Zo kun je het ook zien, alwayse look at the bright side of life. Punt is, wij zouden lijden onder iets waar we geen jan piet hol mee te maken hebben.
Het is het best dat mogelijk was.
Dit spreekt elkaar tegen. Je zegt dat hij geen zonde of gebrekken had, toch begon hij aan een zonde. Idem met Eva, als ze perfect was (en jóóst mag weten wat dat betekent) had ze zich niet zo latern verleiden. Ze waren helemaal niet perfect, anders had dat nooit gebeurd.
Perfectie laat ruimte voor vrije wil, inclusief dat men dus er voor kiest om zichzelf te beschadigen en zo niet-perfect te worden. Jij ziet perfectie als een abstract absoluut concept, dat is echter niet erg realistisch. Het is altijd een relatief concept: Ze waren perfect voor het doel dat God had. Het woord voor zonde in de bijbel betekend letterlijk "doel missen"; en dat is dus wat er gebeurde.
Dat willen is ook een gebrek.
Je bezwaard je dus nu over het gegeven dat ze een vrije wil hadden? Vrij in de zin van: Vrij om zelf te bepalen wat ze willen. Niet vrij in de zin dat ze vrij van consequenties zouden zijn. Ik denk dat dit argument van jouw te kort schiet.
Verder maakt dat toch niet uit, God veroordeelde ze tot de dood en incest. Ipv er over te gaan praten, te overleggen wat er nou fout is gegaan, excuses vragen. Maar nee, hop linea direct dr uit, sterf maar en heb maar seks met je directe familie om je soort te laten overleven.
Wat betreft incest, blijkbaar was dit toen nog geen probleem: Ze waren nog sterk en gezond genoeg om zelf ruim 900 jaar te worden. Pas veel later werd dit een probleem als een van de gevolgen van de beschadiging die Adam zichzelf aandeed.
Zo kun je ook zeggen dat een rechter iemand 'niet echt veroordeeld'. Wat jij bedoeld, wat ik bedoel, is precies hetzelfde, hoe je het ook noemt. Dood en incest, na 1 fout. Kleren meegeven is dan triviaal te noemen.
Beschadiging? Adam was toch perfect? Hoe zou God een perfect wezen kunnen schapen zonder zelf perfect te zijn (immers, als je perfect bent maak je ook geen beschadigt product).
Maar dit product kan later beschadigd raken door onjuist gebruik.
Het is alleen onmogelijk omdat God wil dat het onmogelijk is.
Weer denk je in absolute termen. God is het meest machtigste wezen dat er is maar zelfs God kan bepaalde dingen niet doen. Hij kan alles doen dat overeenkomstig zijn voornemen is. Maar ook God is gebonden aan het accepteren van de consequenties van de keuzes die hij maakt en dit beperkt ook hem.
Zoals ik al schreef, het zou mij niet verbazen als deze zonde tegen de heilige geest inderdaad een beschadiging omvat die niet te repareren is, zelfs niet door de schepper van dit leven. Een soort logische consequentie van het scheppen van perfect leven.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs