Puzzel Puzzels
Morris G.
Artikelen: 0

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

Timwaagh, bestaat de mogelijkheid dat je het verhaal van JvdV iets te persoonlijk hebt gelezen? Het is (m.i.) geen aantijging of een poging om iemand aan te vallen maar de situatie - zoals die heden in het vo/ mbo is - kort gegeneraliseerd. Zoals ik het lees (en begrijp) moet ik toch zeggen, dat ik het 100% met hem eens ben.

Waar ik wél enigzins moeite mee heb is de opmerking
een ding wat ik echt nooit zou doen: iets doen, gewoon omdat dat zo hoort, omdat de leraar/ouders dat zegt enzovoort.
Heb je overwogen dat er een minieme kans zou kunnen bestaan dat de leraar/ ouder - gebaseerd op ervaring/ kennis of op bestaande normen en waarden - goed advies geeft? Dat je op het moment suprême misschien denk '...zal wel' (al dan niet om de eingen 'stoerheid' hoog te houden) maar dat dit op een later tijdstip best bruikbaar zou kunnen zijn. :wink:
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

timwaagh

Heb je overwogen dat er een minieme kans zou kunnen bestaan dat de leraar/ ouder - gebaseerd op ervaring/ kennis of op bestaande normen en waarden - goed advies geeft? Dat je op het moment suprême misschien denk '...zal wel' (al dan niet om de eingen 'stoerheid' hoog te houden) maar dat dit op een later tijdstip best bruikbaar zou kunnen zijn.  :wink:
Nee, zo werkt dat niet.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Morris G.

Nee, zo werkt dat niet.
Hoe precies luidt ook alweer je theorie om je waarneming te verklaren? :wink:
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]
albert davinci

Jan heeft zeker gelijk. Ik heb MAVO, MBO (1 jaartje echt MBO wat nu niveau 4 wordt genoemd, toen werd het mij duidelijk dat ik daar echt niet thuis hoorde), HAVO en VWO gedaan. Nu studeer ik aan de universiteit. Ik kan dus goed vergelijken. Mijn leraren zeiden dat hoe lager het VO-niveau is hoe moeilijker het is om les te geven. VBO (VMBO A/B) is het moeilijkst, dan MAVO C/D, HAVO wordt al makkelijker omdat de leerlingen duidelijk meer gemotiveerd zijn, op het VWO hoeft de leraar niet zo veel orde te bewaren in de klas omdat de leerlingen ook echt meewerken.

Mijn ervaring was dat het op het MBO ongeveer net zo was als op de MAVO, geen discipline, motivatie en ijver. Als je goede cijfers haalde moest je overtuigen dat je niet elke dag uren achter de boeken zat.

Helaas heeft Jan gelijk, helaas in die zin dat het tragisch is dat het zo is.
Heb je overwogen dat er een minieme kans zou kunnen bestaan dat de leraar/ ouder - gebaseerd op ervaring/ kennis of op bestaande normen en waarden - goed advies geeft? Dat je op het moment suprême misschien denk '...zal wel' (al dan niet om de eingen 'stoerheid' hoog te houden) maar dat dit op een later tijdstip best bruikbaar zou kunnen zijn.
Inderdaad :)

Als je klaar bent met jouw school (zeker wanneer je hoger onderwijs hebt gedaan) dan ben je maar wat blij met alle kennis en inzicht die je hebt opgedaan. Dankzij mijn economielessen laat ik me niets wijsmaken door de politici en weet ik wat er gebeurd met de economie en waarom bepaalde beslissingen wel en niet goed zijn. Mijn scheikunde, natuurkunde en wiskunde heb ik hard nodig gehad voor mijn studie. Mijn taalvaardigheid is sterk verbeterd, ik lees zeer makkelijk mijn engelstalige artikels en ik ben blij dat ik wat van de plantjes, de diertjes en het milieu weet. Als ik ooit een eigen bedrijf zou starten of belastingaangifte moet doen dan weet ik ook perfect hoe ik dat allemaal moet regelen.

Let op! Ik ben het niet altijd eens geweest met de invulling van het onderwijs (vond het praktijkonderzoekje van biologie gruwelijke flauwekul omdat het slecht was uitgevoerd door de leraar, die Engelse literatuur daar had ik geen boodschap aan en nog wat dingen) maar al met al doe je veel nuttige kennis en vaardigheden op waardoor je wat makkelijker mee kan draaien in het leven en veel dingen wat beter kan plaatsen.

Het probleem is dat veel pubers dat nog niet door hebben, dus moeten de leraren ze wat achter hun vodden zitten maar ook weer niet TE veel want dan leren het niet om zelfstandig wat discipline te hebben.
Jan van de Velde

Een voorgaand bericht. Ik heb er weer een beetje van bijgeleerd, en wil er graag even op reageren. We zitten hier niet gezellig face-to-face met een pilsje erbij, dus ik wil nog maar eens apart benadrukken dat niets hiervan persoonlijk richting de schrijver is bedoeld. De quote is ok niet volledig, voor het overzicht heb ik stukken die er voor mijn reactie niet toe doen weggelaten:
vorige post
(1) je bent toch ook jong geweest? als ik me niet vergis dan heb je zelf ook niet het moeilijkste van het moeilijkste gedaan...

(2) Nog steeds is jong zijn lastig.

(3)wat deed jij toen in je vrije tijd?

(4) MSN is een nieuwe manier om je sociale netwerk uit te breiden (reken maar dat verenigingen vroeger die functie vervulden). Niet onbelangrijk: meer potentiele seksuele partners. Dan is het niet vreemd dat dat populair word, want die drive bestaat nu eenmaal. Verder schijnt het goed te zijn voor sociale vaardigheden.

(5) Maar als je dat niet hebt, zo'n hoger doel? als je het niet doet voor iets anders? dan heb je een motivatie nodig die uit het proces voortkomt: je moet leren leuk vinden...

en ja: smaken verschillen. niet iedereen vind leren leuk.

en dat is niet gek. welke emotionele chemicalien komen dan vrij? vast niet een erg verslavende.

(6) maar de niet-nerds kan je niks verwijten.

(7) Toch maak ik me altijd zorgen als mensen niet in staat zijn om mensen te begrijpen waar ze zich wel zorgen om maken. ik hoop dat ik een redelijk verhaal heb opgehangen waarmee het beter mogelijk wordt om in de huid van 'de jeugd' te kruipen.
1) mij is in elk geval het besef bijgebracht dat de tijd dat je tóch op school zit net zo goed redelijk nuttig kunt proberen te besteden. Ik heb ook eens zo'n dipje gehad, met een kerstrapport om te janken. Dát was echter een paar maanden later rechtgetrokken. En wat moeilijkheid betreft, och, atheneum-β, wi-na-sch-bio-ne-eng-du. Niet met de vingers in de neus, daar moest ik normaal voor werken, en dat heb ik gedaan.

2) mee eens. achteraf gezien de reden van bovengenoemd dipje.

3) van alles. Een aardig bijbaantje, 10-15 uur in de week, vrienden, lezen. Eerst het werk, en nog plenty tijd over voor de rest. Mijn indruk is dat de huidige instelling is: eerst de rest, en géén tijd meer over voor het werk.

4) via een toetsenbord "communiceren" loopt veel makkelijker uit de hand dan van aangezicht tot aangezicht. Persoonlijke communicatie is niet alleen letters, daar hoort een hele intonatie en lichaamstaal bij. Die mis je via dat beeldscherm, met als gevolg dat het op MSN nogal eens gierend uit de hand loopt. Het zorgteam bij ons op school wordt echt vaak geconfronteerd met de gevolgen daarvan. MSN wordt vaker gebruikt in de plaats van... dan in aanvulling op.....

En dat is nog tot daar aan toe, maar de tijd die het vreet t.o.v. het sociale rendement vind ik heel laag. Als ik de jeugd tegenwoordig bezig zie met uren MSN, SMS en mobieltjes vraag ik mij af of zoveel communicatietijd wel te vullen valt met zinvolle communicatie, en niet per definitie móet ontaarden in slappe klets, of erger. En in die verenigingen deed je niet zelden ook nog wat nuttigs voor de hele gemeenschap. Daar heeft in deze individuele wereld niemand zogenaamd meer tijd voor.

5) Je hóeft leren niet leuk te vinden. Leren is er niet voor het "leuk" al kun je het al of niet leuk vinden. Waarom moet elk uur van de dag persé "leuk" zijn? Dat gaat ook vervelen, je raakt zo gauw overvoerd met "leuk".

6) er is niks mis met je als je geen "nerd" bent. Maar dat woord heeft een heel andere betekenis gekregen dan de werkelijke:
Een nerd is een persoon die een bovenmatige interesse in technologie en/of computers combineert met een gebrek aan sociale vaardigheden. Dit in tegenstelling tot een geek, die zich in sociaal opzicht wel kan aanpassen.
Tegenwoordig wordt iemand die normaal werkt voor zijn opleiding al onmiddellijk "nerd" of "stuudje" genoemd. Zo min mogelijk doen lijkt de norm, en daar heb ik een probleem mee.

7) ik heb drie kinderen in die "moeilijke" leeftijd, en ja, die waardeer ik. En die probeer ik te stimuleren tot iets meer dan verveeld rondhangen, met wisselend succes. Ook met mijn leerlingen lukt dat soms. Een volslagen nietsnut en publique, met een zwaar onvoldoende rapport, komt erachter dat hij zo niet zijn geliefde autotechniek in kan. Heeft hulp nodig, wil extra gaan werken om in te halen, maar niemand mag het weten, stel je voor..... Die hulp geef ik, hij heeft het gered, en ik heb nog nooit iemand zó (stiekem) zien glunderen als bij zijn eerste voldoende in ¾ jaar tijd voor natuurkunde (NB een 9,2/10). En ik weet zeker dat hij die laatste maanden niet alles aan de kant heeft moeten gooien voor dat doel.

Eén voor één is de jeugd van tegenwoordig geen spat minder waard dan die van vroeger. Maar ik vraag me af waarom het lijkt alsof jullie als groep werken een vies woord zijn gaan vinden. Na werken is het des te leuker spelen.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Meikie

Jan van de Velde schreef:En stel je nu voor wat een groep die niet die capaciteiten heeft voelt.  

Dat die MBO-leerling gemiddeld wat minder intelligent is is niet het probleem. Dat 'ie bovendien niet werkt is dat wél.

Kortom, als je dat soort mensen die naast meikie in een klas zitten nog aan een diploma wil helpen zul je je eisen naar beneden moeten schroeven. En waarom willen we dat? Als we de eisen terug zouden zetten op 20 jaar geleden zou 30 procent zonder papieren de school verlaten. En dat wil men niet. Raar?

Mijn vraag is, waar komt dat totale gebrek aan motivatie bij de jeugd vandaan? Te bedonderd om nog maar een halve slag leerwerk uit te voeren. Wél de godgans

Nogmaals, meikie, niks persoonlijks, alleen je opmerkingen troffen me als het exacte beeld dat ik na een jaar voor de klas begin te krijgen van de jeugd.
Bij mij was het probleem dat ik nooit moeten leren heb om veel punten te behalen, dat is zo gebleven tot in het 3de middelbaar, en als je dan ineens moet beginnen leren dan is dat echt niet gemakkelijk!

En je hebt volgens mij een heel verkeerd gedacht van mij nu, ik geef toe, toen ik nog in het aso zat vond ik andere dingen belangrijker maar dan was ik 15 en wist ik niet beter. Ik heb het 3de jaar moeten overdoen omdat ik mijn jaar niet uitgedaan heb door omstandigheden en op mijn 17de ben ik naar het beroepsonderwijs gegaan.

Vanaf dan heb ik altijd mijn huiswerk gemaakt en was ik altijd met alles in orde, omdat ik er toch geen moeite mee had, maar dat heb ik nooit openlijk voor de klas zitten verkondigen.

Ze weten dat ik goed leer, maar ze zien dat ik altijd in orde ben enz ook dus het is niet zo dat ik nu een slechte invloed op hen heb. Wat idd wel zo zou zijn moest ik geen huiswerk enz maken en constant tegen spreken omdat ik het zogezegd toch allemaal al weet...

Maar ik begrijp wel wat je bedoelde... :)
Phaesimbrotos

Jan van de Velde schreef:Een voorgaand bericht. Ik heb er weer een beetje van bijgeleerd, en wil er graag even op reageren. We zitten hier niet gezellig face-to-face met een pilsje erbij, dus ik wil nog maar eens apart benadrukken dat niets hiervan persoonlijk richting de schrijver is bedoeld. De quote is ok niet volledig, voor het overzicht heb ik stukken die er voor mijn reactie niet toe doen weggelaten:
vorige post
(1) je bent toch ook jong geweest? als ik me niet vergis dan heb je zelf ook niet het moeilijkste van het moeilijkste gedaan...

(2) Nog steeds is jong zijn lastig.

(3)wat deed jij toen in je vrije tijd?

(4) MSN is een nieuwe manier om je sociale netwerk uit te breiden (reken maar dat verenigingen vroeger die functie vervulden). Niet onbelangrijk: meer potentiele seksuele partners. Dan is het niet vreemd dat dat populair word, want die drive bestaat nu eenmaal. Verder schijnt het goed te zijn voor sociale vaardigheden.

(5) Maar als je dat niet hebt, zo'n hoger doel? als je het niet doet voor iets anders? dan heb je een motivatie nodig die uit het proces voortkomt: je moet leren leuk vinden...

en ja: smaken verschillen. niet iedereen vind leren leuk.

en dat is niet gek. welke emotionele chemicalien komen dan vrij? vast niet een erg verslavende.

(6) maar de niet-nerds kan je niks verwijten.

(7) Toch maak ik me altijd zorgen als mensen niet in staat zijn om mensen te begrijpen waar ze zich wel zorgen om maken. ik hoop dat ik een redelijk verhaal heb opgehangen waarmee het beter mogelijk wordt om in de huid van 'de jeugd' te kruipen.
1) mij is in elk geval het besef bijgebracht dat de tijd dat je tóch op school zit net zo goed redelijk nuttig kunt proberen te besteden. Ik heb ook eens zo'n dipje gehad, met een kerstrapport om te janken. Dát was echter een paar maanden later rechtgetrokken. En wat moeilijkheid betreft, och, atheneum-β, wi-na-sch-bio-ne-eng-du. Niet met de vingers in de neus, daar moest ik normaal voor werken, en dat heb ik gedaan.

2) mee eens. achteraf gezien de reden van bovengenoemd dipje.

3) van alles. Een aardig bijbaantje, 10-15 uur in de week, vrienden, lezen. Eerst het werk, en nog plenty tijd over voor de rest. Mijn indruk is dat de huidige instelling is: eerst de rest, en géén tijd meer over voor het werk.

4) via een toetsenbord "communiceren" loopt veel makkelijker uit de hand dan van aangezicht tot aangezicht. Persoonlijke communicatie is niet alleen letters, daar hoort een hele intonatie en lichaamstaal bij. Die mis je via dat beeldscherm, met als gevolg dat het op MSN nogal eens gierend uit de hand loopt. Het zorgteam bij ons op school wordt echt vaak geconfronteerd met de gevolgen daarvan. MSN wordt vaker gebruikt in de plaats van... dan in aanvulling op.....

En dat is nog tot daar aan toe, maar de tijd die het vreet t.o.v. het sociale rendement vind ik heel laag. Als ik de jeugd tegenwoordig bezig zie met uren MSN, SMS en mobieltjes vraag ik mij af of zoveel communicatietijd wel te vullen valt met zinvolle communicatie, en niet per definitie móet ontaarden in slappe klets, of erger. En in die verenigingen deed je niet zelden ook nog wat nuttigs voor de hele gemeenschap. Daar heeft in deze individuele wereld niemand zogenaamd meer tijd voor.

5) Je hóeft leren niet leuk te vinden. Leren is er niet voor het "leuk" al kun je het al of niet leuk vinden. Waarom moet elk uur van de dag persé "leuk" zijn? Dat gaat ook vervelen, je raakt zo gauw overvoerd met "leuk".

6) er is niks mis met je als je geen "nerd" bent. Maar dat woord heeft een heel andere betekenis gekregen dan de werkelijke:
Een nerd is een persoon die een bovenmatige interesse in technologie en/of computers combineert met een gebrek aan sociale vaardigheden. Dit in tegenstelling tot een geek, die zich in sociaal opzicht wel kan aanpassen.
Tegenwoordig wordt iemand die normaal werkt voor zijn opleiding al onmiddellijk "nerd" of "stuudje" genoemd. Zo min mogelijk doen lijkt de norm, en daar heb ik een probleem mee.

7) ik heb drie kinderen in die "moeilijke" leeftijd, en ja, die waardeer ik. En die probeer ik te stimuleren tot iets meer dan verveeld rondhangen, met wisselend succes. Ook met mijn leerlingen lukt dat soms. Een volslagen nietsnut en publique, met een zwaar onvoldoende rapport, komt erachter dat hij zo niet zijn geliefde autotechniek in kan. Heeft hulp nodig, wil extra gaan werken om in te halen, maar niemand mag het weten, stel je voor..... Die hulp geef ik, hij heeft het gered, en ik heb nog nooit iemand zó (stiekem) zien glunderen als bij zijn eerste voldoende in ¾ jaar tijd voor natuurkunde (NB een 9,2/10). En ik weet zeker dat hij die laatste maanden niet alles aan de kant heeft moeten gooien voor dat doel.

Eén voor één is de jeugd van tegenwoordig geen spat minder waard dan die van vroeger. Maar ik vraag me af waarom het lijkt alsof jullie als groep werken een vies woord zijn gaan vinden. Na werken is het des te leuker spelen.....
1) Ik zie mensen op mijn school die naar school gaan, omdat ze moeten. Dat is dom, als je toch gaat, doe het dan goed. Je hebt niets te verliezen en o zo veel te winnen. Ik zelf doe Gymnasium, zit nu in de 3e klas. Nederlands, Engels, Duits, Frans, Latijn, Oud-Grieks, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde, economie, godsdienst en lichamelijke opvoeding. Ik heb nog bijna nooit een onvoldoende gehaald (2 x) en voor alle vakken zou ik zonder leren wel een voldoende hebben.

2) In welk opzicht is jong zijn lastiger dan volwassen zijn?

3) Vrije tijd. Hmm. 's Ochtends om half vijf sta ik op om kranten rond te brengen, half zes lig ik weer in me bed. Verdien ik 300 euro per maand mee. Ik slaap ook een uurtje vroeger 's avonds. Dan ga ik naar school, let ik op in de lessen, en dan weet ik alles al. Voor talen schrijf ik alle woorden/zinnen op zodat ik ze allemaal uit me hoofd ken. En 's middags ga ik naar het fitnesscentrum of werk ik aan het ontwerp van me voertuig. 's Avonds hang ik voor de televisie of zit ik op het wetenschapsforum. Zo ziet elke dag er wel zo beetje uit.

4) MSNen doe ik wel veel, als ik achter de computer zit, ben ik altijd wel online. Ik weet niet of het kwaad kan, maar je durft wel meer achter de computer. Dat is een feit.

5) Leren is investeren in je toekomst. Niet leren is een domme investering.

6) Als nerds mensen zijn die veel leren, ben ik met trots een nerd.

7) Ik probeer mensen niet te veranderen, want dat heeft toch geen nut. Ze hebben hersenen genoeg om na te denken over wat ze willen en niet willen. Ik weet wat ik wil, en wat ik daarvoor moet doen. Namelijk; veel leren, en altijd blijven leren, maar het belangrijkste is; interesse hebben.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.
AnnieSmith

Het is logische dat je het onderwijs op je nivo (1Q) af stemt. Stel dat het MBO idd. dommer maakt, dan zou dus elke vorm van onderwijs dommer maken. :) Jah. de stelling klopt want het onderwijs is afgestemd op één soort type mens / denker. de volgende vraag is wat doen we hier tegen?

vriendelijke groet, Annie.
Nisha

zelf zit ik op een mbo

en het niveau is er echt triest laag,

voorheen zat ik op mavo opleiding en was mijn eindcijfer een 9 voor natuurkunde alle jongens stonden met hun mond vol tanden een meisje dat het hoogste punt heeft.!

nu ik op mbo zit dacht ik wel wat meer te gaan leren.

natuurkunde is nu opgesplits in mechanica en electriciteit.

ik had gehoopt nieuwe dingen te horen maar helaas,

mijn mavo docente had een erg goed resultaat afgeleverd ik kwam op het mbo aan en deed een test voor vrijstelling en ik haalde de test met een 9,7.

je moet minimaal een 8 hebben om vrijstelling te krijgen.

nu ik in het 2e jaar zit heb ik er zeer veel spijt van voor deze opleiding gekozen te hebben,

op internet zouden ze een site moeten maken waarop leerlingen hhun mening kwijt kunnen over de school en de desbetreffende opleiding, zodat mogelijk toekomstige studenten weten waaraan ze beginnen.
Apeiron

op internet zouden ze een site moeten maken waarop leerlingen hhun mening kwijt kunnen over de school en de desbetreffende opleiding, zodat mogelijk toekomstige studenten weten waaraan ze beginnen.

Ja, inderdaad of de kloof tussen MBO en HBO verkleinen, waardoor het voor jou mogelijk kan zijn om -alvast?- enkele vakken op HBO niveau te volgen.

Toen ik nog op de Mavo zat, waren er bijv. enkele klasgenoten die makkelijk wiskunde op VWO niveau konden doen. Helaas werd er te weinig gekeken naar dit soort specialisaties.
Franske

Net als een hoop mensen heb ik zelf in mijn jeugd ook een neergaande spiraal meegemaakt. Van VWO naar HAVO (overgang 3 naar 4) en toen MTS electronica.

Schijnbaar is er een hoop veranderd in de afgelopen 20 jaar. De toenmalige MTS in Nijmegen was een behoorlijk zware opleiding, in ieder geval wat electronica betreft. De helft van mijn toenmalige klas had cijfers waarmee je gewoonweg niet mee mocht doubleren, maar van school af moesten.

Ik had het redelijk makkelijk, maar dat nam niet weg dat ik met veel plezier de MTS gedaan heb.

Volgens mij heeft het allemaal met instelling te maken. Is die niet OK, dan is zelfs een universiteit niet interssant.

Ben nu mijn HTS diploma in deeltijd aan het afmaken. Grote verschil is dat het MBO ontzettend praktisch was (is) en de vaardigheden die ik daar geleerd heb komen nog steeds van pas, zelfs op de HTS.

Ik vindt het jammer dat het MBO door sommigen hier gekraakt wordt. Er zijn ook leerlingen die er voor moeten werken om het te halen. Maar als het allemaal te makkelijk is, wat doe je dan op een MBO?

Wat ik me ook afvraag is of je met zo een instelling iets bereikt in het bedrijfsleven.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)
albert davinci

Ik vindt het jammer dat het MBO door sommigen hier gekraakt wordt. Er zijn ook leerlingen die er voor moeten werken om het te halen. Maar als het allemaal te makkelijk is, wat doe je dan op een MBO?  
1. Een MTS-opleiding is vermoedelijk de zwaarste MBO-opleiding.

2. Het niveau verschilt nogal van school tot school. In feite is het sterk afhankelijk van in hoeverre de onderwijzers het niveau naar beneden bijstellen om de leerlingen door de examens te helpen.

3. Toen was MBO nog echt MBO. Tegenwoordig noemen ze de lagere opleidingen (niveau 1, 2 en 3) ook MBO wat mogelijk verwarring kan geven.

Het niveauverschil tussen MAVO en HAVO, tussen MBO (niveau 4!) en HBO is gewoon veel te groot.

Inderdaad zou het een goede zaak zijn als de leerlingen zowel op het middelbaar onderwijs als in het beroepsonderwijs de mogelijkheid zouden krijgen om bepaalde vakken op een hoger niveau te volgen.

Frans, vergeet ook niet dat veel mensen pas weten hoe laag het niveau van de MBO is wanneer ze er aan begonnen zijn. De slimmeren daar vervelen zich stierlijk. Het beste advies wat ik ze kan geven is om alsnog de HAVO te gaan doen, is meestal moeilijker dan het MBO, bovendien kan je vaak nog 1 of 2 jaar sneller zijn als je HBO gaat doen en altijd nog voor verschillende richtingen kiezen of doorgaan naar het VWO en/of een universitaire studie.

De mensen die klagen hebben gelijk in hun klachten maar ze moeten dan wel consequent zijn en ook het initiatief nemen om een betere opleiding te gaan volgen.
albert davinci

Eventjes een nieuwe posting omdat ik dit wil benadrukken.

Er is één groot gebrek in het middelbaar onderwijs wat ik als zeer frustrerend en tijdkostend heb ervaren.

Er is geen mogelijkheid om van 4-MAVO over te gaan naar 4VWO.

Het kan perfect voor diegenen die VWO-intelligentie hebben, vergis je niet er zijn veel mensen die onterecht op een te laag of een te hoog niveau zijn ingedeeld door de CITO-toets.

Ik heb zelf MAVO, HAVO en VWO gedaan en weet dan ook van elk niveau hoe het onderwijs is voor de vakken die ik gedaan heb.

De stof is in 3-HAVO en 3-VWO exact hetzelfde. Iemand die van de MAVO komt moet nu nodeloos een jaar verspillen.

Ik zeg niet dat dit voor iedereen is weggelegd maar laat de leerling de beslissing nemen, het is ZIJN verantwoordelijkheid!

Het blijkt dat veel mensen die van de MAVO naar de HAVO gaan daarna het VWO gaan doen, waarom dan niet in één keer van MAVO naar VWO?
Apeiron

Het blijkt dat veel mensen die van de MAVO naar de HAVO gaan daarna het VWO gaan doen, waarom dan niet in één keer van MAVO naar VWO?

Inderdaad of op z'n minst de mogelijkheid scheppen om examen te doen in een aantal vakken op VWO niveau. Is het niet zo dat deze kloof in bijv. het Montessori onderwijs minder groot is?
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Franske

albert davinci schreef:Frans, vergeet ook niet dat veel mensen pas weten hoe laag het niveau van de MBO is wanneer ze er aan begonnen zijn. De slimmeren daar vervelen zich stierlijk. Het beste advies wat ik ze kan geven is om alsnog de HAVO te gaan doen, is meestal moeilijker dan het MBO, bovendien kan je vaak nog 1 of 2 jaar sneller zijn als je HBO gaat doen en altijd nog voor verschillende richtingen kiezen of doorgaan naar het VWO en/of een universitaire studie.

De mensen die klagen hebben gelijk in hun klachten maar ze moeten dan wel consequent zijn en ook het initiatief nemen om een betere opleiding te gaan volgen.
Ik ben het helemaal met je eens!

Ik was een HAVO/VWO tempo gewend en ben fluitend door de 1e klas van de MTS gegaan. Als het niveau inderdaad lager was geweest had ik me ook verveeld.

Het is jammer als je op een school zit waar je niet thuishoort en daar moet je inderdaad iets aan doen.

Veel van klasgenoten die het eerste jaar niet haalden in Nijmegen zijn wel naar andere MBO's gegaan of KMBO's.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!