Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Cycloon
Artikelen: 0

Re: Help, het broeikaseffect!

Jah idd, het kost de industriële landen hopen geld dat ze betalen aan de minder vervuilende landen zodat ze de norm halen. En het gaat hier om miljoenen. Ik ben bezig met een eindwerk hierover. Ik vermoed dat ik erges rond het einde van deze week al een mooi stuk ga samen hebben. Voor belgië heb ik nog geen cijfers gevonden, maar nederland betaalt alleszins al 554 miljoen aan andere landen om de kyoto norm te halen. Stel je voor 554 miljoen!

De grootste druk wordt ook op bedrijven gelegt om hun uitstoot te verminderen. Het probleem is dat de industrie de laatste jaren al heel sterk verbetert is en heel wat vermindert is in uitstoot. De momentele uitstoot van transport is even groot als die van de industrie. Hierin zit dan wel iets duidelijk in te verwezenlijken! De industrie kan niet echt veel mooier worden zonder echt gigantische investeringen te doen. De transportsector daarentegen kan wel een heel stuk minder uitstoot produceren, laten we met die 554 miljoen € die nederland uitgeeft eens werken aan een hybride motor of iets dergelijk! Daar komen we pas verder mee. Stel je voor dat 50% van de bevolking in 10 jaar met een hybride motor rijd, dan pas zijn we vertrokken met de uitstoot te verminderen.

Kyoto is een goede start geweest om de mensen aan te zetten tot iets te doen voor het milieu, maar effectief is het verre van!

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Hans Erren

Finn schreef:Hallo er zit al een tijdje iets aan mij te knagen over deze grafiek....  

Afbeelding  

ik wil graag de volgende dingen van jullie weten

1, is deze grafiek betrouwbaar  

zo ja

2, waarom stijgt de lijn zo plotseling?
het is figuur 9.13 uit het derde IPCC raport,

http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/index.htm

hier is het origineel

http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/fig9-13.htm

Alleen de voorspellingen staan in figuur 5d van het summary for policymakers

Afbeelding

gecombineerd met dit plaatje (figuur 1 van het summary for policymakers)

Afbeelding

De voorspellingen voor de 21e eeuw (de snel stijgende lijnen) zijn gebaseerd op de volgende aannamen:

1) CO2 wordt bij toenemende concentratie toenemend trager uit de atmosfeer gehaald, maw de "halveringstijd" groeit. (dit is nog niet waargenomen)

2) CO2 warmt de aarde op met 1-3 K/2xCO2.

3) Het A2 scenario neemt aan dat in 2100 18 miljard mensen op aarde wonen (de gemiddelde aanname is nog niet de helft) en dat deze mensen allemaal nog fossiel zullen stoken in 2100

4) Het A1FI Scenario neemt aan dat rijke landen fossiele brandstoffen zulen blijven gebruiken.

Als je de aannamen juist vindt is de grafiek betrouwbaar, ik vind de aannamen niet juist, dus ik vind de grafiek niet betrouwbaar.

Waarnemingen voor 1860 buiten europa zijn schaars en daarvoor is dus geen betrouwbaar wereldgemiddelde neer te zetten.

Hier is het grafiekje van centraal europa in de afgelopen twee eeuwen

Afbeelding

en hier is het klimaat van nederland in de afgelopen drie eeuwen:

Afbeelding
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Assassinator

vergeet niet dat 3 eeuwen echt niet veel is als je bekijkt hoe oud de aarde is. maar op dit moment zijn de effecten van het broeikaseffect niet meer om te draaien, daarvoor hebben we het al te bont gemaakt (dankjewel mensheid!! [wortel] :roll: ). misschien dat we het wel kunnen verminderen maar daar is te mensheid helaas e hebberig voor (kost handenvol geld natuurlijk, maar dat hebben de ergst vervuilende landen er vaak niet voor over, gieregaards). het is zonde hoor, dat wij zo onze wereld verkrachten, al die beesten laten uitsterven, die regenwouden kappen en de natuurlijke klimaatverandering gruwelijk verstoren, nee de mensheid is helemaal niks.

maar ik snap 1 scenario niet, dat alleen de rijkste landen fossiele brandstoffen zullen gebruiken, is het niet eerder ogekeerd? dat de armere ontwikkelingslanden fossiele brandstoffen zullen gebruiken omdat die de moderne brandstoffen neit kunnen betalen? klinkt logischer.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Hans Erren

vergeet niet dat 3 eeuwen echt niet veel is als je bekijkt hoe oud de aarde is. maar op dit moment zijn de effecten van het broeikaseffect niet meer om te draaien, daarvoor hebben we het al te bont gemaakt (dankjewel mensheid!! :roll:   :P  ). misschien dat we het wel kunnen verminderen maar daar is te mensheid helaas e hebberig voor (kost handenvol geld natuurlijk, maar dat hebben de ergst vervuilende landen er vaak niet voor over, gieregaards). het is zonde hoor, dat wij zo onze wereld verkrachten, al die beesten laten uitsterven, die regenwouden kappen en de natuurlijke klimaatverandering gruwelijk verstoren, nee de mensheid is helemaal niks.
Dan ga je er van uit dat "de effecten" volledig door CO2 worden veroorzaakt en niet door houtkap of roet door aangestoken bosbranden. De rijkste landen produceren het schoonste, je moet eens in Bombay rondlopen voor de aardigheid, met tweetakt tuktuks die blauwe oliewalmen uitstoten. Het is zaak de derde wereld zo snel mogelijk rijk te krijgen zodat ze genoeg verdienen om schoon te produceren.

Natuurlijk is het goed om te gaan met schaarse goederen, op het ogenblik hebben mijn kinderen het beter dan mijn grootouders ooit hadden durven dromen. (Vrij naar Lomborg)
maar ik snap 1 scenario niet, dat alleen de rijkste landen fossiele brandstoffen zullen gebruiken, is het niet eerder ogekeerd? dat de armere ontwikkelingslanden fossiele brandstoffen zullen gebruiken omdat die de moderne brandstoffen neit kunnen betalen? klinkt logischer.
Het scenario is dat de arme landen rijk worden en in dit proces alle fossiele brandstoffen opstoken. De angstscenarios zijn dus volledig te wijten aan de ontwikkelingslanden (die overigens buiten het Kyotoprotocol staan) Kyoto haalt dus geen ene mallemoer uit.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!