Johan2 schreef:Heb ik iets fout gezegd of zo, Peter? Ik proef een zekere, hoe zal ik het zeggen, gekwetstheid in je antwoorden jegens mij, of ik je ego heb gekrengt? Kunnen we weer normaal doen?
Nog maar eens een keertje dan:
Omdat in zoiets simpals als de duivenproef al alle elementen aanwezig zijn van ritueel handelen met hoop op beloning en dus op een bepaalde vorm van religieus handelen en dus van, als we het over mensen zouden hebben, van een bepaalde vorm van godsbesef (helpende macht/kracht/geest/persoon), is de enige factor die ons ervan weerhoudt om in het geval van de duiven over godsbesef te spreken het feit dat we het bij duiven niet over mensen hebben. Godsbesef is dan ook waarschijnlijk zo oud als de mens zelf en deze discussie is dan ook in feite identiek aan de discussie wat een mens tot mens maakt: ik-besef? taal? het "maken" van dingen? enz.
Maak je geen zorgen betreffende mijn ego johan
Ik probeer nog eens heel duidelijk aan te tonen waar je volgens mij de fout in gaat en de duivenproef irrelevant is in dit topic.
Zijn in de duiven proef elementen aanwezig die ook van toepassing zijn bij 'godsbesef'?
Volmondig ja,maar dit verklaart niet wanneer godsbesef is ontstaan.
Omdat religie heel complex is geworden is het geent op zo goed als elke vorm van psychosociaal gedrag. Stokstaartjes,marters,mieren,bavianen...kies een diersoort uit beschrijf er een gedraging van en je zult er wel elementen kunnen uithalen die medeverklarend zijn voor religositeit en/of godsbesef.
Je hebt gelijk dat we zonder deze neiging tot superstitious learning nooit tot een godsbesef zouden zijn gekomen zoals het nu bestaat,maar dat geldt voor het hele gamma aan mentale,cognitieve functies en de duivenproef beschrijft daar slechts eentje van.
Geen enkele van die mentale predisposities determineert echter voor godsbesef in de vorm die TS bedoelt.
Sterke aanwijzing daarvoor zijn sommige,op het gebied van geesteswetenschap, vergevorderde oosterse religies. misschien met het Boedhisme op kop.
zoals de gitaar is gebouwd in functie van de vorm van onze handen is godsbesef geconstrueerd in functie van onze mental set,niet omgekeerd.
Zoals we perfect een (muzikaal) leven kunnen leiden zonder gitaar kunnen we perfect verder zonder godsbesef.