Puzzel Puzzels
noortje
Artikelen: 0

Re: wat was er voor de bigbang

mocht god bestaan en zoals jij zegt dat het te bewijzen is, dan was dat alang wereldnieuws.

Ik heb het niet over aanwijzingen voor dat er de oerknal was, maar van erna. ervoor kunnen we niet kijken, want tijd en ruimte zoals we het nu kennen bestond niet eens. we weten niet eens of de zelfde wetten gelden.

De oerknal was geen ontploffing of iets dat in gang werd gezet. de oerknal is de "geboorte" van ruimte en tijd.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Stefan

Voor wetenschap en geloof zie bij

NIET-TECHNISCHE WETENSCHAP de post

WETENSCHAP EN GELOOF.

(hoe zet je een link daarnaartoe? :shock: )

Ik heb net een stukje van Feynman over of wetenschap en geloof samengaan overgetyped. Leuk stukje..
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

noortje

heb het ook gezien, maar die topic sluit niet aan bij dit staartje, in die topic gaat het over het geloof van enkele grote wetenschappers.

hij staat trouwens nu in huiswerkforum klik hier
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
klavermaatje

ik zelf geloof dat het heelal nu zichzelf uitbreidt en dat het ooit ook weer inklapt. Daarna zal alles weer hetzelfde worden zoals het nu is:) want kijk, niets is niets...daar kan maar 1 ding uitkomen en dat is zoals het nu is want toeval bestaat niet...

Zoasls jij het stelt hangt de hele boel juist van toeval aan elkaar:

"Niets is niets" hoe kan dat dan uit elkaar knallen?

"daar kan maar 1 ding uitkomen" ... hela, waar kwamen die rondvliegende deeltjes ineens vandaan als er voor die tijd niets was?

Die rondvliegende deeltjes bleven niet chaotisch op goed geluk rondvliegen, maar zijn sterren en planeten geworden, die volgens een vast, na te rekenen patroon, om elkaar heen zijn gaan draaien. Waar komen die natuurwetten vandaan?

Dat het zo gegaan is klinkt als een onwaarschijnlijk toeval,( laat staan dat het een tweede keer weer hetzelfde zou worden.)

Als je met radertjes en schroefjes gaat gooien, hoe groot is dan de kans dat daar een klok uitkomt? Is daar dan niet een klokkenmaker voor nodig, die volgens een vast plan de boel in elkaar zet?

Klavermaatje.
Boaz

Waar komen die natuurwetten vandaan?
Dat is niet simpel te beantwoorden maart om nou gelijk van een schepper te spreken gaat me iets te snel en iets te ver. In de basis zijn veel natuurwetten niet zo complex maar herhalende patronen (fractals?). Interacties die op elk nivo hetzelfde zijn, van het zeer kleine tot zeer grote. De balans tussen protonen, neutronen en elektronen. De balans tussen verschillende atomen die molekulen vormen. De balans tussen de verschillende moleculen die grotere volumes vormen. Uiteindelijk allemaal krachten die op dezelfde basis gefundeerd zijn. Uiteindelijk worden zonnestelsels en sterrenstelsels door dezelfde krachten bijeen gehouden. Ik geloof niet dat dat wetenschappelijk bewezen is, maar het is meer een soort filosofie.

De mandelbrot set is daar een mooi voorbeeld van...
stay anti

Met behulp van het inflatoire heelal ( een heelal dat in het begin exponentieel uitdijt) en de symetrie breking tusen de verschillende krachten (vergelijkbaar met onderkoeld water dat plots uitkristaliseert)

kunnen uit zeer veel verschillende begintoestanden zich ontwikkelen tot het huidige heelal... Dus dit neemt het toeval en de klokken maker weg...
Anonymous

Het enige wat er voor de bigbang was was de " Tijd" anders had de bigbang nooit kunnen gebeuren...
Germen

Ik denk dat er voor de bigbang niets was en wel hierom:

het enige systeem dat zonder welk ander systeem dan ook kan bestaan is een wiskundig systeem, bijvoorbeeld de natuurlijke-getallentheorie (ik ga er nu even van uit dat de Intuïtieve Interpretie, die zegt dat alleen die wiskunde die zich in de reële wereld kan manifesteren bestaat, dus bijvoorbeeld niet begrippen als Cantorverzamelingen, alef één etcetera, van de overleden Nederlandse wiskundige Brouwer niet klopt).

Een wiskundig systeem wordt afgeleid van één of enkele wiskundige axioma's, vergelijk bijvoorbeeld de geometrie van Euclides of (beter vergelijkbaar) de natuurlijke getallentheorie.

Voor een waanemer in dit systeem, bestaande uit een bijzonder complexe afgeleide stelling zou het lijken alsof het gehele systeem lijkt op een steeds sneller uitzettend heelal, immers het aantal mogelijke recombinaties neemt toe met n! (waarbij n het aantal afgeleiden), dus het heelal zet dan exponentieel uit in de tijd. Afhankelijk van het type wiskundige systeem natuurlijk.

Maar goed, voor de Big Bang was er dan dus letterlijk niets.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg
T-reg

Het enige wat er voor de bigbang was was de "Tijd" anders had de bigbang nooit kunnen gebeuren...
Voor dit probleem is er de theorie met de imaginaire tijd bedacht. Die zegt dat de imaginaire tijd voortdurend ongewijzigd doorloopt. Op een bepaald 'moment' (hoe je je dat ook kan voorstellen) ontstond de 'gewone' tijd. Een voorwaarde voor de geldigheid van deze theorie is wel dat het heelal 'gesloten' moet zijn, dwz dat het moet eindigen met een big crunch.
You can't predict a fool's behaviour
doemdenker

Ik zie tijd anders. Stel, ons 4-dimensionale heelal heeft de vorm van een kegel. De oerknal is de top van de kegel. De ruimte van het huidige heelal is het 3-dimensionale grondvlag van die kegel. Dan vragen wij ons dus af wat er achter de top van de kegel ligt. Neem nu een 3-dimensionale kegel. Dan vraag je je ook niet af wat er voor de top die kegel is... daar is gewoon geen kegel, en daar hoeft ook niet iets te zijn om voor het bestaan van de kegel te zorgen. Zo zie ik ons heelal, voor de oerknal (voor de top) was er niets. De heelalkegel is er gewoon en de oerknal is er de tijdelijke grens van net als dat er ruimtelijke grenzen zouden kunnen zijn. Verder denk ik zo over tijd: Tijd is geen illusie, maar tijdverloop is dat wel. Ik geloof ook dat de toekomst dus vastlicht voor ons, zoals voor een 3-dimensionale kegel het grondvlak er al is voor de top. Beetje begrijpelijk wat ik nu allemaal zeg??
How will it end?
Germen

Waar bevindt de kegel zich in?
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg
Anonymous

Maar wat is niets dan?!Niets is al iets omdat het niets is.''Jamaar er was niets'' Dan is het al iets. En er MOET een eind zijn,het moet ergens stoppen,als dat niet zo is dan is het heelal nog steeds aan het uitdijen,het heelal deit uit,dat roepen we toch hard met zijn allen,dan zeggen we in principe al dat het een eind heeft..want vanuit daar deit het heelal verder uit...okee stel je vliegt naast de ''uitdijing'' dat betekend dat het verder moet gaan vanaf waar het verder gaat met uitdijen. Misschien zitten we wel in een lichaam. De ''hartslag'' theorie zal ook mooi zijn,aangezien ik ooit hoorde *na veel biertjes* dat we weer aan het ''terugdeien'' zijn.Misschien is het wel een ademhaling. Tijd is bedacht. Hoe voelt het einde van het heelal aan als je er met je hand overheen zou kunnen gaan?
Anonymous

Theo schreef:Met de vraag "wat was er vóór de oerknal?" suggereer je dat tijd een absoluut begrip is. Alsof alles wat bestaat, ooit moet zijn begonnen en ooit moet eindigen.

Ik geef toe: ik ben geen wetenschapper. Maar ik kan niet geloven dat tijd zo'n simpel begrip is, dat het een begin en een eind heeft.

Met andere woorden: de tijd kent geen begin en geen einde.

Wat wij, mensen, waarnemen is alléén maar verandering.

Een echt besef van tijd hebben we niet.

Als we hier God bij inschakelen, is dat voor mijn gevoel gemakzucht.

Zo van: Wij begrijpen het niet, dus zal er wel een hogere macht bestaan.

De vraag is vervolgens weer, waar die hogere macht vandaan komt.

En zo blijven we aan de gang.

Dus: God bestaat niet; en àls hij bestaat is hij een natuurlijk verschijnsel.

Tot slot: zou het logisch zijn, als de tijd een begin (of eind) zou hebben?

Dat zou de boel m.i. nog veel gecompliceerder maken.

Want: wat was er dan vóór het begin van de tijd?

Tijd??

Theo.
in veel boeken staat een theorie, de meeste zijn wel verschillend. maar er zijn wetenschappers die een redelijke theorie hebben (vind ik)

ze beweren dat voor de big bang gewoon hetzelfde als dit was dat in elkaar is gestort en weer uiteen is geknald ze denken dat het zich zal herhalen maar het blijft een raadsel
doemdenker

Stringtheorie gaat over 10 dimensies. 1 tijdsdimensie en 9 ruimtelijke dimensies. Van die 9 ruimtedimensies zijn er 6 opgerold. 3 zijn er nu open, misschien waren er voor de big bang wel gewoon 9 opgerolde ruimtedimensies.
How will it end?

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Knownothing

Gelukkig dan dat we na de big bang leven. Stel je voor dat je iets kwijt was en je moest het in een negendimetionale wereld gaan terug zoeken...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!