Puzzel Puzzels
Klintersaas
Artikelen: 0
Berichten: 8.605
Lid geworden op: za 14 apr 2007, 20:04
Social:

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Het rabbit fence is in Australie
Fout, maar je zit in de buurt.
En het antwoord dat de meesten zullen geven: de chinese muur.
Correct.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Toch nog even over zpidermens opgave, niet omdat ik Klintersaas de eer niet gun, of omdat ik zpidermen niet vertrouw, maar omdat ik mogelijk iets misbegrepen heb. Ik vond immers dit:
The popular explanation, PRO-BERNOULLI or AIRFOIL-SHAPE: wings do not deflect air, instead they are sucked upwards because the "airfoil" shape has a longer surface on top. Airfoils are curved on top and flat below, and therefor the air follows a longer path above than below. Air that is divided at the leading edge of a wing must rejoin at the trailing edge. Since the upper surface of the wing is longer, it causes the air to flow faster over the upper surface, which (by Bernoulli's principle) creates lower pressure above. Because lift is caused by the shape of the wing, wings can create lift at zero attack angle. They can create lift simply from path length difference which leads to pressure difference, and no air needs to be deflected. THIS EXPLANATION IS SERIOUSLY FLAWED.

(...)

People who believe the "popular" explanation wrongly insist that any divided parcels of air must meet again at the trailing edge. They wrongly believe that wings don't deflect air downwards. These and several other mistakes commonly appear in elementary science texts and in popular articles on aircraft physics.
De tekst op de site die ik aanhaalde, zegt dat zowel de bernouilli- als de Newton-verklaring nodig zijn om het fenomeen volledig uit te leggen. (meer...)

Maar goed. Het is niet de "rabbit fence", maar de "dingo fence" :D
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Klintersaas
Artikelen: 0
Berichten: 8.605
Lid geworden op: za 14 apr 2007, 20:04
Social:

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

De tekst op de site die ik aanhaalde, zegt dat zowel de bernouilli- als de Newton-verklaring nodig zijn om het fenomeen volledig uit te leggen. (Maar goed. Het is niet de "rabbit fence", maar de "dingo fence" :D
Correct.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Haar ...
  • groeit na je dood nog even door?
  • groeit sneller als het pas geschoren/geknipt is?
  • kan plots grijs worden?


Vertel er wel duidelijk bij waarom iets zo is/niet zo is.
Klintersaas
Artikelen: 0
Berichten: 8.605
Lid geworden op: za 14 apr 2007, 20:04
Social:

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

ypsilon schreef:Haar ...
  • groeit na je dood nog even door?
Fout. De huid trekt zich een beetje terug na de dood als gevolg van dehydratatie, waardoor het lijkt alsof het haar nog even groeit. Zie ook
  • groeit sneller als het pas geschoren/geknipt is?
Fout. Haar groeit vanuit de haarwortel, niet vanuit de punt. Het is wel mogelijk dat het haar stugger aanvoelt omdat de punt weggeknipt is. Dit is echter zo'n hardnekkige mythe dat er her en der verklaringen zoals
  • kan plots grijs worden?
Fout. Er bestaat wel een aandoening die alopecia areata diffusa heet en waarbij op enkele weken tijd alle donkere haren uitvallen, maar plots grijs worden is onmogelijk. Er zijn namelijk minstens 10 dagen nodig vooraleer de donkere haren uitvallen. Zie ook http://www.knack.be/kanaal/bodytalk/grijs-...ticle10632.html.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Mooi rechtgezet Klintersaas :D
Klintersaas
Artikelen: 0
Berichten: 8.605
Lid geworden op: za 14 apr 2007, 20:04
Social:

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Nieuwe opgave: Wat is er zo speciaal aan het gekwaak van een eend?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Ik neem aan dat je dit bedoelt? Men beweert dat het gekwaak van een eend geen echo heeft. Dit is niet waar (volgens dat artikel).
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Klintersaas
Artikelen: 0
Berichten: 8.605
Lid geworden op: za 14 apr 2007, 20:04
Social:

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Dat bedoelde ik inderdaad. De volgende stap die ik wilde nemen is aangeven dat het een mythe is. Dat heb jij echter al gedaan, dus vuur maar een nieuwe vraag af.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Een stelling over de atmosfeer van de aarde: bij elke kilometer stijging daalt de temperatuur met ongeveer 6 graden C.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Gebruikersavatar
Rhiannon
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 4.421
Lid geworden op: di 22 jan 2008, 12:57
Social:

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Een stelling over de atmosfeer van de aarde: bij elke kilometer stijging daalt de temperatuur met ongeveer 6 graden C.
Dit is afhankelijk van welk deel van de atmosfeer je bedoelt Zpidermen. Immers, alleen in de troposfeer, waar het verschil in temperatuur verloopt van een gemiddelde van 17°C op zeeniveau tot zo'n -52°C bij het begin van de tropopause (op zo'n 16 km hoogte gemiddeld, behalve bij de polen), waarvan een groot deel wordt toegeschreven aan het broeikaseffect, en de mesosfeer (daling tot -100°C op plm. 85 km hoogte) neemt de temperatuur af met de hoogte. Als je praat over de stratosfeer en de thermosfeer neemt de temperatuur juist toe. In de stratosfeer neemt de temperatuur toe van -50 °C (op ongeveer 17 km hoogte) tot tussen de 0 en 30 °C op het hoogste punt (50 km). Na de mesosfeer volgt de thermosfeer (van 85 km tot tussen de 500 en 1000 km hoogte), waar de temperatuur weer stijgt. Hier kan de temperatuur overdag liggen tussen de 1200 en 1700°C, op sommige dagen tot wel 2000°C, terwijl de temperatuur 's nachts daalt tot tussen de 500 en 1000°C. Deze temperatuurschommeling komt door de ultraviolette straling van de zon.

Boven de thermopauze, in de exosfeer, neemt de temperatuur niet verder toe met de hoogte, maar blijft constant.

Voor het gemak heb ik hier geen melding gemaakt van de tropopauze, stratopauze, mesopauze, enz.
Contra principia negantem disputari non potest.
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Helemaal correct. Ik stond trouwens zelf wel even te kijken van de hoge temperaturen in de thermosfeer. Ik had m'n vraag gesteld omdat ik de indruk heb, dat veel mensen gevoelsmatig denken dat hoe hoger je komt, hoe kouder het wordt.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Ik had m'n vraag gesteld omdat ik de indruk heb, dat veel mensen gevoelsmatig denken dat hoe hoger je komt, hoe kouder het wordt.
Ik denk dat die indruk correct is :D
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Ik stond trouwens zelf wel even te kijken van de hoge temperaturen in de thermosfeer.
Een aanvullende steling die je zou kunnen poneren: Dat is de reden dat terugkerende ruimteschepen een hitteschild nodig hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Gebruikersavatar
Zwam
Artikelen: 0
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 00:47

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Wil je dat we hierop antwoorden dat luchtwrijving voor de hitte zorgt, en niet (enkel) de hoge temperaturen in de thermosfeer?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!