Als je enkele eeuwen terug een Engelsman of Fransman gezegd zou hebben dat in de nabije toekomst de Europese Staten verenigd zouden zijn in een economisch en politiek verband, dan zou hij je waarschijnlijk voor gek hebben verklaard. Maar toch is de EU inmiddels een feit.
En om dezelfde reden valt er over de toekomst weinig te zeggen dat waar is.
Er zijn verder al plannen om ook heel Noord-Afirka en het Midden-Oosten bij de EU te betrekken, zeker ook fysiek met een enorme brug over de Straat van Gibraltar. Het ligt in de lijn der dingen dat staten zich aaneensluiten en dat culturen versmelten. Zeker op een planeet die bol is en daarmee eindig.
Ik zie dit als een aansporing om het nieuws nog beter te volgen, want ik heb kennelijk iets gemist wat betreft toekomstige uitbreidingen van de EU.
Welke serieus te nemen reden is er om aan te nemen dat die komende wereldcultuur een open samenleving zal zijn? Ik denk dat die wereldcultuur dermate complex is dat alleen een open samenleving de daarvoor noodzakelijke creativiteit kan opbrengen. Waartegen closed societies steeds maar blijken te imploderen of gedwongen worden zich te ontwikkelen naar juist een open samenleving, vanwege een onvoldoende ontwikkeld vermogen creativiteit mogelijk te maken. Die komende wereldcultuur zal een open samenleving zijn of zij zal niet zijn.
Ik denk dat de kern van het wat Popper met zijn boek probeerde duidelijk te maken het volgende is; in een open samenleving mogen we geen geen doelgerichte geschiedenis voor ogen hebben die we hetzij wetenschappelijk hetzij religieus kunnen ontdekken en/of ontsluiten. We zijn volgens Popper niet in staat om te bepalen waarheen de maatschappij zich beweegt. Er zijn filosofen geweest die wel gepoogd hebben een basis te leggen voor een dergelijke doelbewuste ontwikkeling van de geschiedenis. Popper noemt deze mensen (o.a. Hegel, Marx en Toynbee) historicisten. Dit moet trouwens niet verward worden met het begrip historisme, dat is immers iets geheel anders. Het valt mogelijk zelfs te beargumenteren dat iemand als Fukuyama -met zijn
Einde van de geschiedenis- het verwijt van historicisme te maken valt.
Het historicisme is een onwetenschappelijke manier om middels een speculatieve geschiedfilosofie de toekomst te voorspellen of openbaren. De denkfout die je m.b.t. de zogenaamde wereldcultuur maakt is dat je bepaalde tendenties in het historisch proces probeert te extrapoleren naar de toekomst. Wel, als de geschiedenis ons iets leert is het wel dat we nooit op haar kunnen rekenen voor wat betreft de dag van morgen. Je kunt misschien als gedachtenexperiment de geschiedenis wurgen in een klem zoals Orwell dat in
1984 deed met behulp van o.a. technologische middelen. De deur sluiten naar de toekomst om het zo te zeggen. Het moge duidelijk zijn dat we bij een einde van de geschiedenis (in de vorm van een allesbepalende wereldcultuur, of met de klassenloze maatschappij, of een overwinning van het neoliberalisme, of onder het regiem van het Ministerie van Waarheid, of met de komst van de Messias) een afscheid moeten nemen van de open samenleving. Juist daarom is onze verhouding tot de geschiedenis zo belangrijk. Wat ik eerder al aangaf met de vanzelfsprekendheden van onze samenleving die ons besef deel uit te maken van een voortgaande geschiedenis grotendeels teniet kan doen. Juist dáár ligt het gevaar van
eindige geschiedenis. En juist dan zullen mogelijk de deuren van onze open samenleving gesloten worden.
Die vraag is toch al beantwoord?
Ik heb een bericht gemist?
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.