Revelation
Artikelen: 0

Re: kwantumfysica voor beginners

k ben zelf net 16 geworden en snap vrij veel van de quantummechanica.
Allereerst wil ik deze quote van me even rechtzetten. Dit is namelijk onzin, ik wist toen ontzettend weinig van de kwantummechanica, maar ik snapte/kende wel een aantal van de basisconcepten.

Nu zijn er een aantal jaren verstreken en heb ik bijvoorbeeld kwantumveldentheorie gehad in mijn master. Nu weet ik dus al wat meer, maar nog steeds verre van alles. Wat ik jullie kan meegeven is het volgende: kwantummechanica zonder wiskunde is veelal het leren van feiten. Verbanden en redenen waarom bepaalde zaken zo zijn als ze zijn, volgen uit wiskundige principes die je niet kent. Neem bijvoorbeeld de reden waarom veel deeltjes spin hebben, of de motivatie achter de deeltjes in het standaardmodel.

Als je wat wilt leren over kwantummechanica kun je het beste beginnen bij het analyseren van een kwantum harmonische oscillator (deeltje in een put). Hierbij zie je manifestaties van het golfgedrag van deeltjes. Hiervoor moet je weten hoe je de energie van een deeltje beschrijft (dmv de zogenaamde Hamiltoniaan). De bewegingsvergelijking (Schrodingervergelijking) valt ook mee voor dit probleem.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
walternate
Artikelen: 0

Re: kwantumfysica voor beginners

Ik zou ook wel baat hebben bij een topic die QF makkelijk uitlegt, want ik zit namelijk niet op een hoog nivieau (tl :oops: ) maar ben door discovery channel en science er toch door geïnterreseerd geraakt.

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”