Hoeft niet, het kan ook de intelligentie van levende wezens zelf zijn.het inroepen van een niet-observeerbare en min of meer boven de natuur staande intelligentie.
Hoeft niet, het kan ook de intelligentie van levende wezens zelf zijn.het inroepen van een niet-observeerbare en min of meer boven de natuur staande intelligentie.
Retrocausality? (Het zou ook een mogelijke verklaring kunnen zijn voor "vrije wil")Hoeft niet, het kan ook de intelligentie van levende wezens zelf zijn.
Waarom niet? En ben je het wel eens met het de stelling dat het onderwijs dichter bij de realiteit (de grote mensen wereld) moet komen en dus uit de steriele ivoren cocoon, uit die nep wereld die we school noemen?Het kan ja, dat zijn ook allemaal discussiepunten die aan de orde horen te komen op school. Alleen of de school dichter bij het gezin moet komen zoals qrnlk zei...nee.
Er is niets mis met klassikaal onderwijs waarbij een expert uitleg geeft van een moeilijke probleem. Maar gebruik daarvoor aub mensen die daadwerkelijk in de praktijk mee draaien en ook een goed voorbeeld geven van hoe je moet presenteren.Wel dichter bij de leerling, waar het immers allemaal om draait. De leerlingen horen de kans te krijgen hun eigen kwaliteiten en wensen ten volle te kunnen benutten. Onderwijs zou dus minder klassikaal moeten worden zoals het nu is.
Koppel elke school aan een openbare bibliotheek zou ik zeggen. Laat ook ouders deelnemen aan het onderwijs als ze dit willen. School vond oorspronkelijk plaats in het openbaar, niet achter gesloten deuren.De klas moet eerder een soort discussieplek zijn, waar de leerlingen ook veel meer van elkaar kunnen leren door middel van discussies en gezamelijke (gedachte)experimenten.
Kan het zijn, afhankelijk van de definitie van filosofie. Mijn ervaring met filosofie was niet erg positief...Filosofie is daar een belangrijk onderdeel van.
Merk op dat ik zeer specifiek was; redeneren en communiceren is veel te vaag: Iedereen is het er mee eens. Maar je kunt niemand er op aanspreken als het eigenlijk niet gebeurt want je kunt hier niets mee zo vaag als het is. Daarom specifiek een ondergrens:Wat qrnlk ook zei, men moet beter kunnen redeneren en leren communiceren.
Sorry, heb ik ook soms deel aan.Ik denk dat onderwijs vooral zich moet richten op het ontwikkelen, en het blijven ontwikkelen, van vaardigheden en eigenschapen zoals zelfbeheersing, emotionele controle, geduld, volharding, moed, eerlijkheid, aandachtig luisteren, duidelijk spreken, een passende woordkeus, begrijpend lezen met voldoende snelheid, bekwaam voorlezen, duidelijk schrijven, Als je alleen al op dit forum kijkt hoeveel discussies er totaal uit de hand lopen alleen maar omdat men elkaar niet of minder goed begrijpt, men praat langs elkaar heen. Een goede groep moet dus met elkaar kunnen communiceren, vanuit elk persoon. Een groep is immers een verzameling individuen.
Dat ligt wel een beetje in de aard van het medium ook natuurlijk, af en toe begrijp je mekaar niet zo goed via het internet, maar al bij al valt het hier best nog meeAls je alleen al op dit forum kijkt hoeveel discussies er totaal uit de hand lopen alleen maar omdat men elkaar niet of minder goed begrijpt, men praat langs elkaar heen.
In welk opzicht vind je scholen nu nep, dan? En hoe kan het precies beter? Ik vind het kennisoverdracht-element nog steeds belangrijk, daarbij komen dan de vaardigheden om er iets mee te doen. De leeromgeving dient hiertoe stimulerend te zijn.Hoe kunnen kinderen deze eigenschapen en vaardigheden nu daadwerkelijk ontwikkelen in de oneerlijke nep wereld die we school noemen?
"A human being should be able to change a diaper, plan an invasion, butcher a hog, conn a ship, design a building, write a sonnet, balance accounts, build a wall, set a bone, comfort the dying, take orders, give orders, cooperate, act alone, solve equations, analyze a new problem, pitch manure, program a computer, cook a tasty meal, fight efficiently, die gallantly. Specialization is for insects."
...al is het zo dat de samenstelling van deze groep op basis van leeftijd niet de beste is. Ik wil best met je meedenken in een andere richting, maar ik zou niet weten welke kant opWaar anders is er een strikte scheiding op leeftijd?
En in België is het al vaardigheden wat de klok slaat. Er moet een zeker evenwicht zijn. Vele vaardigheden bouwen voort op kennis, en vaardigheid is nodig om iets met je kennis te doen. Maar het hangt er ook vanaf waar je persoonlijke interesse ligt. Het zwaartepunt op één van deze twee componenten leggen, zal m.i. uiteindelijk slecht blijken voor beide.Nederland is een kennis-samenleving aan het worden.
Dát is een moeilijke! Maar ik denk dat het ons te ver off-topic zou leiden... Nieuw topic misschien?Welke kennis en vaardigheden beschouwen we zo basaal in een democratisch kennis-samenleving dat iedere verantwoordelijke volwassen burger hier over zou moeten beschikken?
Ons leven is te kort om «alles» te verwaarloozen, is m'n antwoord.
Juist de aanhoudende pogingen om 't verband tusschen _alles_ en
_alles_ te vatten--ziehier het punt waar POËZIE en WIJSBEGEERTE
ineensmelten--zyn noodig om ons iets van de onderdeelen te doen
begrypen. Zedelyke en verstandelyke ontwikkeling--identisch met
arbeid, genot en deugd--is gevolg en belooning van aanhoudende
kritische vergelyking der feiten die de Natuur ons te aanschouwen
geeft. Wie den blik van dat schouwspel afwendt, die punten van
vergelyking geen aandacht waard keurt en alzoo de _harmonische_
ontwikkeling zijner gaven veronachtzaamt, krimpt in tot 'n dier, tot
'n machine, tot 'n zaak.
De steen ligt. Dat is alles wat-i kan ... zyn _Specialiteit_! We
willen meer zyn dan zoo'n steen.
Het rad draait. Het kan niet anders ... zyn _Specialiteit_! We willen
meer zyn dan 't werktuig dat zich zoo dom eentonig beweegt.
De plant groeit bloeit, verdort en sterft zonder genot, leed of besef
... haar _Specialiteit_! We willen meer zyn dan zoo'n plant.
De koe eet gras, herkauwt, eet weer gras en herkauwt weder tot ze
geslacht wordt. Dat is háár _Specialiteit_ ...
_Excelsior, Excelsior_:
De roeping van den mens is _Mens_ te zyn.
Hier kan ik me volledig bij aansluiten.Persoonlijk zou ik zelfs liever nog een stap verdergaan en zeggen dat godsdienst- en zedenleer helemaal niets te zoeken hebben op school. Doe dat maar thuis als de ouders daar behoefte aan hebben.
En dat is dus volledig onmogelijk. Mensen kunnen niet genoeg over een godsdienst of filosofie leren zonder een waardeoordeel te vormen... dat betekend dat je dus alleen uiterst oppervlakkige kennis kunt overdragen, waarbij je onvermijdelijk de kern van de godsdienst of filosofie volledig verwrongen projecteert... niet echt iets waar iemand iets aan heeft. Ideal als je vooroordelen en zo wilt aanmoedigen. (En dan vragen ze wat er zo nep is aan ons onderwijs?...)Maar de kennis daarover zou niet ontzegt moeten worden. De kennis over verschillende godsdiensten zou op een objectieve manier gepresenteerd moeten worden. Dan bedoel ik met objectief, zonder er een eigen waardeoordeel aan vast te koppelen en op die manier de informatie ook aan de leerlingen te presenteren. Laat de leerlingen zelf, en vooral met elkaar, een waardeoordeel vinden.