Puzzel Puzzels
Chriis
Artikelen: 0

Re: meer Nederlanders bekeren tot islam....

Roland Ronceval schreef:
Jego schreef:Om nog even op het originele topic terug te komen...

...Zo rond 2024 zal dan 10% van de totale bevolking (als percentage van aantal gelovigen vind ik minder interessant en heb ik dan ook niet uitgerekend)  islamiet zijn. Mochten we demografische dynamiek uit zouden kunnen schakelen, dan zal de 50% zo rond 2205 gehaalt worden. Let er wel op dat dit slechts een extrapolatie is. Voorpellend, maar niet profetisch  :wink:
Wt betekent dat over een periode van 400 tot 500 jaar?
Ik verwacht dat dan zo'n 140% tot 150% van de Nederlandse bevolking moslim is, oh wacht, dat kan niet.

Die extrapolatie is heeft voor mij niet zoveel waarde.

Waardoor is het aantal moslims in Nederland toegenomen?

Door immigranten naar ons land of mensen die 'bekeerd' zijn?

Welk deel van die 5.8%? zijn bekeerden?

Als we over de, zeg 20%, willen gaan dan zullen toch een hoop autochtonen zich moeten bekeren?

of is dit wat we verwachten?

Is het al ergens in deze discussie genoemd hoeveel autochtonen zich werkelijk bekeren tot de Islam? zoniet dan vind ik dit toch wel zeer interessant om te weten, ik zal zelf eens op zoek gaan.

(als ik zie hoe makkelijk mensen zich laten omlullen door bijvoorbeeld 'de wonderen in de Koran' dan zie ik het niet zo vrolijk in, maar ik hoop dat de burger van de toekomst toch wat kritischer is (ik krijg al mn bedenkingen terwijl ik dit zeg))

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Anonymous

In de humo staat er iets over de islam...niet om reclame te maken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jego

Chriis schreef:Welk deel van die 5.8%? zijn bekeerden?  

Als we over de, zeg 20%, willen gaan dan zullen toch een hoop  

[...]

Is het al ergens in deze discussie genoemd hoeveel autochtonen zich werkelijk bekeren tot de Islam? zoniet dan vind ik dit toch wel zeer interessant om te weten, ik zal zelf eens op zoek gaan.
Nee, helaas niet. Als je wat vindt laat het svp weten. Ik heb tot nu toe weinig anders kunnen vinden dan de cijfers van het CBS, en die gingen niet over bekering :shock:
Roland Ronceval

... (als ik zie hoe makkelijk mensen zich laten omlullen door bijvoorbeeld 'de wonderen in de Koran' dan zie ik het niet zo vrolijk in, maar ik hoop dat de burger van de toekomst toch wat kritischer is (ik krijg al mn bedenkingen terwijl ik dit zeg))
Chriis, waar ik ondermeer angst voor heb is dat de mensen vandaag niet veranderd zijn ten opzichte van de Duitse mensen in de jaren 1930 ... Die lieten zich ook heel gemakkelijk meesleuren door een totalitaire ideologie.

De Duitsers waren toen sinds decennia de meest ontwikkelde bevolkingsgroep in de wereld ... zodat die bedenkingen van jou me wel heel realistisch lijken.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)
Chriis

De laatste 30 jaar is de belangstelling voor religie flink afgenomen, echter de laatste paar jaar is de afname wat gestagneerd.

Zie:

http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen.../2003/1361k.htm

Verder kan ik opmaken dat het overgrote deel van de islamieten gewoon allochtonen zijn en dat het overgrote deel zelfs niet westers is.

Zie:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?P...SLNL&LA=nl&TT=2

Idd 5.8% is moslim.

Van deze 5.8% is 95.4% niet westers, en dus iig geen bekeerde Nederlander. Dan hebben we nog de mensen uit voormalig Joegoslavië enzo, dus er gaan nog wel een paar procenten af, dus misschien is 1 a 2% van deze 5.8%, bekeerde Nederlanders? 2%*5.8%*16M = +-20.000 mensen. Dat zit niet zover naast de post waar deze discussie mee begon.

Verder valt wel op dat het aantal tweede generatie moslims harder gegroeid is dan het aantal van eerste generatie moslims.
Roland Ronceval

Beste Chriis, jij lijkt me hier een van de enige, zoniet de enige, wetenschapper op dit "Wetenschapsforum".

Ik ben in elk geval uitermate dankbaar voor de bron die je hier aangereikt hebt.

(Guillaume le Taciturne)
Roland Ronceval

Chriis, ik weet niet wat je wil bereiken met het aftrekken van enkele percenten voor mensen die van het voormalige Joegoslavië komen.

Can you elaborate on that? (Hoe zegt men dat in het Nederlands?).

(Guillaume le Taciturne)
Chriis

Roland Ronceval schreef:Chriis, ik weet niet wat je wil bereiken met het aftrekken van enkele percenten voor mensen die van het voormalige Joegoslavië komen.

Can you elaborate on that? (Hoe zegt men dat in het Nederlands?).
95.4% van de 5.8% moslims is van niet-westerse afkomst, dus in ieder geval geen bekeerde Nederlander.

Dan blijft 4.6% -van het totale aantal moslims in NL- westerse moslims over. Hieronder vallen toch ook de Joegoslaven, e.d.?, dit zijn toch niet alleen de autochtonen? Dus trek ik hier nog wat af om een schatting van het aantal bekeerde autochtonen te kunnen maken, het is maar een gok, want exact weet ik dat natuurlijk niet.

Maar het blijkt wel dat de getallen die in het begin van deze discussie genoemd werden best wel waar kunnen zijn.

(Ik zei voormalig Joegslavie omdat ik zo snel niet een ander Europees land kon bedenken waar veel moslims vandaan kunnen komen.)
Anonymous

Tja?

Als ik het goed heb, dan zijn de Moslims sinds de jaren zestig Nederland binnengestroomd. Dat is dan een tijdvak van ruim 40 jaar. Als er intussen per jaar ruim 100 Nederlanders zich bekeren tot de Islam dan kom ik uit op 40x100=4000 bekeerlingen.

Dat zijn andere aantallen, dan eerder en het CBS doen vermoeden.

Waar komen die extra 6000 of 16000 bekeerlingen dan vandaan.

Als de CBS het fout heeft of slecht intepreteerbaar is, dan is de schatting van 100 bekeerlingen niet juist en moet je al gauw gaan denken aan maximaal 500 bekeerlingen per jaar.

Daarbij dien je dan ook nog rekening te houden met het aantal afvalligen vanuit de Islam naar andere geloofsrichtingen of zelfs Atheisme.

Daarover zijn dus ook al geen harde cijfers bekend?

Mijn idee is, dat het CBS gegeven geen enkele juiste benadering kan geven van het werkelijke aantal bekeerlingen. Over de toegepaste extrapolatie heb ik dan geen al te hoog waarschijnlijkheidsgevoel.

Maar ja, bij de mens weet je het nooit helemaal zeker wat het geloof ons nog te bieden zal hebben.
Chriis

Mijn idee is, dat het CBS gegeven geen enkele juiste benadering kan geven van het werkelijke aantal bekeerlingen. Over de toegepaste extrapolatie heb ik dan geen al te hoog waarschijnlijkheidsgevoel.
Mee eens, ik kan alleen afleiden dat het aantal tussen de 0 en zeg 20.000 kan liggen, de (beperkte) gegevens van het CBS spreken die mogelijkheid iig niet tegen. Ik maakte maar een ruwe schatting, wat we eigenlijk nog moeten weten is: Welk percentage van de moslims van westerse afkomst in Nederland, is van Nederlandse afkomst?

(Definitie westers CBS:Tot de categorie 'westers' behoren islamieten uit Europa, Noord-Amerika,Oceanië, Indonesië en Japan.)

Maar als we uitgaan van +-100 per jaar en dat we dan komen op +-4000 zoals jij stelt. Dit kan ik ook wel volgen.
Chriis

Bekeerlingen (onderaan in de tekst):

http://www.planet.nl/planet/show/id=114343...3/sc=da56ee#top

Jaarlijks 300 Duitsers over naar islam:

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1195373

Vooral belgische vrouwen bekeren zich tot de Islam:

http://ayaanhirsiali.web-log.nl/log/3102791

"In 2004 hebben vierhonderd Belgen zich bekeerd tot de islam. Opvallend is dat driehonderd van hen vrouwen waren. Volgens Abdel Kadet van het Islamitisch Centrum in Brussel is de interesse in de islam gegroeid sinds de aanslagen van 11 september.

"Zo komen mensen erachter dat wij anders zijn dan het beeld dat de media van ons ophangen", stelt hij. Het centrum kan geen verklaring geven voor het feit dat 300 van de 400 bekeerlingen vrouwen zijn. "Het is zeker niet zo dat al die vrouwen moslima worden om met een moslim te kunnen trouwen. Moslimmannen mogen trouwens vrouwen van een ander geloof trouwen", aldus Abdel Kadet."

Bron: Belga

Deze moet je volgens mij -ik moet het nog doorlezen- ook niet missen:

http://www.polderislam.tk/

"Wij zijn Jurjen en John, twee gewone Nederlanders die onafhankelijk van elkaar moslim geworden zijn. Op deze site willen we iets meer vertellen over wat de islam voor ons betekent en waarom we überhaupt moslim geworden zijn."
Anonymous

Hoe zit het met een moslim die zich heeft bekeert tot christendom en die weer moslim wil worden. Moet hij ook naar een imaam toe om zich te bekeren tot moslim of kan hij gewoon gaan bidden? En het moslim geloof oppakken?
deosolis schreef:
Zo is het maar.Barst maar schreef:Rotterdam: Steeds meer nederlanders bekeren zicht tot de islam. Moslimorganistatie's in ons land schatten dat per jaar enkele honderden autochtonen de geloofsgetuigenis afleggen.

Zowel mannen als vrouwen raken in de ban van de religie, zegt a Quyyoum van het Moslim Informatie Centraal Nederland. Alleen bij ons al zijn het afgelopen jaar 150 mensen bekeerd. meer dan ooit. ik denk dat daar naast elk jaar tenminste 100 mensen bij moskeeen of thuis de geloofsgetuigenis afleggen.

Om moslim te worden moet je in het bijzijn van een imam of een schriftgeleerde in het arabisch verklaren dat er maar een god is  

( ALLAH ) en dat mohammed zijn profeet dienaar is. Er moeten twee mannelijke moslimgetuigenbij aanwezig zijn.omat rregistratie ontbtreekt is onbekende hoeveel Nederlanders moslim worden.

Derwisj A. Maddoe van de Nederlandse Moslim raad denkt dat er inmiddels 20.000 a 30.000 bekeerden zijn.. De meeste mensen zijn getrouwd met een mmoslim, neme het geloof uiteindelijk aan.

Ceylan Weber van vereniging van nnederlandse moslim vrouwen Al Nisa:... bij ons zit het vol met Nederlandse vrouwen die heel bewust kiezen voor de islam. Ze doen het niet voorhun man maar voor zichxzelf. Het gaat om tientallen per jaar.

De trend hangt samen met het toegenomen aantal gemengde huwlijken. Nederlanders die een islamitische partner hebben raken geinteresser in de relegie.

Weber:. De islam voorzie blijkbaar de behoefte aan een godsdienst die heel concreet is en waar in ethische waarden als rechtvaardigheid, vredelievenheid en sociale betrokkenheid duidelijk worden omschreven.

Quyyoem denkt dat ook de aanslagen van 11 september mensen aan het denken hebben gezet. Nederlanders zijn nieuwschierig geworden naar de islam. Vaak komen ze bij mij omdat ze willen weten of dit geloof echt zo slecht is. Als ze zich erin verdiepen, raken ze eraan verknocht. Nederlanders die zich bekeren zijn fanatieker dan de geboren moslims zegt hij. ze hebben vaak meer kennis van de koran dan de geboren islamiet................End

;)   ;)   :?:   :?:   :?:   ;)   :?:   ;)
:oops: Bullshit .....compleet uit de lucht gegrepen. :shock:
Anonymous

ik weet niet of het al dan niet gezegd geweest is want ik lees niet graag forums maar dit is mijn antwoord op mariska toen ze zei: je moet ons niet allemaal over dezelfde kam scheren. Ikzelf ben gedoopt maar ik geloof eerder in mijn eigen ideen. Niet echt atheist maar geen aanhanger van een bestaand geloof. Ik wist niet dat pim niet gedood was door een moslim en het verbaasd me ook dat dat zo is(aangezien iedereen hier zei dat hij gedood werd door een exremistische moslim). je hebt gelijk dat we jullie niet allemaal over een kam moeten scheren maar je mag het die mensen niet kwalijk nemen want het wordt hen in de mond gelegd door de media. Inderdaad, ze moeten dan maar verder denken en beseffen dat de media ons voorschotelt wat de staat wil dat ons voorgeschotelt wordt(vaarwel vrije pers) maar ik denk dat meer dan de helft van de belgen (kben een belg) naief geloofd in de goede wil van onze overheid. UIteindelijk, volgens mijn mening, zijn het allemaal zakkenvullers en is het tijd voor een revolutie. Deze keer NIET van de burgerij(middenstand), zoals vaak in de 19de eeuw, maar deze keer van het volk. Als je mijn mening wil: het kapitalisme moet vallen, voor eeuwig en altijd.
DePurpereWolf

De media is per definitie nieuws onder interpretatie. Als je de media niet interpreteerd is dat je eigen fout, en niet de fout van de media, maar de domheid van de mensen zelf. Klakkeloos geloven is je eigen verantwoordelijkheid. de media hoeft niet in te staan voor de domheid van de mensen. Maar daar is juist dit forum voor. Om onze wereld te kunnen interpreteren en een goed beeld te schetsen. Niet een wereld die gecreeert is tussen twee reclame blokken.

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Anonymous

Zo is het maar schreef:Hallo,

Ik heb je woorden met interesse gelezen op internet. Zelf heb ik ook het voornemen om moslem te worden. Ook vanwege mijn Indonesische vriendin. Ik vraag me alleen af waar ik nu heen moet. Sunat (besnijdenis) weet ik wel, maar hoe moetik nu moslem worden?

Je schrijft op het forum: ik denk dat daar naast elk jaar tenminste 100 mensen bij moskeeen of thuis de geloofsgetuigenis afleggen.

Om moslim te worden moet je in het bijzijn van een imam of een schriftgeleerde in het arabisch verklaren dat er maar een god is  

( ALLAH ) en dat mohammed zijn profeet dienaar is. Er moeten twee mannelijke moslimgetuigenbij aanwezig zijn.omat rregistratie ontbtreekt is onbekende hoeveel Nederlanders moslim worden.

Houdt dit in dat het ook geoon thuis kan? Ik hoop dat je me verder kunt helpen. Mijn vriendin woont nog in Aceh dus die kan mij hier niet verder mee helpen. We willen trouwen en dan hier gaan wonen.

Groeten.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!