Fukuyama, een van de beschrijvers van de universele theorie,
O, die griezel. Nee dank je, heb ik helemaal niks mee. En als ik al ooit
iets van Fuks
End of History wat serieuzer mocht hebben genomen, dan is dat reeds lang verleden tijd. (Bij Fuk zelf ook trouwens, krijg ik soms de indruk).
en Hegel, die de eerste was denk ik, kwamen ook niet uit de sociale hoek Dus als je wilt weten wat universalisme is, heb je alvast twee bronnen.
Wat Plato betreft, vermoed ik dat je niet echt op de hoogte bent van hoe dat proces zich heeft afgespeeld. Ik kan je daar wel wat bronnen voor geven, als je dat leuk vindt.
Hé, alweer een nieuwe strategie. Grapjas. ''
Béétje'' doorzichtig, vind je ook niet? Kom op zeg, je bent toch te intelligent voor zon goedkoop foefje. Oh, en Hegel is zowel door voor- als tegenstanders van jouw opvatting van
universele theorie ge- en misbruikt. ''
Ik kan je daar wel wat bronnen voor geven, als je dat leuk vindt''.
Uit jouw betoog krijg ik toch sterk de indruk dat je een veranderlijkheid veronderstelt die in een richting gaat en niet terug naar de middeleeuwen bijvoorbeeld.
Dat is dan jouw fout, andermaal, en niet de mijne. Ik val slechts over jouw weergave van de Islam als een statisch, onveranderlijk iets, ''
waarbinnen secularistie niet bestaat''. Dat de krachten ''
richting middeleeuwen'' momenteel op veel plaatsen sterker zijn dan die de andere kant op, hoef je mij niet te vertellen, maar doet verder niet ter zake.
Als je zelf het begrip secularisatie introduceert om toe te passen op de islam, dan pas je begrip toe in een universele strekking.
Ik introduceer niks, jij hebt het geïntroduceert, als niet bestaand wel te verstaan. En ik constateer slechts dat dat dus niet klopt, in het verleden niet en nu niet. In jouw visie kunnen moslims als Farish Ahmad Noor, of zelfs Reza Aslan niet bestaan, óf ze zijn geen moslim. Welnu, ze bestáán én ze zijn moslim, jammer voor jouw en je zwart-wit zekerheden, maar leer er maar mee leven.
Ik heb later, naarmate de beeldvorming wat completer werd, aangegeven dat er eigenlijk geen secularisatie mogelijk is in de islam en dat moslims het begrip nietszeggend vinden (ze drukken zich krachtiger uit, maar dat hoeft voor mij niet)
. Ja hoor,
ze dit en
ze dat, allemaal op één hoop.
Luister E., ik geloof niet dat er
iets van wat ik zeg tot je door dringt, dus als je niets anders te melden hebt, laten we er dan maar mee ophouden.
Hier, laatste keer:
Wat Plato betreft, vermoed ik dat je niet echt op de hoogte bent van hoe dat proces zich heeft afgespeeld.
Van Plato betwijfel ik het ten sterkste, maar ik sluit niet uit dat jij meer van de geschiedenis van de Islam weet. Mij gaat het echter slechts om één woord:
proces, van
pro-cedo, pro-cedere, Latijn voor
voortgaan of
vooruitgaan, wat in het geval van
proces ook op een
achteruitgang kan slaan, maar in ieder geval op iets dat
niet statisch is, van
sto-stare, Latijn voor
staan, weet je wel.
Vat je m nou eindelijk, Esera?
Dus nu, voor de allerlaatste keer: secularisatie en verandering bestaan, óók in de moslimwereld.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)