Hm. Deze discussie over carnivoor, herbivoor, omnivoor is al tot den treure gevoerd op dit forum en elders, zonder resultaat, maar ok.
Nu, daar was ik niet bij want ik zijn hier nog maar nieuw en als het over al dan niet vlees eten gaat, is dit toch wel een belangrijk punt. Alleszins, het is nog steeds ongelooflijk dat wat wetenschappelijk een zekerheid is vanuit de evolutionaire wetenschappen, steeds weer wordt tegengesproken. Waarom zouden we onze kat dan wel kattebrokjes geven in plaats van sojaballen?
Net als de tanden van een paard. Die hebben toch ook snijtanden volgens mij. Om het vlees van het levenloze lichaam van hun prooi mee te scheuren he? En koeien ook trouwens. Pas op want je bent zo een arm kwijt, met die snijtanden van ze!
Ik hoop dat dit ironisch is bedoeld...? Een paard zijn snijtanden zijn aangepast om te malen, z'n hoektanden afwezig of soms stompjes bij hengsten; een koe heeft zelfs een tandplaat -niet eens tanden- om gras uit te trekken.
Graag een bron voor dat getal 20. Bij mijn weten was het namelijk gemiddeld 10. Een factor 2 verschil vind ik te hoog.
Ik geef toe dat ik niet direct iets uit de literatuur kan voorleggen en uit mijn parate kennis moet putten, maar de dissectie in het middelbaar van een konijn heeft mij en misschien u als u dat nog niet vergeten bent, duidelijk gemaakt. U kan deze proef steeds zelf herhalen. Bij een konijn is de verhouding darm/lijf ongeveer 14. De mens met zijn dunne darm van pakweg 7,5 m tov een lijf van 1,8 meter, wijkt duid duidelijk sterk af. Vermoedelijk zal elke schoolboek uit het middelbaar u dat kunnen duiden.
Waarom dan toch? Omdat het *kan*, of omdat het *moet*, volgens jou? Er kan immers zoveel? Moeten we niet ook af en toe stilstaan bij wat we doen?
Volgens mij moet er niets en mag je desnoods duimspijkers eten als je dat lust. Dat is nu wat de "omnivore mens" wetenschap maakt, en het doordrukken van vegetarisme een geloof of aanhang. Omnivoor wilt nog steeds zeggen dat we beide kunnen eten. Iemand die enkel vlees eet, heeft evenveel gelijk als iemand die enkel planten eet of iets daartussen.
Natuurlijk heb je gelijk dat mensen geschikt zijn om vlees te eten. Het is ook zonneklaar waarom dat evolutionair voordeel oplevert. Vlees eten is namelijk een manier om de voedingswaarde van grassen te benutten, hetzij op een uitermate inefficiente manier. Dat is handig als er niet genoeg fruit, wortels, noten, zaden of bladgroente beschikbaar is, of als je geen voorraden daarvan meer hebt in de winter.
Waarom zou men dan al die moeite hebben gedaan om aan vlees te komen tijdens de prehistorie? Ik neem aan dat er bomen genoeg waren om van te smullen. Of waarom zou men in de jaren 1800 zo blij geweest zijn met een lapje vis, graan genoeg toch? Het is ook een deel instinct om vlees te eten. Zelfs als het vlees niet voor handen is, is men maar wat blij dat men eens een biefstukje kon eten. Alles met mate, maar van alles wat. Vlees is nooit een uiterst middel geweest. Is er vlees, dan eten we vlees. Zijn er groenten, dan eten we groenten. Zo moet ge het zien.
Maar om nu te zeggen dat dat het *normaal* is om vlees te eten vind ik te ver gaan.
Als ge dit stelt, stelt ge dat het abnormaal is om vlees te eten. Overwegende dat we gemaakt zijn om o.a. vlees te eten en dat we dit al 2 miljoen jaar doen, is het nogal eenzijdig om door te drukken dat dit abnormaal is. Ik zou het in het midden willen laten of het normaal of abnormaal is. Dat maakt u voor uzelf uit, afhankelijk van wat uw pot schaft. Echter, vegetariers en aanhangers hebben nogal eens vaak de tendens om omnivoren als abnormaal te gaan zien uit "principe". Dat maakt vegetarisme geen wetenschap, maar een geloof.
Ik zie het eten van vlees meer als noodmiddel. In de trant van: "als de winter te lang duurt kunnen we altijd nog de kinderen van de buurman opeten" zoals men in de prehistorie gedacht moet hebben.
Kanibalisme bestaat bij sommige wilde stammen, maar inderdaad wel als noodmiddel. Maar waarom zouden de oerwoudstammen, die voldoende vruchten hebben, dan nog apen schieten?
Om daar nu (indirect) het hele tenenkrommende verhaal van de industriele veehouderij mee goed te praten vind ik nogal geforceerd.
Misschien is veeteelt schadelijk voor het milieu, ik zou het niet weten. Persoonlijk heb ik er geen last van dat er intensieve veeteelt is. Dat dit onze watervoorraden opvreet... ja, en dan? Het regent hier toch elke dag! En dat over ander menselijk voedsel voederen aan koeien: ik zou ze nu niet direct tomaten of een mals bladje sla gaan voederen, maar ik ervaar toch een voldoende aanbod aan groenten en fruit in de wereld. Hoeveel wordt er dagelijks niet in de supermarkt aan verdorven voedsel weggegooid? Dus eigenlijk, wat is uw probleem met intensieve veeteelt? Het ergste is volgens mij dat in een straal van 1 km rond een varkensstal het nogal eens kan stinken.
Echter, misschien moet je dringend volgend artikel lezen dat de intensieve rijstteelt in china 5000 jaar geleden verantwoordelijk hield voor het klimaat van vandaag! Ruddiman, W.F., 2003. The anthropogenic greenhouse era began thousands of years ago Climatic Change, 61, 261-293.
Of verkeer jij in de illusie dat we iedereen op deze aardkloot vlees kunnen laten eten *zonder* intensieve veehouderij? Dat zou ik dan graag ook even nader onderbouwd willen zien.
Zeker niet, maar wat is er mis met intensieve veeteelt? Er is trouwens voedsel genoeg op aarde, het is juist een kwestie van herverdelen dat tekort schiet.
Dus ik zou zeggen, wees gewoon herbivoor.
Aan u de keuze. Als ik omnivoor zeg, kan je nog altijd enkel groen eten. Als jij herbivoor zegt, dan roep je mij op tot een vleesban.