Deze topic hoeft nog niet op slot, maar het staat je natuurlijk vrij een nieuw topic te starten.
Veel van de hier beschreven discussie vind ik terug in [topic="25544"]gelovige, atheist, maar geen "derde weg"??
[/topic]; deze topic is vanaf eind september weer aardig actief.
De derde weg, een alternatief voor de tegenstelling atheisme - theisme, wordt uitvoerig beschreven. En ook de plaats van agnosticisme en deisme.
In dit topic kan verder gediscussieerd worden over Dawkins' boek. Staan genoeg "discutabele" onderwerpen in. Dawkins blijft een gerespecteerd wetenschapper die de verhouding tussen wetenschap en geloof probeert te beschrijven. Dat blijft natuurlijk een spanningsveld.
Een mogelijke stelling voor mijn proefschrift was: Een goed( )gelovige is geen goed wetenschapper.
En wel hierom:
Een goed wetenschapper moet zijn bevindingen onbevooroordeeld kunnen analyseren. Iedere bias vertroebelt zijn conclusies. Een serieuze theist toont aan dat hij zaken voor waar aan neemt zonder dat daar een wetenschappelijk bewijs voor is. Hij is dus terdege beinvloedbaar. Zijn argument dat zijn geloof niets met wetenschap te maken heeft is niet valide, in die zin dat, ook als dat waar is, de wetenschapper als persoon zich met beide zaken (magisteria vlgs Dawkins, die dit fenomeen NOMA noemt, geloof ik: "non overlapping magisteria") bezighoudt.
De stelling is in de praktijk slecht verdedigbaar, omdat er voldoende historisch bewijs is dat gelovigen goede wetenschappers zijn geweest.
Mijn idee hierover is nog niet volledig uitgekristalliseerd en ik houd de stelling nog even in beraad.
Maar een ieder is vrij de stelling aan te vallen of te verdedigen.