misschien wel iets te kort door de bocht ja..
Wat ik wilde duidelijk maken is dat ik het jammer vind hoe zo veel mensen niet de moeite (willen) nemen om wat verder te kijken dan hun neus lang is. Egoisme heerst. Je ontneemt het leven in miljoen tallen van een groep dat geen stem heeft. De dieren kunnen niet protesteren, de dieren kunnen niet kiezen om niet geslacht te worden. Als je er over nadenkt, is het een hele nare situatie. Voor de dieren en in veel mindere mate voor de mensen met genoeg empathie om te kunnen zien hoe erg het eigenlijk is.
@ Veertje;
Wat je zegt over dat het goed zou zijn voor mensen om over te stappen op biologisch vlees, wat duurder is, waardoor mensen automatisch minder vlees gaan eten..
Ik vind dat wel een goede (tijdelijke) oplossing voor de echte vleesjunkies met een hart. Ze geven genoeg om de dieren om meer te gaan betalen voor vlees, maar ze geven net niet genoeg om de dieren om ze te laten leven.
Het is wel een stap in de goede richting, maar dan ben je net een junkie die van de heroïne af is en dan de rest van zijn leven aan de morfine blijft.
Ikzelf eet geen biologisch vlees, want vlees is vlees. Er zijn dieren geslacht om het op je bordje te krijgen. Terwijl ik weet hoe lekker vlees op zijn tijd smaakt, lekker gekruid. Toch hoef ik het niet, want in mijn ogen is het verkeerd om uit lust iets dood te maken. Ik hou het wel gewoon lekker bij groentenburgers en consorten.
Het voordeel daarbij is dat men zichzelf vlees niet helemaal hoeft te ontzeggen, maar dat men het beschouwt als een duur(der) product. Dat is terecht, want een levend (complex) wezen kun je eigenlijk niet als een goedkoop product beschouwen.
Een levend (complex) wezen mag je eigenlijk nooit als product beschouwen. Hoe duur dan ook.
In de slavernij tijd werden mensen ook als product behandeld. Of er nou een slaaf verkocht werd voor 10 dollar of voor 100000 dollar, beide even slecht. Volkomen onethisch in mijn ogen.
Mocht de consument dan desondanks er toch voor kiezen om zoveel mogelijk zo goedkoop mogelijk vlees te blijven eten, dan vraag ik me af of er niet een oplossing zou liggen in het duurder maken van al het vlees. Gewoon opgelegd door de overheid. Een standaard minimum prijs zeg maar. In combinatie met minimum eisen aan de leefomstandigheden van het "vee". Dat is ook een "radicale" aanpak, maar misschien wel nodig om verandering te brengen. En de consument kan vlees eten als hij wil, alleen niet meer zo vaak als hij wil.
Hier ben ik het wel mee eens. En van de extra opbrengst kunnen ze ervoor zorgen dat de dieren een beter leven krijgen en minder slecht aan hun einde komen. Een oude mevrouw die euthanasie wil plegen geven ze ook geen shock met een stroomstok.