Zal theoriegeladen nu nog reageren dacht ik, of heb ik hem daadwerkelijk zo murw geslagen met allerhande gedachten en bespiegelingen...
Maar gelukkig, je bent er weer. Kan ik nu nog beter mijn best doen...
Nee, dat besef ik niet. Ik geef verschillende kennistheorieen waaronder die van Descarte. Waarom blijf ik daarmee het cartesianisme aanhangen?
Omdat deze kentheorieën (die ik overigens niet wil betwisten) allen uitgaan van het subject-object tegenstelling. Zoals je weet was het Descartes die de basis heeft gelegd voor dit kentheoretische paradigma. Er bestaat zoiets als een cartesiaans wereldbeeld en heel ons denken over werkelijkheid, kennis en het 'zelf' is hiervan doordrenkt.
Op welke manier is de linguistic turn een bron van kennis?
Omdat we in de 20ste eeuw tot het inzicht zijn gekomen dat kennis opgelost kan worden in taal en hoe we deze gebruiken.
Denk daarbij aan de analytische filosofie die onze hedendaagse epistemologie in belangrijke mate heeft vormgegeven.
Er bestaat trouwens een interessante analogie met het middeleeuwse scholastische denken over nominalisme en essentialisme.
Misschien is het beter om een eventuele verdere discussie over dit punt en het vorige voort te zetten in de topic waar jij oorspronkelijk naar verwees(?).
Dat de meningen verschillen over wat wij onder de ware der dingen verstaan, omdat iedereen de ware aard der dingen anders ervaart en niet met absolute zekerheid is vast te stellen of hetzelfde wordt verstaan. Smaken verschillen zeg maar.
Er zijn ook nog mensen die helemaal niets hebben met zoiets als de 'ware aard der dingen'. Zij wijzen het rigoureus af.
Dat laat ik aan jou over. Voor mij zijn de gedachtes van deze filosofen(en vele anderen) inspirerend. Bovendien zijn zij nuttig voor de ontwikkeling van het denken, de wetenschap en religie al hebben de theorieen misschien geen werkelijkheidswaarde.
Wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen is dat het uiteindelijk zinloos is om uit te zoeken of we in een werkelijke of in een schijnwerkelijkheid leven. Het valt ten eerste toch niet op te lossen en mocht dat wel al (geheel hypothetisch) gebeuren dan verandert er helemaal niets aan onze werkelijkheid. De werkelijkheid staat in grote mate onverschillig tegenover onze filosofische pogingen om deze te ontmaskeren en haar ware aard bloot te leggen.
Ze kan een mindopener zijn voor bepaalde problemen, maar zij is in principe onbewijsbaar.
Je bedoelt o.a. het probleem van een gesimuleerde wereld dat hier besproken wordt? Zijn er nog meer geheel andersoortige én bovenal belangwekkende problemen die met deze premisse opgerakeld kunnen worden?
Ik dacht dat je het leuk zou vinden iets te weten over iemand die zijn leven in de waag zette voor zijn gelijk.
Ik wantrouw het soort mensen dat een heilige gelijk meent te moeten beschermen met desnoods het eigen leven.
In elk geval bedankt voor je goede intentie.
theoriegeladen schreef:Voordat ik erop inga wil ik even de tikfout corrigeren en dan van je horen wat je ervan vindt. Het is zo bedoeld:
Als ik het goed begrijp zie jij de relaties die wij leggen tussen onze directe ervaringen als taal. [cursief nabob]
Als dit niet klopt heb ik misschien de strekking niet helemaal meegekregen of ga ik uit van bepaalde aannames die voor jou niet vanzelfsprekend zijn en kan jij jezelf misschien verduidelijken.
Ja, dat sluit al beter, hoewel ik er niet al te diep op in wens te gaan omdat het een ingewikkelde problematiek betreft. Ik krijg daar al snel hoofdpijn van. Wel wil ik het volgende er nog over kwijt; ik zou om te beginnen niet zozeer van relaties willen spreken. Zoals je zelf reeds eerder aangaf zijn die relaties immers niet van nature gegeven maar leggen wij zelf die verbanden (Hume). Die relaties vinden hun ontische oorsprong niet in een fysische werkelijkheid maar zijn het product van onze geest. In plaats van 'relatie' zou ik dan ook de voorkeur geven aan het begrip 'interpretatie'.
Voor de directe ervaring maakt dit allemaal niet uit. Die blijft zoals hij is. Pijn is pijn en woede is woede en extase is extase. Of het nu gisteren of driehonderd jaar geleden ervaren werd. Enkel de (talige!) interpretatie ervan verandert gedurende de jaren en eeuwen.
Ik verwijs ermee naar een ontologische basis welke door verschillende mensen verschillend kan worden ervaren.
Vat het beslist niet persoonlijk op maar dergelijke uitspraken heb ik altijd zinledig gevonden. Hoe kan iets een eigen aard hebben wanneer het noodzakelijkerwijs altijd verschillend ervaren (ook hier zou ik liever het woord
geinterpreteerd willen gebruiken) wordt? Mensen hebben al niet eens een eigen aard laat staan de dingen die ons omringen.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.